تعمیر و نگهداری

هر مجموعه ژنراتوری که برای منبع اضطراری یا اولیه استفاده می شود باید تعمیر و نگهداری دوره ای انجام شود. تنظیم برنامه تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده، و انجام تمام آزمایشات مرتبط، در دسترس بودن ژنراتور را در صورت تقاضا تضمین می کند.

 احتمال خرابی ژنراتور زمانی افزایش می یابد که بررسی های تعمیر و نگهداری انجام نشود.

تعمیر و نگهداری

مزاریای خدمات تعمیر و نگهداری ژنراتور

مزایای خدمات تعمیر و نگهداری ژنراتور عبارتند از:

طول عمر را افزایش می دهد.

جلوگیری از شکست در جاده به عنوان مثال باتری تخلیه شده.

 به حفظ کارایی کمک می کند.

 برق اضطراری را برای چندین سال فراهم می کند.

از انباشته شدن گازوئیل خیس جلوگیری می کند.

 علائم سایش را بررسی می کند.

 سوخت را تخلیه و تعویض کنید.

 فیلتر روغن را بررسی و تعویض کنید.

مفهوم نگهداری برنامه ریزی شده

تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده را می توان به عنوان انجام سرویس، نگهداری، بازرسی و آزمایش روی یک ژنراتور در یک برنامه از پیش تعیین شده تعریف کرد. هر برنامه تعمیر و نگهداری باید شامل بازرسی برای وضعیت ذکر شده در زیر باشد:

برنامه چرخه تقویم – بسته به توصیه ها و برنامه های سازنده، چرخه ها را می توان به نیازهای هفتگی، ماهانه، سه ماهه، نیمه سالانه و سالانه تقسیم کرد.

بازرسی های عملیاتی – بازرسی هایی که باید روی ژنراتور هنگام کار انجام شود. عملیات بحرانی را می توان ۱۰۰% از زمان عملیاتی نظارت کرد. عملیات غیر بحرانی می تواند بررسی های اساسی را انجام دهد که توسط برنامه تعیین می شود.

Layup  – ژنراتور زمانی که دیگر در حال استفاده نیست در حالت چیدمان قرار می گیرد. طرح کلی مراحل اولیه برای چیدمان ژنراتور.

تمام نمودارهای تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده، بررسی هایی را که باید در یک بازه زمانی تکمیل شوند، تعریف می کنند. سطح مایع خنک کننده، روغن روان کننده و مایع خنک کننده می تواند در سطح نرمال باشد، اما می تواند آلوده باشد. هنگام انجام بازرسی های تعمیر و نگهداری عادی به موارد زیر توجه کنید:

نشانگر محدودیت هوا

 زمانی را نشان می دهد که محدودیت هوا برای ورودی بیشتر از مشخصات سازنده است. رنگ قرمز به معنی تعویض فیلتر هوا (برنامه ریزی شده یا غیر برنامه ریزی شده) است. به طور کلی نشانگر روی محفظه فیلتر هوا قرار دارد. پس از تعویض فیلتر قابل تنظیم مجدد است.

جداکننده آب سوخت

 این فیلتر آب را از سوخت آلوده به آب جدا می کند. آب به پایین کاسه هدایت می شود و می تواند از طریق شیر تخلیه شود. این می تواند نشان دهنده آلوده بودن منبع اصلی سوخت باشد.

خمیر نشانگر آب

 برای آزمایش منبع سوخت اصلی استفاده می شود. روی چوب سطح مخزن پهن کنید. رنگ صورتی بدون آب وقتی سوخت با آب آلوده شود قرمز می شود. به طور کلی در قسمت پایین مخزن آب قرار دارد.

روغن در مایع خنک کننده

 هنگامی که سیستم خنک کننده در دمای محیط است، روغن روی مایع خنک کننده شناور می شود. بعد از کارکرد موتور می تواند شیری به نظر برسد. نشت روغن موتور به سیستم خنک کننده می تواند دلیل خرابی واشر سر سیلندر، بلوک موتور معیوب یا سر سیلندر باشد.

 عیب جایی است که فشار روغن بیشتر از فشار خنک کننده باشد.

تعمیر و نگهداری
A سرویس خدمات اصلی

چک خدمات سالانه (A) شامل بررسی موارد زیر است:

سیستم روانکاری

سیستم سوخت

سیستم خنک کننده

سیستم ورودی هوا

پانل کنترل و ابزار

سیستم اگزوز

سیستم الکتریکی موتور

دینام و تعمیرات کلی موتور

و تعویض روغن و فیلتر.

ژنراتور راه اندازی می شود و تمام عملکردهای موتور و خروجی های دینام بررسی و ثبت می شود.

B سرویس خدمات جزئی

خدمات شش ماهه (B) شامل بررسی موارد زیر است:

سیستم روانکاری

سیستم سوخت

سیستم خنک کننده

سیستم ورودی هوا

پانل کنترل و ابزار

سیستم اگزوز

سیستم الکتریکی موتور و تعمیر و نگهداری کلی موتور

تعمیر و نگهداری ژنراتور

بازرسی عمومی

هنگامی که مجموعه ژنراتور برای اهداف تعمیر و نگهداری پیشگیرانه اجرا می شود، مهندس سرویس حاضر باید نسبت به مشکلات مکانیکی که می تواند شرایط ناایمن یا خطرناک ایجاد کند، هوشیار باشد. در زیر چندین منطقه وجود دارد که باید به طور مکرر مورد بازرسی قرار گیرند تا عملکرد ایمن و قابل اطمینان حفظ شود.

سیستم اگزوز

 با عملکرد مجموعه ژنراتور، کل سیستم اگزوز از جمله منیفولد اگزوز، صدا خفه کن و لوله اگزوز را بررسی کنید. نشتی در تمام اتصالات، جوش ها، واشرها و اتصالات را بررسی کنید و مطمئن شوید که لوله های اگزوز مناطق اطراف را بیش از حد گرم نمی کنند. هر گونه نشتی را فوراً تعمیر کنید.

سیستم سوخت

 هنگامی که مجموعه ژنراتور در حال کار است، خطوط تامین سوخت، خطوط برگشت، فیلترها و اتصالات را از نظر ترک یا ساییدگی بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که خطوط به چیزی که ممکن است باعث شکستگی نهایی شود ساییده نشود. هرگونه نشتی را تعمیر کنید یا مسیریابی خط را تغییر دهید تا فوراً سایش را از بین ببرید.

خدمات سیستم سوخت رسانی

این نکته مهم در تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتورها است. گازوئیل در مدت زمانی یک ساله در معرض آلودگی و خوردگی قرار می گیرد، بنابراین تمرین منظم مجموعه ژنراتورها برای مصرف سوخت ذخیره شده قبل از تحلیل رفتن بسیار توصیه می شود.

فیلترهای سوخت باید در فواصل زمانی تعیین شده به دلیل بخار آبی که در مخزن سوخت جمع شده و متراکم می شود تخلیه شود.

در صورت عدم استفاده از سوخت و تعویض آن در عرض سه تا شش ماه، ممکن است به طور منظم آزمایش و پرداخت سوخت مورد نیاز باشد.

فیلترهای سوخت دیزل باید در فاصله زمانی مشخص شده توسط سازنده تخلیه شوند. بخار آب در مخزن سوخت انباشته و متراکم می شود و همچنین باید به صورت دوره ای همراه با هرگونه رسوب موجود از مخزن تخلیه شود.

تعمیر و نگهداری
سیستم ورودی هوا

 توربو شارژر (در صورت وجود) و اجزای مربوطه را بررسی کنید. بر اساس شرایطی که مجموعه ژنراتور در آن کار می کند، عناصر فیلتر پاک کننده هوا را تمیز یا تعویض کنید.

لوله‌کشی هوای شارژ و شیلنگ‌ها باید هر روز از نظر نشتی، سوراخ، ترک یا اتصالات بازرسی شوند. در صورت لزوم گیره های شلنگ را سفت کنید. همچنین، کولر هوای شارژ را از نظر کثیفی و زباله‌هایی که ممکن است باله‌ها را مسدود کرده باشند، بررسی کنید. ترک ها، سوراخ ها یا آسیب های دیگر را بررسی کنید.

اجزای ورودی هوای موتور باید در بازه زمانی لازم بررسی شوند. فرکانس تمیز کردن یا تعویض عناصر فیلتر پاک کننده هوا در درجه اول با شرایطی که مجموعه ژنراتور در آن کار می کند تعیین می شود. پاک کننده های هوا معمولا حاوی یک عنصر فیلتر کارتریج کاغذی هستند که در صورت آسیب نرسیدن می توان آن را تمیز کرد و مجددا استفاده کرد.

سیستم الکتریکی

 پایانه های باتری های راه اندازی را از نظر اتصالات تمیز و محکم بررسی کنید. اتصالات سست یا خورده مقاومتی ایجاد می کند که می تواند مانع راه اندازی شود.

موتور

 سطح مایع، فشار روغن و دمای مایع خنک کننده را مرتباً کنترل کنید. اکثر مشکلات موتور یک هشدار اولیه می دهد. به تغییراتی در عملکرد، صدا یا ظاهر موتور که نشان دهنده نیاز به سرویس یا تعمیر است توجه کنید.

نسبت به آتش سوزی ناقص، لرزش، دود زیاد اگزوز، از دست دادن قدرت یا افزایش مصرف روغن یا سوخت هوشیار باشید.

خدمات روغن کاری

هنگام خاموش شدن موتور باید سطح روغن موتور بررسی شود. برای خوانش دقیق روی میله موتور، موتور را خاموش کنید و تقریباً ۱۰ دقیقه صبر کنید تا روغن قسمت های بالایی موتور دوباره به داخل میل لنگ تخلیه شود.

توصیه های سازنده موتور را برای طبقه بندی روغن API و ویسکوزیته روغن دنبال کنید. با افزودن روغن با همان کیفیت و مارک، سطح روغن را تا حد امکان نزدیک به علامت “پر” روی میله اندازه گیری کنید. روغن و فیلتر را در فواصل زمانی توصیه شده تعویض کنید.

روغن و فیلترهای استفاده شده باید به درستی دور ریخته شوند تا از آسیب یا مسئولیت محیطی جلوگیری شود.

هر چند وقت یکبار روغن ژنراتور را تعویض کنیم

روغن موتور باید در حین خاموش کردن ژنراتور در فواصل زمانی معین با استفاده از میله اندازه گیری بررسی شود.

اجازه دهید روغن در قسمت بالایی موتور به داخل میل لنگ تخلیه شود و توصیه های سازنده موتور را برای طبقه بندی روغن API و ویسکوزیته روغن دنبال کنید.

سطح روغن خنک کننده را در دوره های خاموشی در بازه زمانی مشخص شده بررسی کنید.

باید به این نکات توجه داشت: «بعد از خنک شدن موتور، درپوش رادیاتور را بردارید و در صورت لزوم، مایع خنک‌کننده را تا زمانی که سطح آن حدود ۳/۴ اینچ باشد اضافه کنید» و نقش مهم‌تری در متعادل‌سازی موتورهای دیزلی نیاز به مخلوط خنک‌کننده متعادل از آب دارد. مواد افزودنی ضد یخ و خنک کننده.

دفعات تعویض روغن ژنراتور شما به نوع ژنراتور، استفاده و دستورالعمل های سازنده بستگی دارد. اولین جایی که باید بررسی کنید، کتابچه راهنمای مالک ژنراتور است که اطلاعات دقیقی در مورد تعداد دفعات تعویض روغن ارائه می دهد.

اگر به دنبال یک قانون کلی در مورد ساعات تعویض روغن ژنراتور هستید، اکثر واحدهای قابل حمل پس از هر ۱۰۰ تا ۲۰۰ ساعت استفاده به یک قانون نیاز دارند. بدیهی است که اگر از دستگاه خود را به طور مداوم در هنگام قطع برق استفاده کنید، این دوره می تواند به سرعت طی شود.

به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم هر زمان که سوخت‌گیری می‌کنید، روغن را پر کنید و قبل از هر ۱۰۰ ساعت استفاده، روغن را به طور کامل تعویض کنید.

اگر ژنراتور شما کاملا نو است، ممکن است دفترچه راهنمای مالک به شما بگوید که روغن را پس از ۲۵ ساعت اول استفاده، که به عنوان دوره خرابی شناخته می شود، تعویض کنید. پس از آن، فاصله ۱۰۰ تا ۲۰۰ ساعت شروع به اعمال می شود.

تعمیر و نگهداری
خدمات سیستم خنک کننده

هنگام خاموش شدن موتور باید سطح مایع خنک کننده بررسی شود. پس از خنک شدن موتور، درپوش رادیاتور را بردارید و در صورت لزوم، مایع خنک کننده را تا زمانی که سطح آن حدود ۲ سانتی متر زیر سطح آب بندی پایینی درپوش رادیاتور قرار گیرد، اضافه کنید.

موتورهای دیزلی سنگین به مخلوط خنک کننده متعادلی از آب، ضد یخ و مواد افزودنی خنک کننده نیاز دارند. همانطور که سازنده موتور توصیه می کند از محلول خنک کننده استفاده کنید.

نمای بیرونی رادیاتور را از نظر انسداد بررسی کنید و با یک برس یا پارچه نرم همه کثیفی ها یا مواد خارجی را پاک کنید. مراقب باشید تا به باله ها آسیب نرسانید. در صورت وجود، از هوای فشرده کم فشار یا جریان آب در جهت مخالف جریان هوای معمولی برای تمیز کردن رادیاتور استفاده کنید.

با بررسی اینکه مایع خنک کننده داغ از شیلنگ خروجی تخلیه می شود، عملکرد بخاری خنک کننده را بررسی کنید.

سرویس و تست راه اندازی باتری ها

باتری های راه اندازی ضعیف یا کم شارژ، شایع ترین علت خرابی سیستم برق آماده به کار هستند. باتری‌های راه‌اندازی سرب اسیدی حتی زمانی که کاملاً شارژ و نگهداری می‌شوند در معرض خرابی قرار می‌گیرند و زمانی که دیگر شارژ مناسبی ندارند باید به‌طور دوره‌ای تعویض شوند. فقط یک برنامه منظم بازرسی و آزمایش تحت بار می تواند از مشکلات راه اندازی ژنراتور جلوگیری کند.

آزمایش باتری ها: صرفاً بررسی ولتاژ خروجی باتری ها نشان دهنده توانایی آنها در ارائه توان راه اندازی کافی نیست. با افزایش سن باتری ها، مقاومت داخلی آنها در برابر جریان جریان افزایش می یابد و تنها اندازه گیری دقیق ولتاژ ترمینال باید تحت بار انجام شود. برای بررسی وضعیت هر باتری شروع به کار از یک تستر بار باتری دستی استفاده کنید.

تمیز کردن باتری ها: هر زمان که کثیفی بیش از حد ظاهر شد، باتری ها را با پاک کردن آنها با یک پارچه مرطوب تمیز نگه دارید. در صورت وجود خوردگی در اطراف پایانه ها، کابل های باتری را بردارید و پایانه ها را تمیز کنید.

بررسی وزن مخصوص: از هیدرومتر باتری برای بررسی وزن مخصوص الکترولیت در هر سلول باتری استفاده کنید. یک باتری کاملاً شارژ شده دارای وزن مخصوص ۱.۲۶۰ خواهد بود. اگر وزن مخصوص زیر ۱.۲۱۵ باشد، باتری را شارژ کنید.

بررسی سطح الکترولیت: به طور مرتب سطح الکترولیت در باتری ها را بررسی کنید. اگر کم بود، سلول های باتری را تا انتهای گردن پرکننده با آب مقطر پر کنید.

تعمیر و نگهداری ژنراتور

تمرین منظم موتور ژنراتور

مجموعه های ژنراتور در حالت آماده به کار مداوم باید بتوانند در عرض چند ثانیه از یک شروع سرد به عملیاتی شدن کامل برسند. این می تواند بار شدیدی را بر قطعات موتور تحمیل کند. با این حال، تمرین منظم قطعات موتور را روغن کاری نگه می دارد، از اکسید شدن تماس های الکتریکی جلوگیری می کند، سوخت را قبل از خراب شدن مصرف می کند، و به طور کلی به راه اندازی مطمئن موتور کمک می کند. ژنراتور را حداقل یک بار در ماه به مدت حداقل ۳۰ دقیقه، در صورت بارگذاری، تمرین دهید. تمام مشاهدات، عملکرد و پارامترهای عملیاتی و اقدامات اصلاحی اتخاذ شده برای مراجعات بعدی را به طور دقیق ثبت کنید.

دیزل ژنراتور خود را تمیز نگه دارید

موتور خود را همیشه خوب و تمیز نگه دارید زیرا از چکه های روغن و سایر مسائل مراقبت می شود. شیلنگ ها و تسمه ها را هر روز بررسی کنید که در شرایط خوبی هستند یا خیر.

بررسی‌های مکرر می‌تواند شرایط بهتر و سایر مزاحمت‌ها را از انباشته شدن در تجهیزات شما جلوگیری کند. با این حال، کاربران ژنراتور فکر می کنند که مجموعه ژنراتوری دستکاهی است که به ندرت استفاده می‌شود و ممکن است به مراقبت زیادی نیاز نداشته باشد. بنابراین، لطفاً از این نوع تفکر اجتناب کنید و تعمیر و نگهداری منظم دیزل ژنراتورها را بر اساس دستورالعمل های سازنده انجام دهید.

 

همچنین بخوانید فاکتورهای انتخاب دیزل ژنراتور مناسب شما

تعمیر و نگهداری

گروه نیروگاهی دانش بنیان تتاپاور

۰۹۱۵۵۷۷۷۹۷۰

https://instagram.com/tetapowerco