گاورنر دیزل ژنراتور چیست و چگونه کار می کند؟

یکی از مهم ترین قطعاتی که در دیزل ژنراتور ها وجود دارد، گاورنر است. گاورنر دیزل ژنراتور مسئولیت تنظیم دور موتور دیزل را به عهده دارد. وقتی دیزل ژنراتور روشن می شود، باید به دور موتور بهینه برسد تا بیشترین بازده را داشته باشد.این دور موتور بهینه معمولا ۱۵۰۰ دور در دقیقه است. موتور روشن می شود و به دور موتور بهینه میرسد. بعد سیستم های مصرف کننده روشن شده و اصطلاحا، دیزل ژنراتور، زیر بار می رود. در این هنگام است که دور موتور کاهش می یابد. گاورنر وظیفه دارد دوباره دور موتور دیزل ژنراتور را به دور موتور بهینه برساند و این کار را با بیشتر کردن میزان سوختی که به دیزل ژتراتور می رسد، انجام می دهد.

انواع گاورنر دیزل ژنراتور

گاورنر ها در ابتدای کار ساده تر بودند. بعد با پیشرفت تکنولوژی این دستگاه ها، پیشرفته تر شدند. در حال حاضر، انواع مختلفی از دیزل ژنراتور ها وجود دارد. که معروف ترین آن ها عبارت اند از: گاورنر مکانیکی، گاورنر الکتریکی، گاورنر الکترومکانیکی و گاورنر هیدرولیکی.

گاورنر میکانیکی

این گاورنر ساده ترین و قدیمی ترین نوع گاورنر است. ولی همچنان در بسیاری از دیزل ژنراتورها استفاده می شود. مزیت های این نوع گاورنر، تعمیر ساده و سرعت واکنش بالای آن است. وقتی که دور موتور کاهش میابد، این مدل از گاورنر، سریع تر از مدل های دیگر می تواند میزان سوخت ورودی به دیزل ژنراتور را تنظیم و دور موتور را به دور موتور بهینه بازگرداند.

نحوه عملکرد و طرز کار گاورنر در ویدیو زیر آورده شده است.

گاور دیزل ژنراتور چیست و چگونه کار می کند؟ گاورنر دیزل ژنراتور

گاورنر الکتریکی

این گاورنر با قطعات الکترونیکی به تحلیل دور موتور می پردازد. یک بخش دیگر هم به صورت الکتریکی میزان ورود سوخت به دیزل ژنراتور را کنترل می کند.

گاورنر الکترومکانیکی

این مدل گاورنر، دارای دو قسمت است. قست مکانیکی آن، به اندازه گیری دور موتور می پردازد و قسمت الکتریکی آن میزان ورود سوخت به موتور دیزل ژنراتور را به عهده دارد.

گاورنر هیدرولیکی

این مدل گاورنر کاربرد کمتری نسبت به سایر مدل های آن دارد. مثلا یکی از کاربرد های این گاورنر ها در توربین های برق آبی است. توربین های برق آبی از فشار آّب برای رسیدن دور ژنراتور ها، به میزان استاندارد استفاده می کنند. کم و زیاد کردن میزان ورود آب به دریچه ها و پره های ژنراتور؛ مخصوصا کم کردن فشار آب نیازمند نیروی بسیار زیادی است. نیرویی که فقط از عهده ی یک گاورنر هیدرولیکی بر می آید.

قدرت بسیار بالا مزیت این گاورنر ها به شمار می رود ولی سرعت عمل آن ها از سایر مدل های گاور نر کمتر است. از این مدل گاورنر ها در دیزل ژنراتور هایی که در لوکوموتیو به کار می رود هم استفاده می شود.

مفتخریم اعلام کنیم که شرکت تتاپاور برای نخستین بار در کشور طراحی و تولید سیستم‌های کنترل ECU را انجام و به مدت هفت سال بر روی موتور ژنراتورهای خود نصب و در حالت دائم کار در نیروگاه خود مورد بهره برداری قرار داده که باعث افزایش ۲۰ درصدی راندمان موتور می شود. و جای خوشبختی است که این محصول هم اکنون به تولید انبوه رسیده و بیش از صدها نمونه از آن روانه بازار شده است.

در صورتی که دیزل ژنراتور شما نمی تواند روی دور بهینه باقی بماند، ممکن است ایراد از گاورنر آن باشد. در صورت بروز این مشکل کافیست با ما تماس بگیرید، مشاوران و متخصصان ما در شرکت دانش بنیان تتاپاور آماده هستند تا به صورت رایگان مشاوره لازم را به شما ارائه دهند.

 

اشتراک گذاری صفحه

مهندس احسان باقریان

مهندس احسان باقریان

سمت: مدیر تولید شرکت تتاپاور
تحصیلات: کارشناسی مهندسی برق
دستاورد ها: مدیر پروژه بهینه سازی موتورهای مان، ایویکو، دورمن، رنو، بنز، کامینز و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *