کنترل پنل ژنراتور

ژنراتورها ارزش زیادی برای فعالیت های روزمره و تجاری فراهم می کنند. هر زمان که منبع تغذیه اصلی در دسترس نباشد، ژنراتورها با تامین برق لازم به ما کمک می کنند تا فعالیت های خود را تکمیل کنیم.
با این حال، ژنراتورها توسط پانل های خاصی کنترل می شوند که ولتاژ و جریان مورد نیاز را بدون هیچ وقفه ای ارائه می کنند.
در این مقاله همه چیز را در مورد کنترل پنل ژنراتور خواهید آموخت. با ما همراه باشید.

آیا می خواهید بهترین بهره را از ژنراتور تجاری خود ببرید؟ با کنترل پنل ژنراتور شروع کنید.

تصور کنید روی بهترین دستگاه قهوه ساز بازار سرمایه گذاری کرده اید. قبل از اینکه حتی به فکر ساختن یک سفید مسطح باشید، دستورالعمل ها را بخوانید و با کنترل ها آشنا شوید. از دماسنج گرفته تا کنترل های آسیاب و بخار – باید بدانید که چگونه همه چیز را کاملاً هماهنگ کنید.

تنها در این صورت است که می توانید انتظار داشته باشید که بهترین قهوه زندگی خود را بنوشید. همین امر در مورد یک ژنراتور نیز صدق می کند. ترفند برای به دست آوردن بهترین نتیجه از ژنراتور خود این است که ابتدا به نحوه عملکرد کنترل پنل ژنراتور توجه کنید.

کنترل پنل ژنراتور

کنترل پنل ژنراتور چیست

اولین سوال اصلی که می خواهیم به آن پاسخ دهیم این است که کنترل پنل ژنراتور چیست و دقیقا چه کاری انجام می دهد. کنترل پنل ژنراتور یک پارامتر نمایشگر است که جزئیات و پارامترهای مختلفی را در مورد ژنراتور در حالی که ژنراتور در حال کار است ارائه می دهد.

کنترل پنل ژنراتور یک رابط کاربری است که به شما امکان می دهد مجموعه ژنراتور خود را به راحتی کنترل، نظارت و عیب یابی کنید. طیف وسیعی از پانل های کنترل به کاربر اجازه می دهد تا به سرعت مجموعه ژنراتور را راه اندازی و متوقف کند، با مزیت افزوده شده نمایشگر دیجیتالی که پارامترهای عملکرد را اندازه گیری و به وضوح نمایش می دهد.

ژنراتورهای پیشرفته امروزی از حسگرهای داخلی برای تشخیص تغییرات در عملکرد، مانند گرما و سرعت، استفاده می‌کنند و سیگنال‌هایی را تولید می‌کنند تا به اپراتور، زمانی که همه چیز در حال کار است یا مشکلی پیش آمده است، بگوید. تمام پانل های کنترل ژنراتور دارای نمایشگر داخلی، سنج یا متر خواهند بود.

 معمولاً آنها در یک محفظه فلزی ضد آب قرار می گیرند و روی ژنراتور نصب می شوند. آنها همچنین دارای بالشتک ضد لرزش هستند تا به عایق بندی پانل کنترل در برابر ضربه هایی که می تواند توسط ژنراتور در حین کار ایجاد شود کمک کند.

کنترل پنل ژنراتور چگونه کار می کند؟

به طور خلاصه، کنترل پنل ژنراتور حاوی یک ریزپردازنده است که می تواند حسگرهای ورودی را پردازش و دستکاری کند. اینها می توانند به ارائه بازخورد ضروری به کنترل پنل کمک کنند. این به اپراتور ژنراتور کمک می کند تا هر فرآیندی را که با استفاده از قطع کننده مدار برق سیستم برق ژنراتور رخ می دهد مدیریت کند.

اغلب، یک سوئیچ انتقال خودکار با یک صفحه کنترل ژنراتور ترکیب می شود. در صورت قطع برق ناشی از قطع، یک ATS به ژنراتور سیگنال می دهد که در عرض چند ثانیه راه اندازی شود. به ژنراتور دستور داده می شود که وقتی شبکه اصلی برق شروع به کار کرد خاموش شود زیرا برق از آنجا تامین می شود.

 دلیل این امر صرفاً به این دلیل است که ATS می تواند قطعی را تشخیص دهد و به پانل کنترل هشدار دهد که ژنراتور را بدون نیاز به راه اندازی دستی به دلیل اتصال به شبکه اصلی، راه اندازی کند.

کنترل پنل ژنراتور

مزایای کنترل پنل ژنراتور

مزایای کنترل پنل ژنراتور

از مزایای استفاده از تابلوهای کنترل ژنراتور می توان به موارد زیر اشاره کرد.

از بین بردن خطاها: کنترل پنل ژنراتور در انجام این کار کمک می کند.

افزایش بهره وری: ژنراتور شما ممکن است با بهبود کنترل ژنراتور موثرتر عمل کند.

ایمنی افزایش یافته: عملکرد ایمن تر با نظارت جریان و ولت پشتیبانی می شود.

هزینه کمتر: بهبود کنترل ژنراتور به کاهش دفعات ارتقاء ژنراتور و همچنین هزینه های نگهداری و بهره برداری کمک می کند.

قابلیت اطمینان افزایش یافته: نظارت بر عملکرد ژنراتور و انجام تجزیه و تحلیل رویداد می تواند اطلاعاتی را در مورد چگونگی اطمینان بیشتر ژنراتور ارائه دهد.

نت افراز

کاربرد کنترل پنل ژنراتور

همانطور که تا اینجا متوجه شدید، مهم ترین کاربرد برد کنترل دیزل ژنراتور، راه اندازی خودکار موتور در هنگام قطع برق شهری است. داشتن کنترل پنل ژنراتور برای محافظت از کل مجموعه موتور برق الزامی است.

علاوه بر این کنترل میزان روغن موتور نیز از دیگر کاربردهای این برد در جهت حفاظت از دیزل ژنراتور است. می توانید با داشتن یک برد کنترل، خروجی ولتاژ را نیز کنترل کنید.

به تمام این موارد، اندازه گیری و نمایش میزان سوخت باقی مانده موتور را نیز اضافه کنید. با استفاده از بردهای کنترل، می توانید بدون نیاز به حضور و از راه دور، از عملکرد موتور برق خود آگاه شوید. از دیگر وظایف برد دیزل ژنراتور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمایش دور موتور
  • آگاهی از میزان دمای آب
  • اطلاع از توان خروجی لحظه ای سیستم
  • تعیین میزان ولتاژ خروجی
  • نمایش سطح میزان فشار روغن
کنترل پنل ژنراتور
دستیابی به اصول اولیه

کنترل پنل ژنراتور تقریباً همانطور که انتظار دارید به نظر می رسد – تعداد زیادی شماره گیری، اعداد و دکمه ها روی یک صفحه نمایش آنالوگ یا صفحه نمایش LCD با کاراکتر بزرگ. معمولاً ولتاژ، جریان و فرکانس را به صورت استاندارد اندازه گیری می کند.

سایر موارد متداول که امروزه پانل‌های کنترل نشان می‌دهند عبارتند از: زمان اجرا، سنسورهای فشار روغن و دمای آب، قابلیت‌های شروع/توقف از راه دور و محلی، نقاط تنظیم و گزینه‌های پیام سفارشی، و خاموش کردن.

در حالت ایده آل، کنترل پنل ژنراتور شما در یک طراحی ضد آب و هوا قرار می گیرد. در ژنراتورهای کوچکتر، ممکن است بر روی ژنراتور نصب شود، و اگر چنین است، دارای پدهای ضد لرزش است، بنابراین تحت تأثیر ضربه قرار نمی گیرد. از طرف دیگر، پانل کنترل می تواند جدا از واحد ژنراتور، در قفسه یا دیوار نزدیک باشد.

طراحی کاربر پسند

کنترل پنل ژنراتور شامل دکمه‌ها یا سوئیچ‌هایی هستند که کارکرد ژنراتور را آسان می‌کنند، از جمله دکمه خاموش یا کلید روشن. به طور کلی، سوئیچ ها و گیج ها بر اساس عملکرد گروه بندی می شوند، بنابراین نگاه کردن به آن منطقی است. مزیت این کار این است که احتمال کمتری وجود دارد که به طور تصادفی با عجله به کنترل اشتباه ضربه بزنید.

مسائل فنی

جای تعجب نیست که انواع کنترل پنل ژنراتور پیچیده تر و پیچیده تر می شوند. شامل یک ریزپردازنده اس که از ورودی حسگرهای داخلی ژنراتور برای ارائه بازخورد به ماشین برای نظارت و مدیریت خود استفاده می کند.

به عنوان مثال، اندازه گیری دما می تواند برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد دستگاه به طور خودکار مورد استفاده قرار گیرد. در تنظیمات تجاری، این سطح از کنترل کاملاً حیاتی است.

تابلوهای کنترل همچنین می توانند با یک کلید انتقال خودکار (ATS) ترکیب شوند تا در صورت قطع برق، برق مداوم را حفظ کنند. از آنجایی که ATS به شبکه محلی متصل است، می تواند قطعی را تشخیص دهد و به پانل کنترل سیگنال دهد تا ژنراتور را راه اندازی کند – همه اینها در عرض چند میلی ثانیه، بدون هیچ گونه دخالت انسانی.

کنترل پنل ژنراتور
کنترل پنلی که شما به آن نیاز دارید

اکثر ژنراتورها دارای تابلوهای کنترل یکپارچه هستند که توسط سازنده طراحی شده و در داخل واحد تعبیه شده است. با این حال، برخی از تولید کنندگان نیز بسته به نیاز شما، پنل های کنترل سفارشی را ارائه می دهند. ممکن است به پارامترهای بسیار خاصی برای نظارت نیاز داشته باشید یا شاید نشانگرهای LCD را نسبت به مترهای آنالوگ ترجیح دهید. در حالی که در صورت عدم ارائه استاندارد بر روی دستگاه، این امر ناگزیر هزینه بیشتری خواهد داشت، اما برای کاربردهای تجاری بزرگتر می تواند ارزشمند باشد.

انواع کنترل پنل ژنراتور

کنترل پنل ژنراتور مانند تمامی تجهیزات دیگر در انواع و برند های مختلف تولید می شود که هر کدام کیفیت و کاربرد خاص خود را دارد. پس بهتر است قبل از اینکه برای خرید برد کنترل دیزل ژنراتور اقدام کنید، با این برندها آشنا شوید.

DEEPSEA

DSE4520  یک ماژول کنترل از راه دور یا خودکار خرابی برق است که برای ارائه طیف وسیعی از ویژگی ها در یک محفظه جمع و جور ساخته شده است. نظارت بر طیف گسترده ای از پارامترها، ماژول ها محافظت جامعی از موتور و دینام می دهد.

 این مورد روی یک نمایشگر بزرگ LCD با نور پس زمینه از طریق مجموعه ای از هشدارها، هشدارهای برق و خاموش شدن نشان داده می شود.

سری DSE7000 یک ماژول کنترل شبکه خودکار (DSE7420) با راه‌انداز از راه دور (DSE7410) پیشرفته‌تر را ارائه می‌دهد که ورودی‌ها/ خروجی‌های دیجیتال اضافی را برای پشتیبانی از قابلیت PLC ماژول ارائه می‌دهد که عملکردهای پیشرفته‌تری را برای برآورده کردن نیازهای صنعت ارائه می‌دهد.

FG100

FG100  ناوبری ساده و بصری منو و کنترل عملیات مجموعه ژنراتور شما را در محل یا از راه دور ارائه می دهد. اطلاعات کلیدی از طریق صفحه نمایش LCD با استفاده از نمادهای شناخته شده جهانی نمایش داده می شود و نیاز به دستورالعمل های پیچیده یا تنظیمات زبان را از بین می برد.

با قابلیت نظارت از راه دور تقویت شده است – می توانید مجموعه ژنراتور خود را از راه دور بدون نیاز به حضور در محل نظارت و کنترل کنید.

EasYgen

easYgen 2500  یک کنترل کننده ژنراتور برای برنامه های موازی و اشتراک بار تنظیم به مجموعه تا ۱۶ مجموعه ژنراتور است. یکی از ویژگی های خاص easYgen 2500 سیستم اشتراک گذاری بار بهبود یافته است.

این کارکرد پیشرفته شروع / توقف وابسته به بار ژنراتور را با انتخاب مجموعه ژنراتور خودکار برای اطمینان از کارایی بهینه سیستم فراهم می کند.

کنترلر easYgen 3200 قابلیت اشتراک بار تا ۳۲ مجموعه ژنراتور را ارائه می دهد و در عین حال عملکرد همگام سازی تنظیم به شبکه را نیز ارائه می دهد.

PowerWizard

طیف پانل های کنترل دیجیتال  FG Wilson PowerWizard، پیمایش منوی ساده را با فناوری اندازه گیری و حفاظت پیشرفته ترکیب می کند. آنها در برنامه های خرابی خودکار شبکه همراه با پانل های انتقال استفاده می شوند.

محدوده PowerWizard ما به شما امکان می دهد مجموعه ژنراتور خود را به راحتی نظارت و کنترل کنید، در حالی که اطمینان حاصل کنید که واحد شما در پارامترهای ایمن کار می کند و اطلاعات مهم تشخیصی را در صورت نیاز ارائه می دهد.

DEIF

در حال حاضر در محدوده اجاره PRO ما موجود است، این کنترلر برای طیف وسیعی از کاربردها مناسب است. توالی های استاندارد DEIF AGC-4 شامل قدرت پشتیبان، شروع/توقف، همگام سازی و اشتراک بار است. این کنترلر همچنین از پروتکل های ارتباطی سریال از جمله Modbus (RS485، USB  و TCP/IP) و Profibus پشتیبانی می کند.

ComAp 

inteliLite MRS 16  یک کنترلر مجموعه ژنراتور تکی است که به شما امکان می دهد به طور موثر مجموعه ژنراتور خود را به صورت دستی روی خود مجموعه ژنراتور یا از راه دور با استفاده از هر دستگاه دارای اینترنت (تلفن هوشمند، تبلت یا رایانه شخصی) به کار بگیرید، نظارت و کنترل کنید.

کنترلر MRS 16 دارای گزارش‌های گسترده و گزارش‌های عملکرد، با نظارت و حفاظت کامل مجموعه ژنراتور، طیف وسیعی از ماژول‌های افزونه را نیز دارد.

inteliGen 200  یک کنترلر مجموعه ژنراتور هماهنگ کننده جامع است که قادر است تا ۳۲ مجموعه ژنراتور را مدیریت کند. ارتباط مستقیم از طریق واحد کنترل موتور انجام می شود و کنترل کننده همچنین توانایی نظارت بر مجموعه ژنراتور شما را از راه دور ارائه می دهد.

comAp InteliVision 5  یک کنترل پنل ممتاز است که در محصول اجاره PRO ما ارائه می شود. مجهز به صفحه نمایش رنگی ۵.۷ اینچی است و به شما امکان می دهد مجموعه ژنراتور خود را در طیف گسترده ای از برنامه های اجاره تجسم و کنترل کنید.

همراه با InteliGen NTC BaseBox می توان از آن در یک راه اندازی ژنراتور منفرد یا همزمان استفاده کرد.

کنترل پنل ژنراتور
بخش های اصلی کنترل پنل دیزل ژنراتور چیست؟

ماژول کنترل

ماژول کنترل قلب پنل است. این ماژول الکترونیکی در اصل یک PLC کوچک است که سیگنال‌های الکتریکی را دریافت می‌کند و تصمیم می‌گیرد چه کاری انجام دهد. اینها معمولاً برای دستیابی به نتایج متفاوت برای برنامه های مختلف قابل برنامه ریزی هستند.

ژنراتورهای قدیمی ممکن است با استفاده از ابزارها و دستگاه های آنالوگ عملکرد مشابهی داشته باشند.

ریل ترمینال

ریل ترمینال – همیشه نصب نمی شود اما به طور کلی مفید است. این یک نقطه اتصال برای همه کابل هایی است که از موتور و دینام می آیند، سپس به ماژول کنترل متصل می شوند. به طور مساوی خروجی های ماژول کنترل به ریل ترمینال منتقل می شود و سپس به موتور و دینام تغذیه می شود.

فیوزها یا قطع کننده های مدار کوچک اغلب روی ریل ترمینال یافت می شوند و به عنوان وسایل حفاظتی عمل می کنند.

ترانسفورماتورهای جریان

ترانسفورماتورهای جریان برای تبدیل جریان خروجی بالای دینام به جریان کمتر برای نظارت استفاده می شوند. الکترونیک حساس در ماژول کنترل نمی تواند مستقیماً جریان های عظیمی را که از ترمینال های دینام می آید نظارت کند. معمولاً ترانسفورماتورهای جریان جریان را برای نظارت به محدوده ۰-۵ آمپر تبدیل می کنند.

یک قطع کننده مدار

قطع کننده خروجی اصلی – که همیشه در کنترل پنل یافت نمی شود – می تواند در واحدهای بزرگ جداگانه و مستقل باشد. قطع کننده مدار برای توقف جریان جریان در مواقع اضافه بار یا اتصال کوتاه استفاده می شود.

چگونه از کنترل پنل ژنراتور به درستی استفاده و نگهداری کنیم؟

توزیع انرژی الکتریکی تولید شده توسط ژنراتور به بار کاربر یا تجهیزات الکتریکی، وظیفه اصلی کنترل پنل ژنراتور است. علاوه بر این، برای حفظ پایداری ولتاژ ژنراتور تحت بارهای متغیر و سیگنال دادن به فعالیت دیزل ژنراتور عمل می کند.

یک کلید تنظیم ولتاژ، یک فرکانس‌سنج، یک آمپرمتر، یک ولت متر، یک کلید تبدیل جریان سه فاز، یک کلید تبدیل ولتاژ سه فاز و سایر چراغ‌های نشانگر معمولاً روی صفحه کنترل یا کنترل‌کننده قرار دارند.

با توجه به مشخصات طراحی، برخی از دکمه‌های استارت و قفل‌های راه‌اندازی، آمپرمترهای شارژ باتری، گیج‌های دمای آب، فشارسنج‌های روغن و گیج‌های دمای روغن مستقیماً روی کنترل پنل نصب می‌شوند و برخی دیگر روی داشبورد دیزل نصب می‌شوند.

قطعاتی که در داخل کنترل پنل قرار می گیرند بیشتر مربوط به کنترل خودکار موتور دیزل و حالت تحریکی است که ژنراتور استفاده می کند.

کنترل پنل ژنراتور دارای چیدمان و مجموعه ای متفاوت از اجزاء و همچنین شرایط استفاده و نگهداری مختلف است. در زیر توضیح سریعی در مورد نحوه کار و نگهداری از کنترل پنل با استفاده از جعبه کنترل PF13-75  (نشان داده شده در زیر) (جعبه) ارائه شده است.

کنترل پنل ژنراتور

تعمیر و نگهداری کنترل پنل ژنراتور

تعمیر و نگهداری کنترل پنل ژنراتور

برای جلوگیری از ورود گرد و غبار، قطرات آب، فلز یا سایر مواد به داخل کابینت، پنل کنترل (جعبه) باید در حین کار خشک، بدون لک و تهویه مناسب باشد.

بازرسی ها و تعمیر و نگهداری معمولی را انجام دهید، اطمینان حاصل کنید که همه قطعات در تماس عالی هستند، اتصال دهنده ها ایمن هستند، تماس های الکتریکی سالم هستند، عایق کاری و گرمایش سیم پیچ نرمال است و به محض بروز مشکل، تعمیرات انجام می شود.

قبل از استفاده، اگر برای مدتی استفاده نشده باشد، باید مقاومت عایق قطعات الکتریکی لازم را اندازه گیری کرد. اجزای خیس شده باید قبل از استفاده خشک شوند، اگر مشخص شد که مرطوب هستند.

نتیجه

تابلوهای کنترل ژنراتور قطعاتی از تجهیزات ضروری برای تمامی عملیاتی هستند که نیاز به ژنراتور دارند. اگر کنترل پنل ژنراتور با کیفیتی دارید، هرگز با مشکل مواجه نخواهید شد.

گروه نیروگاهی دانش بنیان تتاپاور

۰۹۱۵۵۷۷۷۹۷۰

https://instagram.com/tetapowerco