ژنراتور گازی یا دیزل ژنراتور

در دنیای امروز، برق به اندازه غذا، پوشاک یا سرپناه برای بقا ضروری است. اگرچه اکثر جنبه های زندگی ما به برق وابسته است، اما نمی توان انکار کرد که ما به برق سراسری و دائمی دسترسی نداریم! ما هنوز از نظر تامین و توزیع برق به آن وضعیت کمال نرسیده ایم و گاها برق مورد نیاز ما دچار قطعی می شود.
اکنون به فروشگاه های مواد غذایی فکر کنید که برای نگه داری محصولات غذایی خود، نیاز به یخچال دارند.

 یا بیمارستانی که چندین وسیله مهم و حیاتی دارد که برای کارکردن به برق وابسته هستند. 

قطع برق در چنین جاهایی می تواند باعث هرج و مرج شود و منجر به فجایع مالی و حتی جانی بعدی شود. این اتفاق قطع برق، برای هر موقعیت و سناریویی، خواه مراسم جشن تولد در منزل باشد، خواه رستوران در ساعات اوج کار یا سالن سینما در میان نمایش باشد، همیشه ناخوشایند است.
این همان جایی است که ژنراتورها وارد می شوند. ژنراتورها اساساً ماشین هایی هستند که برق اضطراری را برای استفاده در هنگام قطع برق فراهم می کنند. 

بر اساس نیاز یک ساختمان، بیمارستان و …؛ ژنراتورها در پیکربندی های مختلف با قابلیت تولید برق از محدوده چند کیلووات تا بیش از ۳ مگاوات در دسترس هستند. محبوب ترین و متداول ترین ژنراتورها با گازوئیل یا CNG کار می کنند. 

ژنراتورها، در طول سال‌ها، به مرور با سوخت های کارآمدتری کار کرده اند. علاوه بر این نگه داری از آن ها هم کم کم آسان تر شده و تاثیرات مخرب کمتری بر محیط زیست می گذارند. ژنراتورهای امروزی حتی قادرند در صورت قطع برق به طور آنی و اتوماتیک، برق اضطراری را متصل نمایند تا ما از یک جریان برق و الکتریسیته ثابت، حتی در صورت بروز قطعی برق برخوردار باشیم.
چندین ویژگی و مشخصات وجود دارد که کاربر باید هنگام خرید موتور ژنراتور در نظر بگیرد. 

در میان آن ویژگی ها و مشخصات، سوختی که ژنراتور بر روی آن کار می کند یکی از مهم ترین موارد است؛ زیرا عملکرد، کاربرد و قابلیت استفاده آن (بر اساس مکان و هدفی که از آن استفاده می شود) می تواند بر اساس این فاکتور بسیار متفاوت باشد. پس نوع و میزان مصرف سوخت دیزل ژنراتور یا ژنراتور گازی اهمیت بالایی در انتخاب موتور ژنراتور دارد.

همانطور که قبلاً ذکر شد، دیزل ژنراتور و ژنراتور گازی در بین انواع ژنراتورهای موجود، از بهترین ها و محبوب ترین ها به شمار می آیند. بنابراین، بیایید این دو نوع موتور ژنراتور را با هم مقایسه کنیم و بفهمیم که کدام یک می‌تواند برای شما مناسب ‌تر باشد.

از نظر هزینه خرید و قیمت دستگاه

دیزل ژنراتور به طور کلی در مقایسه با ژنراتورهای CNG سوز یا همان ژنراتور گازی، هزینه کمتری دارند. بنابراین، اگر قیمت نگرانی اصلی شما برای خرید یک موتور ژنراتور است؛ احتمالاً دیزل ژنراتور انتخاب بهتری خواهد بود.

 اما اگر دیدگاه بلند مدت دارید و می خواهید در بلند مدت صرفه جویی مالی بیشتری داشته باشید، قبل از انتخاب یک ژنراتور مناسب باید چندین فاکتور دیگر مانند قیمت سوخت، هزینه های نگهداری و غیره را نیز در نظر بگیرید.

از نظر قیمت سوخت و کارایی

از نظر قیمت سوخت مصرفی، CNG یا همان گاز شهری، سوخت ارزان تر و همچنین کارآمدتر از گازوئیل است. با این حال، وقتی صحبت از عملکرد به میان می‌آید، دیزل ژنراتورها قادر به ارائه خروجی الکتریکی بیشتر و طول عمر طولانی‌تر هستند. 

بنابراین، اگر نیازهای برق شما خیلی زیاد نباشد، یک ژنراتور گازی برای شما مناسب خواهد بود. در حالی که اگر به دنبال یک ژنراتور با خروجی الکتریکی بالا، با عملکرد ثابت در طول زمان هستید، دیزل ژنراتور را انتخاب کنید. 

البته این را هم باید بگوییم که ژنراتورهای گازی امروزه توانسته اند با افزایش تعداد سیلندرهای خود، توان خروجی بسیار بالایی را تولید نمایند. این موضوع باعث شده که سایز این ژنراتورها، قدری بزرگ تر شود. پس اگر با ژنراتور با سایز بزرگ مشکلی ندارید، باز هم ژنراتور گازی انتخاب بهتری است.

ژنراتور گازی یا دیزل ژنراتور 2

از نظر هزینه نگهداری

هر دو نوع دیزل ژنراتور و ژنراتور گازی، نیاز به تعمیر و نگهداری دوره ای دارند. با این حال دیزل ژنراتورها در مقایسه با ژنراتورهایی که از گاز طبیعی استفاده می کنند به تعمیر و نگهداری بسیار کم تری نیازمندند.

 علاوه بر این، گاز شهری بسیار قابل اشتعال است، به همین دلیل لازم است به طور دوره ای بازرسی های کامل و بیشتری انجام شود تا از حوادث مرگباری مانند نشت گاز جلوگیری شود. 

بنابراین، اگر کسب و کار یا شرکت شما مستعد خطرات آتش سوزی است، توصیه می شود یک دیزل ژنراتور را انتخاب کنید.

از نظر تامین سوخت

ژنراتورهای گازی در مناطق شهری که گاز طبیعی به راحتی از طریق خط لوله گاز در دسترس است، کاربرد بیشتری دارند. از سوی دیگر، دیزل ژنراتورها در جایی ارجحیت دارند که عرضه مداوم CNG یا هر سوخت دیگری برای آنان در دسترس نباشد. 

دیزل ژنراتورها می توانند در مکان هایی مانند مناطق روستایی یا کشتی هایی که شبکه گاز سراسری دسترسی ندارند، سودمند باشند.

از نظر ایمنی

از بین تمام سوخت‌های فسیلی رایج، دیزل کمترین اشتعال را دارد. از سوی دیگر، گاز طبیعی در طبیعت بسیار قابل احتراق است. علاوه بر این، گازوئیل به طور طبیعی در حالت مایع و دارای بوی خاص است؛ بنابراین تشخیص یا جلوگیری از نشت گازوئیل آسان است. از طرف دیگر، گاز شهری جدا از اینکه بسیار قابل احتراق است به صورت فشرده هم ذخیره می شود.

 این موضوع هم خطرات دیگری به همراه دارد. موضوع بعدی، گاز شهری بوی مشخصی ندارد و باید مقدار آن زیاد باشد که از طریق بویایی بتوان متوجه نشت آن شد و استنشاق CNG به مقدار زیاد می تواند منجر به مرگ شود.

 بنابراین،اگر این مسائل برای شما حائز اهمیت است، دیزل ژنراتور برای شما مناسب تر است. البته با رعایت نکات ایمنی که اپراتور های ما در شرکت تتاپاور در اختیار شما قرار می دهند، خیال شما می تواند از لحاظ ایمنی ژنراتورهای گازی راحت باشد.

از نظر آلودگی صوتی

از نظر صدای تولید شده، دیزل ژنراتور صدای بسیار بیشتری نسبت به ژنراتورگازی تولید می کند. بنابراین، اگر می خواهید یک ژنراتور را در مکان هایی مانند بیمارستان ها یا مدارس نصب کنید، ژنراتور گازی انتخاب مناسبی خواهد بود.

از نظر آلودگی های زیست محیطی

گاز طبیعی پاک ترین سوخت فسیلی است و حداقل تاثیر مخرب بر محیط زیست دارد. انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از سوزاندن CNG باعث آلودگی بسیار کم یا حتی بدون آلودگی است. در حالی که ماشین هایی که با گازوئیل کار می کنند دود زیادی را منتشر می کنند که برای موجودات زنده و محیط زیست مضر است. 

بنابراین، اگر به دنبال یک ژنراتور برای نصب در یک منطقه پرجمعیت هستید که آلودگی می تواند آسیب قابل توجهی ایجاد کند، یک ژنراتور CNG  تمیزتر و سبزتر، برای شما مناسب تر است.
انتخاب یک ژنراتور مناسب ممکن است کاری پیچیده به نظر برسد مگر اینکه ترجیحات و الزامات خود را روشن کنید. یک دیزل ژنراتور به دلیل دوام، عملکرد ثابت و توانایی آن در ارائه توان الکتریکی بالاتر، برای یک واحد تولیدی بزرگ واقع در یک منطقه دورافتاده مناسب است. 

در حالی که یک ژنراتور گازی، انتخاب عاقلانه تری برای یک شرکت تجاری است که خواهان تمیزی محیط زیست می باشند؛ به پایین بودن آلودگی صوتی اهمیت می دهند و در یک منطقه شهری کار می کنند که در آن گاز CNG به وفور و با قیمت بسیار پایین در دسترس است.

منبع: indiatimes.com

اشتراک گذاری صفحه

مهندس احسان باقریان

مهندس احسان باقریان

سمت: مدیر تولید شرکت تتاپاور - تحصیلات: کارشناسی مهندسی برق
دستاورد ها: مدیر پروژه بهینه سازی موتورهای مان، ایویکو، دورمن، رنو، بنز، کامینز و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *