نحوه راه اندازی دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور در مجموعه های مختلف نقش مهمی را به عهده دارد. به همین منظور باید نهایت دقت و مراقبت را از آن به عمل آورد. در این مقاله بر آن شدیم که مراحل استارت دیزل ژنراتور و نکاتی که قبل از استارت باید به آن ها توجه نمود را بررسی کنیم. این مقاله تکمیل کننده مواردی است که در مقاله  چک لیست جامع نگهداری دیزل ژنراتور درباره نکات قبل از راه اندازی دیزل ژنراتور معرفی کردیم.

آماده سازی قبل از راه اندازی مجموعه دیزل ژنراتور

بازرسی کامل

  • کلید اصلی برد کنترل، باید قبل از بازرسی خاموش شود.
  • اتاق دیزل ژنراتور را دوباره تمیز و بازرسی کنید تا مطمئن شوید که مواد قابل اشتعال و انفجاری در اطراف دستگاه وجود ندارد و از وجود هوای صاف و بدون مانع در داخل و خارج اتاق دیزل ژنزاتور، اطمینان حاصل کنید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله مکان مناسب برای دیزل ژنراتور مراجعه نمایید.
  • به طور کامل بررسی کنید و مطمئن شوید که قطعات الکتریکی و کنترلی به درستی کار می کنند؛ اتصالات مناسب و سالم است و فرسودگی در سیم ها مشاهده نمی شود.
  • تسمه پمپ آب، تسمه شارژر و تسمه فن را بررسی کنید.

سطح مجموعه دیزل ژنراتور، به ویژه قسمت های متحرک دستگاه را تمیز کنید تا مطمئن شوید که جسم خارجی وجود ندارد، بررسی کنید تا مطمئن شوید که در اتصالات مایع خنک کننده، سوخت و روغن نشتی وجود ندارد.

نحوه راه اندازی دیزل ژنراتور تتاپاور

سطح روغن را بررسی کنید

بررسی کنید تا مطمئن شوید که سطح روغن بین علامت های ماکسیمم و مینیمم قرار دارد و تا حد امکان به ماکسیمم نزدیک است.

سطح سوخت را بررسی کنید

  • توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید گازوئیل بدون فیلتر به موتور دیزل تزریق شود.
  • مقدار گازوئیل در باک سوخت را بررسی کنید و در صورت لزوم گازوئیل به آن اضافه کنید.

هنگامی که دستگاه برای اولین بار روشن می شود؛ یا برای مدت طولانی خاموش بوده و سپس دوباره روشن می شود، مطمئن شوید که هوا در گازوئیل وجود نداشته باشد. در صورت وجود هوا، پیچ هواگیری روی فیلتر گازوئیل را باز کرده و با پمپ دستی، سوخت را به پیچ هواگیری پمپ کنید، هوای سیستم سوخت را تخلیه کنید و پیچ هواکش را سفت کنید.

سطح خنک کننده

سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید که تا میزان مشخص شده پر شده باشد.

فیلتر هوا را بررسی کنید

  • موتور دیزل را هرگز بدون فیلتر هوا روشن نکنید.
  • نشانگر مسدود شدن فیلتر هوا را بررسی کنید. اگر نشانگر قرمز است، فیلتر هوا را تعویض کنید.

شارژ باتری را بررسی کنید

کلید برق را ببندید و ولتاژ باتری را از صفحه کنترل چک کنید. در دیزل ژنراتور هایی که باتری های ۲۴ ولت دارند، اگر ولتاژ، کمتر از ۲۲ ولت است، باتری باید شارژ شود. در دیزل ژنراتورهایی که ولتاژ باتری مورد نیاز آن ها ۱۲ ولت است؛ اگر ولتاژ کمتر از ۱۱ ولت باشد، باتری باید شارژ شود.

گاورنر را تنظیم کنید

دور موتور مناسب برای گاورنر را روی ۸۰۰ دور در دقیقه تنظیم کنید. بعد از اینکه دیزل ژنراتور روشن شد، دور موتور را افزایش خواهیم داد.

مجموعه دیزل ژنراتور را راه اندازی کنید

  • دیزل ژنراتور را زیر بار روشن نکنید.
  • دکمه استارت را فشار دهید. اگر استارت ناموفق بود، قبل از تلاش مجدد، حدود ۲۰ ثانیه صبر کنید. اگر استارت برای ۳ بار متوالی ناموفق بود، استارت زدن را متوقف کنید و عوامل خطا مانند ولتاژ باتری یا مدار روغن را قبل از راه اندازی بررسی و برطرف کنید. توجه داشته باشید که استارت زدن مداوم در دیزل ژنراتوری که به درستی کار نمی کند، باعث تجمع گازوئیل در اگزوز می شود و خطر انفجار را به همراه دارد.
  • پس از اینکه موتور دردور آرام، به مدت یک دقیقه کار کرد. دور موتور را در گاورنر به ۱۵۰۰ دور دردقیقه افزایش می دهیم.
  • به توصیه کارشناسان خبره ما در شرکت تتاپاور، برای راه اندازی دیزل ژنراتور در محیط سرد باید آماده سازی انجام شود. از مکمل گازوئیل زمستانی مناسب برای دمای محلی استفاده کنید. این می تواند خطر رسوبات را هم در سیستم تزریق سوخت، کاهش دهد. در مورد مناطقی که در آن، دمای محیط بسیار پایین است، توصیه می شود، یک سیستم گرم کن (برای گرم کردن آب، روغن و سوخت) نصب کنید و از کافی بودن ضد یخ در رادیاتور مطمئن شوید.
  • باتری باید در شرایط خوبی باشد. دمای پایین باعث کاهش ظرفیت باتری می شود. بسته به ولتاژ، همانطور که ذکر شد، ممکن است نیاز به افزایش ظرفیت باتری باشد.

اشتراک گذاری صفحه

مهندس احسان باقریان

مهندس احسان باقریان

سمت: مدیر تولید شرکت تتاپاور
تحصیلات: کارشناسی مهندسی برق
دستاورد ها: مدیر پروژه بهینه سازی موتورهای مان، ایویکو، دورمن، رنو، بنز، کامینز و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *