موتور ژنراتور خانگی مناسب کدام است؟

موتور ژنراتور خانگی مناسب کدام است؟

خیلی از ساختمان ها برای تامین برق خود در زمان های قطعی برق سراسری، به موتور ژنراتور خانگی روی آورده اند. تولید برق در منزل و در مواقع اضطراری که دسترسی به شبکه برق امکان پذیر نیست بسیار راحت شده است. کافی است شما یک موتور ژنراتور مناسب برای خانه، یا باغ ویلای خود تهیه کنید. این دستگاه به راحتی برق مورد نیاز شما را تامین می کند.

اما سوالی که ذهن بسیاری از افراد را در این زمینه به خود مشغول کرده این است که؛ من به موتور ژنراتور با چه توانی احتیاج دارم؟ اگر موتور ژنراتور با توان پایین تهیه کنیم، دستگاه های برقی منزل، در تامین برق مورد نیاز خود با مشکل مواجه خواهند شد. اگر هم موتور ژنراتور با توان بالاتر از نیاز خریداری کنیم، توان اضافی آن ناکارآمد باقی خواهند ماند و ما هزینه زیادی را در زمان خرید و در زمان تامین سوخت این موتور ژنراتور صرف خواهیم کرد.

در این مقاله تلاش کردیم که راهکاری ساده در این زمینه به شما نشان دهیم تا بتوانید توان مورد نیاز خود در زمینه موتور ژنراتور را محاسبه کنید. برای این کار باید کمی وارد محاسبات ریاضی ساده جمع و ضرب شویم. اما قبل از آن باید برخی اصطلاحات را در این زمینه معرفی کنیم.

کیلووات

توان موتور ژنراتور با کیلووات تعیین می شود. هر کیلووات برابر با ۱۰۰۰ وات است. برای اینکه بتوانیم متوجه شویم که برای منزل خود، به موتور ژنراتور خانگی با چه توانی احتیاج داریم، کافیست ببینیم وسایل برقی ما در منزل چه توانی دارند. توان مصرفی هر وسیله روی آن درج شده است. مثلا لامپ های LED حدود ۵۰ وات به انرژی احتیاج دارند. در ادامه باید توان مورد نیاز تمام وسایل را با هم جمع کنیم.

بعد این عدد را تقسیم بر ۱۰۰۰ می کنیم. با این کار توان مورد نیاز ما بر حسب کیلووات محاسبه شده است و می توانیم موتور ژنراتور خانگی مناسب خود را بیابیم. البته صبر کنید. یکم موضوع پیچیده تر از این است!

موتور ژنراتور خانگی مناسب کدام است؟

موتور ژنراتور خانگی مناسب کدام است؟

وات مصرفی در برای وات استارت

قضیه برای وسایل برقی که موتور دارند، متفاوت است. وسایل موتور دار که معمولا در خانه پیدا می شوند عبارت اند از؛ یخچال ، کولر یا کولر گازی، پنکه، بخاری فن دار، پمپ آب و … . این وسیله ها دو توان دارند. یک توان همان توان مصرفی دستگاه است که روی آن درج شده. این توان مورد نیاز دستگاه است که در حین کار به آن احتیاج دارد. توان بعدی، توان مورد نیاز دستگاه در زمان استارت است.

توان مورد نیاز دستگاه های موتور دار در زمان استارت خیلی بیشتر است. این توان هم باید در نظر گرفته شود. چرا که اگر توان موتور ژنراتور خانگی را فقط به اندازه توان مورد نیاز در هنگام کار دستگاه ها در نظر بگیریم ممکن است مشکلات زیادی پیش بیاید. مثلا تصور کنید که تمام دستگاه ها در حال کار هستند. در این زمان شما تصمیم می گیرید که کولر را هم روشن کنید. این درحالی است که شما فقط توان مصرفی کولر، در حین کار را در محاسبات خود در نظر گرفته اید.

در این صورت، در لحظه استارت، توان مورد نیاز از میزان قدرت موتور ژنراتور بالاتر می رود. پس با یک افت توان مواجه خواهیم شد. افت توانی که می تواند هم برای موتور ژنراتور و هم برای دستگاه های برقی منزل بسیار مضر باشد! حال تصور کنید که هم زمان با روشن کردن کولر، کمپرسور یخچال هم روشن شود. در این صورت قطعا اوضاع بد تر خواهد شد.

پس در نظر گرفتن توان مورد نیاز وسایل برقی موتور دار، در هنگام استارت، اهمیت زیادی دارد. این توان معمولا حدود سه برابر توان مورد نیاز دستگاه در هنگام کار است! البته ممکن است توان مورد نیاز در زمان استارت، روی دستگاه یا دفترچه راهنمای آن نوشته شده باشد.

تبدیل ولت آمپر به وات

تمام وسایل برقی، توان مورد نیاز خود را بر اساس وات، درج نمی کند. بعضی از این وسایل توان مصرفی را به واحد ولت آمپر می نویسند. البته این موضوع در مورد موتور ژنراتور ها بیشتر صادق است. بیشتر طراحان و سازندگان موتور ژنراتور، توان دستگاه خود را بر اساس کیلو ولت آمپر (kVA) یا همان کاوا در کاتالوگ ها می آورند.

ولت آمپر در واقع نام دیگری از همان وات است و می توان به راحتی این دو واحد انرژی را به هم تبدیل نمود. این واحد از ضرب ولت و آمپر به دست می آید. برای محاسبه این مورد و موارد دیگر، می توانید به قسمت تبدیل واحد وبسایت تتاپاور مراجعه فرمایید.
چیزی که اهمیت دارد این است که یک واحد مشخص را قبل از انجام کار انتخاب کنید. توان مورد نیاز را بر اساس همان واحد محاسبه کنید. در نهایت برای خرید موتور ژنراتور مورد نظر خود، از همین واحد برای بیان نیاز خود به فروشنده استفاده نمایید.

برای محاسبات خود حاشیه امن در نظر بگیرید

فقط یک مرحله دیگر باقی مانده تا محاسبه توان مورد نیاز منزل شما، به خوبی و کاملا درست تکمیل شود. مرحله آخر، در نظر گرفتن حاشیه امن است. این موضوع برای این است که ممکن است در آینده، شما وسیله برقی جدیدی خریداری کنید که برای برق مصرفی آن مجبور شویم از برق موتور ژنراتور خانگی خود استفاده نماییم.

در این صورت باید مقداری توان بیشتر، از همین ابتدای کار، برای موتور ژنراتور خود در نظر بگیریم. پس بعد از اینکه مقدار کل توان مصرفی منزل را حساب کرده و توان زمان استارت وسایل برقی موتور دار را هم به آن اضافه کردید؛ عدد به دست آمده را ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش دهید. این عدد نهایی مناسب ترین توان برای خرید موتور ژنراتور را به شما ارائه می کند.

در آخر اینکه برای محاسبه توان مورد نیاز خود می توانید از مشاوره کارشناسان شرکت تتاپاور هم بهره مند شوید. ما در شرکت تتاپاور آماده ایم تا در زمینه خرید موتور ژنراتور خانگی به صورت رایگان مشاوره بدهیم. کارشناسان ما با حضور در محل مورد نظر شما توان مصرفی کل منطقه مورد نظرتان را به دقت محاسبه می کنند.

اشتراک گذاری صفحه

مهندس محمد علی ناصری

مهندس محمد علی ناصری

سمت: سرپرست فروش شرکت تتاپاور
تحصیلات: کارشناس ارشد برق، گرایش قدرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *