محاسبه توان مورد نیاز برای خرید دیزل ژنراتور

در این مقاله به صورت کلی جهت محاسبه توان مورد نیاز برای خرید دیزل ژنراتور آشنا خواهید شد.

برای تعیین دقیق ولتاژ لازم، باید ارزیابی محیط کاری و بررسی بارهای مختلف تاسیسات یا عملیات مورد نیاز و با در نظر گرفتن ولتاژ لازم برای ساختمان، حداکثر شدت جریان برق، برق خروجی از موتور و غیره، دیزل ژنراتور مناسب را انتخاب کنید.

مهم ترین دلیل برای محاسبه توان مورد نیاز برای خرید دیزل ژنراتور این است که اگر دیزل ژنراتوری که خریداری می‌کنید کمتر از مقدار توان مورد نیاز شما باشد، بدون‌ شک دچار مشکل خواهید شد و فشاری که به دستگاه وارد می‌شود، عمر قطعات آن را کوتاه‌تر خواهد کرد.

 از طرفی اگر ظرفیت دیزل ژنراتور بیشتر از نیاز مورد نظر شما باشد، باعث ایجاد هزینه‌های اضافه در تعمیر و تامین سوخت آن خواهد شد. بنابراین خواندن ادامه‌ی راهنمای خرید دیزل ژنراتور، شما را در انتخاب ژنراتور مورد نیازتان یاری خواهد کرد.

توان بر اساس آمپر، وات، کیلووات یا کاوا و همچنین برق سه فاز و تک فاز بودن دستگاه ها مشخص می شود.

محاسبه توان مورد نیاز برای خرید دیزل ژنراتور

انواع توان دیزل ژنراتور

نه ‌تنها دیزل ژنراتور بلکه هر دستگاهی که کار تولید را بر عهده دارد دو توان متفاوت از یکدیگر خواهد داشت:

  • توان نامی

توان نامی، همان توانی است که در کاتالوگ ذکر شده است. این توان بر مبنای شرایط آزمایشگاهی و در حالت استاندارد از دیزل گرفته شده است.

  • توان عملی

توان عملی، توانی است که بعد از آن‌که دیزل ژنراتور در محل مورد نظر نصب و راه‌اندازی شد از دستگاه خروجی گرفته می‌شود.

معمولاً توان عملی از توان اسمی کمتر است و این به دلایل متعددی است که از آن جمله می‌توان به ارتفاع دستگاه از دریا، درجه حرارت و کارکرد اجزاء دستگاه به شکل معیوب، اشاره کرد. برای روشن‌تر شدن موضوع می‌توان به این مورد اشاره کرد که اگر موتور به ‌درستی کار نکند، مثلاً بنزین در موتور به ‌درستی پمپاژ نشود و موتور با تمام توان انرژی تولید نکند، در نتیجه شافت به‌ درستی نچرخیده و جریان الکتریکی کمتر از توان نامی در دستگاه تولید خواهد شد.

موتور ژنراتور

چگونه ظرفیت دیزل ژنراتور را محاسبه کنیم؟

برای محاسبه ظرفیت موردنظر برای دیزل ژنراتور باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

    تهیه لیست وسایل مصرفی

 قبل از هر کار لازم است لیستی از وسایلی که قصد دارید برق اضطراری برای کارکردن آن‌ها تولید کنید را تهیه نمایید. در این لیست باید تعداد دستگاه‌ها و برق مصرفی کل را یادداشت کنید. به طور مثال برای تأمین روشنایی ۱۰ عدد لامپ ۵۰ واتی مجموعاً به ۵۰۰ وات برق احتیاج دارید.

   تبدیل وات به کیلووات

 همه موارد را با یکدیگر جمع کنید تا توان مصرفی کل به دست آید. معمولاً مصرف برق در دستگاه‌های خانگی با وات نمایش داده می‌شود و ظرفیت دیزل ژنراتور با کیلووات نشان داده می‌شود. پس باید عدد به دست آمده را بر ۱۰۰۰ تقسیم کنید تا به کیلووات تبدیل شود.

   محاسبه توان عملی دستگاه

 توان عملی دیزل ژنراتور از توان اسمی آن کمتر است. عددی که تا کنون به دست آورده اید توان اسمی دیزل ژنراتور است که با ضریب PF می‌توان آن را به توان عملی تبدیل کرد. این ضریب برای انواع دیزل ژنراتور کمی کمتر از یک و تقریباً برابر ۰.۸ است. یعنی شما باید عددی که بر اساس کیلووات به دست آورده اید را بر این ضریب تقسیم کنید تا توان عملی بر حسب کیلو ولت آمپر به دست آید:

                                 KVA= KW /۰.۸

محاسبه توان مورد نیاز برای خرید دیزل ژنراتور بر اساس (وات، کیلووات، کاوا)

         وات یعنی: ولت x آمپر (V x A)

ژنراتورها فقط می‌توانند مقدار محدودی نیرو تولید کنند. شرکت‌ها از وات برای رتبه بندی خروجی ژنراتور استفاده می‌کنند. وات با ضرب ولتاژ در ظرفیت بار دستگاه الکتریکی در آمپر محاسبه می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال، یک ژنراتور ممکن است به عنوان ۱۵۰۰ وات ذکر شود که ۱۲۰ ولت را ارائه می‌دهد.

                    کیلو وات (KW)

 KW مقدار قدرت واقعی است که سیستم الکتریکی دارد. این نشان می دهد که چه مقدار توان به خروجی مفید و کارآمد تبدیل می شود. اگر کیلو وات مقدار توان باشد، می توانید از تمام توان موجود استفاده کنید. KW مقدار توانی است که به خروجی مفید تبدیل می شود. بنابراین، کیلو وات به عنوان توان واقعی یا توان کاری شناخته می شود.

                      کاوا (KVA)

 Kva که یکی از مشخصات توان می‌باشد، اساساً نشانگر توان خروجی است. هرچه رتبه kVA بالاتر باشد، ژنراتور توان بیشتری تولید می‌کند. یک کیلو ولت آمپر ۱۰۰۰ ولت آمپر است. این چیزی است که وقتی ولتاژ (نیرویی که الکترون‌ها را از مدار عبور می‌کند) در آمپر (جریان الکتریکی) ضرب می‌کنید، به دست می‌آورید. کیلو ولت ‌آمپرها میزان “ظرفیت ظاهری” موتور را محاسبه می‌کنند و با کیلو وات تفاوت دارند.

در محاسبه ظرفیت ژنراتور چه ضرایبی وجود دارند؟

برای این محاسبه گاهی اوقات لازم است تا در فرمول‌ها از ضرایب خاصی استفاده شود که این ضرایب با توجه به مکان مورد استفاده از دستگاه با هم تفاوت‌هایی دارند. در ادامه این موارد را برای شما شرح می‌دهیم:

  1. ضریب دما

از این ضریب در کارکرد دستگاه استفاده می‌شود که با توجه به نوع دستگاه تفاوت دارد. یعنی هر سازنده ژنراتور ضریب دمای متفاوتی را در کاتالوگ دستگاه خود بیان کرده است. با این وجود به طور استاندارد، ضریب دما در این محاسبات به صورت زیر خواهد بود:

                 Kt= 1- (Ta-250c)         

Ta : حداکثر دمای محیط (بر حسب درجه سانتی گراد)

  1. ضریب ارتفاع

در محاسبات آزمایشگاهی این ضریب از نقطه صفر دستگاه در نظر گرفته می‌شود. فرمولی که برای ضریب ارتفاع مورد استفاده قرار می‌گیرد، عبارت است از:

           Kh=1-(Ha – 1000) ÷ ۱۰۰۰۰

ضریب در ارتفاع ۱۰۰۰ متری، یک در نظر گرفته می‌شود.

  1. ضریب رزرو

از این ضریب برای ژنراتورهایی استفاده شده که به صورت دائم کار می‌باشند. این نوع ژنراتورها بدون توقف و به طور دائم کار می‌کنند. بعد از محاسبه توان دستگاه، عدد خروجی در ۱.۲۵ ضرب شده تا این ضریب به دست آید.

البته این عدد بر اساس نظر سازنده دستگاه ممکن است متفاوت باشد.

گروه نیروگاهی دانش بنیان تتاپاور

۰۹۱۵۵۷۷۷۹۷۰

https://instagram.com/tetapowerco