لوازم مصرفی دیزل ژنراتور

لوازم مصرفی دیزل ژنراتور

لوازم مصرفی دیزل ژنراتور و قطعات جانبی آن نقش مهمی در عملکرد صحیح دستگاه دارند. با خرابی هر کدام از این قطعات، سایر تجهیزات نیز با مشکل مواجه شده و باعث توقف کار دستگاه می شود.

برخی از لوازم مصرفی متداول دیزل ژنراتورها عبارتند از:

۱- فیلتر

فیلتر هوا: دیزل ژنراتورها برای فرآیند احتراق خود به هوای بیرونی نیاز دارند. با این حال، این هوای بیرون حاوی طیفی از گرده، ماسه، گرد و غبار و سایر مواد افزودنی است که باید فیلتر شوند تا اطمینان حاصل شود که هوای پاک وارد فرآیند احتراق می شود.

فیلتر هوا مانند یک فیلتر سوخت، حدود ۵۰۰ ساعت پس از استفاده دوام می آورد و اکثر افراد می توانند آن را به شرط رعایت نکات ایمنی تعویض کنند.

فیلتر سوخت: فیلترهای سوخت از ورود گرد و غبار و سایر ذرات مضر به موتور جلوگیری می کنند. بدون فیلتر سوخت، برخی از ناخالصی ها می توانند وارد موتور شده و باعث آسیب های احتمالی به پمپ های سوخت و انژکتورها شوند. این در نهایت عملکرد موتور را تحت تأثیر قرار می دهد.

یک فیلتر سوخت طوری طراحی شده است که به طور متوسط حدود ۵۰۰ ساعت از کارکرد دیزل ژنراتور دوام می آورد. این تقریباً ۲۰ روز استفاده مداوم است.

فیلتر روغن: فیلتر روغن نقش اصلی را در تامین روغن تمیز برای قسمت های مختلف موتور جهت کارکرد نرم و کاهش اثرات سایش دارد. اصطکاک را نیز کاهش می هد. مانند فیلترهای سوخت و هوا، تعویض فیلترهای روغن نیز پس از گذراندن ساعات مشخصی از کارکرد دیزل ژنراتور بسیار مهم است. از فیلترهای تقلبی روغن باید اجتناب شود زیرا این امر منجر به نشت روغن و خوردگی می شود و به سرعت عمر موتور را خراب می کند.

فیلتر هوا
فیلتر سوخت
فیلتر روغن

۲- ضد یخ

استفاده از خنک کننده با کیفیت بالا مزایای زیادی دارد. برای اطمینان از بهترین عملکرد مجموعه ژنراتور خود، بسیار مهم است که به کیفیت مایع خنک کننده توجه کنید.

پکیج ضدیخ مکمل و افزودنی است برای جلوگیری از فرسودگی قطعات موتور که در مجاورت مایعات مخصوصاً آب قرار دارند.

پکیج ضد یخ در موارد دیگری همچون از بین بردن بوی بد ضد یخ، جلوگیری از رسوبات تشکیل شده در مایع رادیاتور، کاهش نقطه انجماد تا ۴۰ درجه سانتیگراد، افزایش نقطه جوش و جلوگیری از جوش آوردن و در نهایت افزایش عمر قطعات موتور نقش بسیار زیادی دارد.

۳- مایع اگزوز

مایع اگزوز دیزل (DEF) در وسایل نقلیه دیزلی برای کمک به کاهش میزان انتشار گازهای خروجی خطرناک توسط این خودروها استفاده می شود.

این ماده با کاهش ذرات اکسید نیتروژن (NOx) عمل می کند، که وقتی در جو منتشر می شود می تواند برای سلامت انسان مضر باشد.

DEF در سال ۲۰۱۵ زمانی که اتحادیه اروپا استاندارد آلایندگی یورو ۶ را معرفی کرد اجباری شد.

۴- روغن

از دیگر لوازم مصرفی دیزل ژنراتور ها روغن است. دیزل ژنراتورها به روغن موتور ویژه با شرایط اضطراری خوب نیاز دارند.

معمولاً برای اتصال افزودنی‌های قلیایی قوی که می‌توانند حتی رسوبات نسبتاً جامد را نیز تجزیه کنند، اضافه می‌شود.

همچنین به این روغن ها مواد خاصی برای خنثی کردن محصولات اکسیداسیون اضافه می شود.

روغن معمولاً در انواع معدنی، نیمه مصنوعی و کاملاً مصنوعی موجود است. سازنده موتور شما توصیه می کند که از چه نوع روغنی در موتور خود استفاده کنید.

موتورهای مدرن‌تر معمولاً به روغن مصنوعی نیاز دارند، در حالی که در طراحی‌های قدیمی‌تر از روغن معدنی استفاده می‌شود.

روغن

۵- آب رادیاتور

همانطور که می‌دانید عملکرد موتور براساس انفجار سوخت در داخل سیلندر می‌باشد. که نیروی حاصل از انفجار، سیلندرها را به عقب رانده و این نیروی روبه جلو و عقب باعث تبدیل نیروی دورانی می‌شود. که این امر بدلیل انفجار باعث افزایش دما داخل اجرای موتور می شود.

و درصورت عدم خنک کردن موتور باعث آسیب و یا حتی منجر به ذوب شدن و یا تغییر شکل اجزای موتور به علت دمای بالا خواهد شد. جهت رفع این مشکل معمولاً از رادیاتور برای خنک شدن دمای موتور استفاده می شود. در موتورهای امروزی دما با استفاده از آب یا مایع خنک کننده ثابت نگه داشته می‌شود.

به این صورت که در اطراف سیلندرهای موتور که محفظه های انفجار هستند. آب به وسیله یک پمپ (واترپمپ) به گردش درآمده و گرمای موتور را به خود جذب می‌کند.