عمر دیزل ژنراتور چقدر است؟

یکی از مهم ترین ابزارهایی که امروزه انسان از آن برای بهبود اوضاع زندگی و کار خود استفاده می کند، دیزل ژنراتور است. دیزل ژنراتور باعث می شود که زندگی ما حتی در هنگام قطع برق هم از روال عادی خود نیوفتد. همچنین این دستگاه تضمین می کند که تجارت ما در زمان نبود برق سراسری با همان قدرت قبل ادامه داشته باشد.

 چه دیزل ژنراتور نو، چه دیزل ژنراتور دست دوم و چه هر مولد برق دیگر، که معمولا مورد استفاده ما قرار می گیرد، نسبتا قیمت بالایی دارد. این قیمت تا حدی است که خرید دیزل ژنراتور برای اکثر شرکت ها  و کارگاه های تولیدی یک سرمایه گذاری محسوب می شود. به همین دلیل است که طول عمر دیزل ژنراتور یک عامل اساسی است که خریداران این دستگاه باید قبل از خرید، به آن توجه کنند. این در واقع یک موضوع مهم در زمینه سرمایه گذاری در سیستم قدرت پشتیبان شرکت است.

عوامل مهم در طول عمر دیزل ژنراتور

طول عمر دیزل ژنراتور به دو عامل اصلی بستگی دارد. یکی اندازه دیزل ژنراتور و دیگری، شیوه نگهداری از دیزل ژنراتور است. عوامل دیگری هم هستند که در عمر دیزل ژنراتور تاثیر مستقیم دارند. عواملی مانند:

  • برند و کیفیت دیزل ژنراتور
  • اندازه موتور در دیزل ژنراتور
  • شرایط محیطی که دیزل ژنراتور در آن استفاده می شود.

در ادامه دقیق تر به این عوامل پرداخته و آن ها را بررسی می کنیم.

عمر دیزل ژنراتور چقدر است؟

اندازه و توان دیزل ژنراتور

وقتی صحبت از راندمان و بازده دیزل ژنراتور می شود، اندازه دیزل ژنراتور و قدرت آن اهمیت زیادی پیدا می کند. برای تایین اندازه و قدرت دیزل ژنراتور است که قبل از خرید آن، باید تعیین کنیم به چه توانی احتیاج داریم. این کار با محاسبه میزان توان مورد نیاز مصرف کننده های ما انجام می شود.

نکته ای که وجود دارد این است که باید این محاسبات به گونه ای باشند که همواره میزان استفاده از توان دیزل ژنراتور در پر مصرف ترین حالت، از ۹۰ درصد بیشتر نشود. هیچ گاه نباید دیزل ژنراتور با صد در صد توان خود کار کند. این موضوع باعث می شود که فشار مناسبی یه پیستون ها و سایر قطعات متحرک دیزل زنراتور وارد شود. نتیجه این موضوع، افزایش چشمگیر طول عمر دیزل ژنراتور خواهد بود.

 پس شاید خریدن یک دیزل ژنراتور که قدری از نیاز مورد نظر ما توانمند تر باشد اتلاف هزینه به چشم بیاید؛ ولی درواقع با طول عمر بیشتری که دیزل ژنراتور ما خواهد داشت، ما در نهایت یک صرفه جویی اقتصادی داشته ایم.

برعکس. اگر ما، بار بیشتر از توان دیزل ژنراتور را به آن تحمیل کنیم؛ عمر دیزل ژنراتور ما بسیار زود تر از آن چه که قرار بوده باشد سر خواهد رسید. این یعنی اتلاف سرمایه گذاری شرکت در بخش توان پشتیبان!

شیوه های تعمیر و نگهداری

هر دیزل ژنراتوری که به خوبی نگهداری شود، قطعا عمر بیشتری خواهد کرد. این موضوع مختص دیزل ژنراتور نیست. چه دیزل ژنراتور داشته باشیم، چه ژنراتور گازی، چه هر دستگاه دیگر؛ نگهداری اصولی مساوی است با طول عمر بیشتر.

هر شرکتی باید چک لیست جامع نگهداری دیزل ژنراتور داشته باشد. بر اساس این چک لیست همواره باید، اصول نگهداری از دیزل ژنراتور را به دقت و کامل انجام دهیم. این دقت، قطعا اتلاف وقت و هزینه شرکت نیست؛ بلکه هزینه ای است که برای نگهداری از هزینه اصلی شرکت انجام می شود. هزینه اصلی همان هزینه خرید دیزل ژنراتور است.

در این چک لیست جامع نگهداری از دیزل ژنراتور، توجه به تمام موارد ضروری، در دستور کار قرار گرفته است. مواردی مانند سرویس فیلترهای دیزل ژنراتور، بررسی صدا و نشت احتمالی مایعات دیزل ژنراتور و کارهای لازم برای مقابله با آن ها از این جمله موارد است.

برند و شرایط محیطی

قطعا برند و کیفیت بهتر و بالاتر یعنی طول عمر بیشتر. البته باید توجه داشت که همیشه برند برتر نشانه کیفیت و کارایی بالاتر نیست. با این حال به طور معمول می توان به این موارد به عنوان موارد موثر بر عمر دیزل ژنراتور، توجه داشت. کیفیت بهتر ماتریال استفاده شده در ساخت دیزل ژنراتور، طول عمر بیشتر آن را به خریدار خود نوید می دهد.

شرایط محیطی هم، عامل دیگری است که بر طول عمر دیزل ژنراتور تاثیر گذار می باشد. یک دیزل ژنراتور که در آب و هوای معتدل، با نوسانات دمایی کم کار می کند. بسیار بیشتر از یک دیزل ژنراتور که در آب و هوای مرطوب و شرجی کار میکند، عمر خواهد کرد.

نوسان دمایی بالا هم بسیار برای دیزل ژنراتور ها مخرب است و از طول عمر آن ها می کاهد. به عنوان مثال، دیزل ژنراتوری که در محیط های کویری مشغول به کار هستند، بسیار در برابر نوسانات دمایی بالا قرار دارند. در طول روز این دستگاه ها در برابر دمای بسیار بالایی قرار می گیرند و در طول شب، دمای محیط دستگاه بسیار پایین می آید. این تغییر دما برای هر چیزی می تواند خاصیت تخریب گری بالایی داشته باشد.

طول عمر متوسط دیزل ژنراتورها

یک دیزل ژنراتور نو، قبل از اینکه برای اولین بار به تعمیر اساسی احتیاج داشته باشد، می تواند حداقل به میزان ۱۵۰۰۰ ساعت و حداکثر به میزان ۵۰۰۰۰ هزار ساعت کار کند. اینکه طول دیزل ژنراتور شما به کدام یک از این دو عدد نزدیک تر خواهد بود به عواملی که بررسی کردیم بستگی دارد.

بسته به اینکه دیزل ژنراتور به صورت دائم کار مورد استفاده قرار بگیرد یا فقط کاربرد اضطراری داشته باشد، می توان حساب کرد که دیزل ژنراتور چند سال عمر خواهد کرد. به عنوان مثال یک دیزل ژنراتورکه فقط در مواقع اضطراری استفاده می شود، و جمع ساعاتی که در سال کار می کند، ۶۵۰ ساعت است، ۳۰ سال عمر می کند تا ۲۰۰۰۰ ساعت کار کرده باشد. حال اگر تمام عوامل تاثیر گذار بر عمر دیزل ژنراتور در وضعیت خوبی باشند، این دیزل ژنراتور به راحتی ممکن است تا ۷۰ سال عمر کند!

کارشناسان ما در شرکت دانش بنیان تتاپاور در خدمت شما هستند تا در این زمینه به صورت رایگان به شما مشاوره بدهند. برای دریافت این مشاوره رایگان کافیست با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری صفحه

مهندس صالحه جمعه زاده

مهندس صالحه جمعه زاده

سمت: مدیر فروش و بازاریابی شرکت تتاپاور
تحصیلات: کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *