صدای ژنراتور گازی چقدر است؟

ژنراتورهای گاز طبیعی یا همان CNG، مولد های برقی هستند که بیشتر به عنوان ژنراتور گازی شناخته می شوند. این ژنراتور ها، نوعی سیستم تولید برق پشتیبان هستند که از یک موتور احتراق داخلی برای تبدیل گاز طبیعی به انرژی الکتریکی استفاده می کنند. عوامل زیادی وجود دارد که می تواند بر میزان صدای ژنراتور گازی تأثیر بگذارد، از جمله اندازه ژنراتور، نوع موتور، بار روی ژنراتور و محل قرارگیری ژنراتور. با این حال، به طور کلی، ژنراتورهای گاز طبیعی در مقایسه با انواع دیگر ژنراتورها نسبتاً آرام هستند.

 البته کوچکترین ژنراتور گازی با کمترین توان ممکن، که معمولا برای مصارف خانگی استفاده می شود، اگر صدایی بلندتر از یک ماشین چمن زنی نداشته باشد؛ صدای کمتر از آن هم ندارد.

واقعا چرا ژنراتورها اینقدر پر سر و صدا هستند؟ یک ژنراتور گازی یا هر موتور ژنراتور دیگر، انرژی الکتریکی را از طریق انرژی مکانیکی به دست امده از یک موتور تولید می کند؛ که می تواند صدای زیادی ایجاد کند حتی اگر بسیار پیشرفته و گران قیمت باشد. در واحد دسی بل، سطح صدا معمولاً بین ۶۰ تا ۹۰ است، اما می تواند به ۱۰۰ دسی بل یا بالاتر هم برسد. بله، یک ژنراتور گاز طبیعی می تواند بسیار پر سر و صدا باشد، به خصوص اگر به درستی نگهداری نشود.

با این وجود، در حالی که عوامل زیادی می توانند بر میزان صدای ژنراتور گازی تأثیر بگذارند، به طور کلی، ژنراتورهای گاز طبیعی ساکت تر از ژنراتورهایی هستند که با انواع سوخت دیگر کار می کنند. گاز طبیعی یک سوخت نسبتاً تمیز است، احتراق آن ساکت تر است؛ بنابراین ژنراتور گازی به اندازه برخی از انواع دیگر ژنراتورها، صدای موتور تولید نمی کند. اگر به دنبال یک ژنراتور آرام هستید، گاز طبیعی گزینه خوبی برای بررسی است.

در بسیاری از جوامع، قوانین سخت گیرانه ای درباره ی صدای موتور ژنراتورها در محدوده های خاصی از شهر تعیین شده است. این موضوع به خاطر اثر بدی است که صدای بلند می تواند بر روی قوه ی شنوایی انسان داشته باشد. البته صدای بلند و مداوم اثرات منفی زیادی بر روی اعصاب و روان انسان هم می گذارد، ولی این قوانین محدود کننده برای تاثیر منفی صداهای بالا بر روی شنوایی انسان است.

 آزمایش ها نشان می دهند که قرار گرفتن انسان در برابر صدایی در حدود ۹۰ دسی بل می تواند تا مدت زیادی قدرت شنوایی انسان را کاهش دهد. برای اینکه درک درستی درباره ی این سطح از صدا داشته باشید، خوب است بدانید که در یک کنسرت موسیقی راک، صدایی در حدود ۱۱۰ دسی بل ایجاد می شود.

مقیاس صدا بر اساس دسی بل صدای ژنراتور گازی چقدر است؟

صدای ژنراتور گازی چقدر است؟

عوامل تولید کننده صدا در ژنراتور گازی

درگاه ورود هوا

در ژنراتور گازی منابع متفاوتی برای تولید صدا وجود دارد. اولین مورد که مورد بررسی قرار می دهیم، صدای ناشی از ورود هوا به داخل موتور گاز سوز ژنراتور گازی است. هوا باید از یک محفظه ای تنگ وارد شده و به فیلتر برسد. همین موضوع می تواند، باعث تولید صدای مزاحم شود. مهندسین می توانند با بزرگ تر گرفتن مجرای ورود هوا به داخل موتور، صدای تولیدی در این قسمت را کاهش دهند. البته این افزایش سایز قطعا محدودیت هایی دارد که مهندسین طراح به خوبی از آن آگاهی دارند.

توربو شارژ

گاهی برای افزایش راندمان موتور ژنراتور گازی، هوا را به کمک یک توربو شارژ با فشار به داخل موتور تزریق می کنند. خود موتوری که وظیفه ی این پمپاژ را به عهده دارد، می تواند به شدت منجر به افزایش آلودگی صوتی ژنراتور گازی شود. جدا از صدای خود توربو شارژ، هوایی که در آن تحت فشار قرار می گیرد، در انتقال خود و در لوله های مرتبط می تواند مولد صدای بالایی باشد.

اگزوز

محل خروج هوا از ژنراتور گازی هم، مانند محل ورود هوا، از تولید کننده های اصلی آلودگی صوتی و سر و صدا در ژنراتور گازی است. این قسمت صدای بسیار بیشتری تولید می کند. به همین جهت است که اغلب محل خروجی هوا به منبع اگزوز مجهز می شود. شاید بخشی از وظیفه ی منبع اگزوز، تمیز کردن، هوای خروجی باشد، ولی کار مهم تر منبع اگزوز، کاهش صدای هوا در هنگام خروج از موتور ژنراتور گازی و همچنین کاهش صدای احتراق های داخل سیلندر ها است.

سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده گاهی از دو مورد قبلی هم صدای بیشتری تولید می کند. مخصوصا اگر ژنراتور گازی مجهز به سیستم خنک کننده هوا خنک باشد. در این سیستم خنک کننده، هوا با یک فن بسیار پر قدرت به درون اجزای موتور ژنراتور گازی پمپ می شود. همچنین هوا باید آن قدر قدرت داشته باشد که میان سیلندر ها و سر سیلندر ها هم نفوذ کند. احتمالا به خوبی می توانید صدای این فن بزرگ و صدای عبور هوا از میان تجهیزات موتور را تصور کنید. پس تاثیر آن بر روی صدای ژنراتور گازی هم قابل تصور است.

با توجه به این موضع، اگر به دنبال خرید ژنراتور گازی کم صدا هستید، استفاده از ژنراتور گازی مجهز به سیستم خنک کننده آب خنک، بسیار منطقی تر می نماید. البته در این سیستم خنک کننده هم، فن وجود دارد، ولی بسیار از فن سیستم خنک کننده هوا خنک، کوچک تر است و صدای کمتری ایجاد می کند. چرا که در این مدل سیستم خنک کننده، تنها کافی است، هوا به میان رادیات آب نفوذ کند. همچنین این آب است که در میان اجزای موتور به گردش در می آید تا گرما را از آن دریافت و به بیرون منتقل کند. آب در این گردش صدای بسیار کمتری از گردش هوا تولید می کند.

صدای موتور

صدای خود موتور مهمترین قسمت صدای ژنراتور گازی است و همچنین بلندترین صدا به شمار می آید. ژنراتور گازی در مقیاس های برابر با دیزل  ژنراتور صدای کم تری ایجاد می کند؛ ولی با توجه به اینکه گاهی نیازمند توان بالاتری هستیم، مجبوریم از ژنراتورهای گازی بزرگتر استفاده کنیم. افزایش سایز هم یعنی افزایش نویز تولیدی! در مقاله ژنراتور گازی یا دیزل ژنراتور این دو مدل ژنراتور را مقایسه کرده ایم. با این وجود همانطور که در بالاتر گفته شد، در کل CNG یا همان گاز طبیعی بسیار کم صدا تر از سایر سوخت های فسیلی سوخته می شود.

اشتراک گذاری صفحه

مهندس احسان باقریان

مهندس احسان باقریان

سمت: مدیر تولید شرکت تتاپاور - تحصیلات: کارشناسی مهندسی برق
دستاورد ها: مدیر پروژه بهینه سازی موتورهای مان، ایویکو، دورمن، رنو، بنز، کامینز و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *