سیستم روغنکاری دیزل ژنراتور

روغنکاری دیزل ژنراتور

یک موتور دیزل یا هر وسیله ی دیگری که در آن قرار است قطعات فلزی در کنار هم حرکت داشته باشند را در نظر بگیرید. این دستگاه نمی تواند حتی برای یک ساعت بدون روغن کار نماید. در موتور دیزل ژنراتور یا هر موتور دیگر، فلزات بدون روغن در کنار هم اصطحکاک بسیار زیادی ایجاد می کنند. تا جایی که گرما در موتور آنقدر بالا می رود که قطعات موتور شروع به ذوب شدن خواهند نمود! پس روغن و سیستم روغنکاری در دیزل ژنراتور، همانند تمام موتور های دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله برآن شدیم تا نحوه عملکرد این سیستم را بررسی نماییم.

وظایف سیستم روغنکاری در دیزل ژنراتور چیست؟

هر بخش در دیزل ژنراتور، وظیفه مشخصی دارد و برای هدف معینی طراحی و با سایر سیستم های موجود در دیزل ژنراتور هماهنگ شده است. وظایف اصلی سیستم روغنکاری در دیزل ژنراتور هم عبارت اند از:  روغنکاری قطعات، کمک به خنک کردن موتور دیزل و تمیزکاری قطعات در موتور دیزل ژنراتور.

روغن کاری قطعات

به جرات می توان گفت که روغنکاری قطعات، مهمترین کار و اصلی ترین وظیقه سیستم روغن کاری در دیزل ژنراتور است. اصلا علت اصلی طراحی این سیستم برای دیزل ژنراتور همین بوده است. همانطور که گفتیم قطعات موتور اگر بدون روغنکاری در کنار هم قرار بگیرند، به دلیل اصطحکاک بالا به زودی موتور را نابود خواهند کرد. تصور بکنید قطعات آهن بدون روغن روی هم کشیده می شوند. صدای دیزل ژنراتور در این صورت چگونه خواهد بود ؟!

لذا سیستم روغن کاری با چرب نمودن قطعات فلزی اصطحکاک بین آن ها را به شدت کاهش می دهد. علاوه بر این، چرب شدن قطعات فلزی تا حد بسیار زیادی باعث کاهش صدای دیزل ژنراتور می شوند.

روغن در مخزنی که در پایین دیزل ژنراتور ها وجود دارد، نگهداری می شوند. این روغن توسط پمپ روغن به شبکه توزیع روغن منتقل شده و توسط این شبکه به تمام قطعات دیزل ژنراتور می رسد. البته بحث کمی پیچیده تر از این است که گفتیم. مثلا فشار روغن در این مسیر کنترل می شود و توسط یک قطعه تنظیم می گردد. مثلا در صورتی که فشار روغن بالا باشد، بخشی از روغن توسط قطعه کنترل فشار، قبل از ورود به شبکه توزیع روغن، به مخزن روغن بازگرداننده می شود. از این دست اتفاقات و مسائل دیگر در شبکه توزیع روغن نهادینه شده است که توصیح درباره ی آن ها به مقالات بعدی موکول می کنیم.

سیستم روغنکاری دیزل ژنراتور تتاپاور

کمک به خنک کردن موتور دیزل ژنراتور

وظیفه دیگری که سیستم روغنکاری به عهده دارد. کمک به خنک کردن موتور دیزل است. البته سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور به صورت مجزا در دیزل ژنراتور قرار داده شده است. منتهی در دیزل ژنراتور هایی با قدرت متوسط به بالا، از روغن هم برای خنک کردن دیزل ژنراتور استفاده می شود. این امر به این دلیل است که موتور دیزل در سایز ها و قدرت های بالا، گرمای بسیار زیادی تولید می کنند. به همین دلیل است که سیستم خنک کننده در این دیزل ژنراتورها به کمک احتیاج دارد.

روغن از مخزن به درون موتور و بین قطعات پمپ می شود. بعد از روغنکاری، گرمای قطعات را با خود به دورن مخزن بر می گرداند. البته اگر این گرما زیاد باشد، بخشی از آن در قسمتی از موتور دیزل خنک می شود و سپس روغن خنک شده به مخزن برگشت داده خواهد شد.

تمیز کردن قطعات موتور

موتور دیزل ژنراتور، کاملا بسته است؛ ولی آلودگی از مسیر های متفاوت به درون موتور راه پیدا می کند. بعضی از این آلودگی ها از طریق هوا، وارد موتور می شوند. فیلتر هوا بخش زیادی از آلودگی های موجود در هوا را از آن جدا می کند، ولی این تمیزکاری هوا هرگز صد در صد نیست. پس بخشی از این آلودگی به درون موتور راه پیدا می کند.

بخش دیگر آلودگی از طریق مسیر ورود سوخت به درون دیزل ژنراتور می آیند. درست است که فیلتر سوخت در مسیر آن وجود دارد؛ ولی باز هم سوخت، توسط فیلتر سوخت کاملا تمیز نمی شود.

بخش دیگری از آلودگی ها به دلیل سوزانده شدن ناقص سوخت ممکن است به وجود بیاید و قطعات داخلی موتور دیزل را آلوده کند. دوده ها در مورد سوزانده شدن ناقص سوخت، تولید می شوند و اگر تمیز نشوند می توانند مشکلات بسیاری را برای دیزل ژنراتور به دنبال داشته باشند!

برخورد قطعات موتور با یکدیگر هم می تواند باعث آلوده شدن قطعات درونی موتور شود. این اتفاق مخصوصا در اولین باری که دیزل ژنراتور روشن می شود بسیار معمول تر است. قطعات در زمان آب بندی موتور دیزل ژنراتور، تازه در کنار هم قرار گرفته اند. در اولین روشن شدن موتورضایعات این قطعات باعث آلودگی موتور می شود. آلودگی هایی که توسط روغن در حین روغنکاری تمیز می شود. برای همین است که شدیدا توصیه شده پس از خرید دیزل ژنراتور صفر، بهتر است روغن آن در مدت بسیار کوتاهی تعویض گردد.

روغن در موتور دیزل ژنراتور تمام این آلودگی هایی که بیان شد را می شوید. این روغن آلوده در فیلتر روغن دوباره تمیز شده و به چرخه روغن بر می گردد.

پس متوجه شدیم که فیلتر ها در دیزل ژنراتور چگونه با همکاری هم با تمیزی موتور دیزل و درنتیجه افزایش عمر آن کمک می کنند. لذا در تعویض و سرویس کردن آن ها نهایت دقت را داشته باشید.

اشتراک گذاری صفحه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *