سافت استارتر در دیزل ژنراتور

با قدرت گرفتن کسب و کارها، داشتن نرم افزار مناسب برای ژنراتور ضروری است. چه فقط یک ژنراتور را برای یک کار ساختمانی کوچک وصل کنید یا یک عملیات در مقیاس بزرگ را روشن کنید، باید مطمئن شوید که برق شما ایمن و قابل اطمینان کار می کند.

اما با انتخاب‌های بسیار زیاد، پیمایش در انتخاب‌ها می‌تواند طاقت‌فرسا به نظر برسد. ما در این مقاله در مورد نقش سافت استارتر در دیزل ژنراتور، اصول اولیه یک سافت استارتر و هدف آن، چگونگی تاثیر آن بر عملکرد موتور الکتریکی، اندازه ای که باید استفاده کنید، نحوه نصب آن و نحوه نگهداری آن صحبت خواهیم کرد.

سافت استارتر در دیزل ژنراتور

سافت استارتر چیست؟

سافت استارترها کنترل کننده های موتور الکتریکی هستند که برای کاهش جریان اولیه در منبع تغذیه هنگام راه اندازی موتور الکتریکی استفاده می شوند. آنها به جای نوسانات زیاد در جریان که می تواند باعث اختلالات ولتاژ در خطوط برق و مشکلاتی در مدارهای الکتریکی شود، یک انتقال صاف جریان را در طول زمان ایجاد می کنند. این امر باعث کاهش سایش و پارگی اجزای موتور و همچنین قطع برق و آسیب به خود ژنراتور می شود.

یکی از دلایل اصلی برای اجرای سافت استارترها، عملکرد قابل اعتماد و نیاز به تعمیر و نگهداری پایین آنها در مقایسه با انواع دیگر راه حل های حفاظت از اضافه بار است.

 همچنین اشاره شده است که استارت‌های نرم با محدود کردن جریان‌های الکتریکی بالای تولید شده در هنگام راه‌اندازی موتور از حالت سکون، بسیار کارآمدتر هستند.

با جلوگیری از وقوع این جریان‌های الکتریکی بالا، گرمای تولید شده توسط گرمایش مقاومتی در سیم‌پیچ‌ها را کاهش می‌دهد و در نتیجه فشار و سایش کمتری بر روی قسمت‌های داخلی موتور ایجاد می‌شود.

به طور کلی، سافت استارترها در مقایسه با روش‌های سنتی‌تر کنترل موتورهای الکتریکی، مزایای بسیاری را ارائه می‌کنند، اما هنوز هم باید هنگام بررسی اجرای آنها، معایب مورد توجه قرار گیرد.

با این حال، برای کاربردهایی با نیازهای ولتاژ پایین تر، به دلیل پتانسیل آن برای کاهش تنش و بهره وری انرژی بهتر از مدار راه اندازی استاندارد برای ژنراتورها، اغلب ارزش سرمایه گذاری در راه حل شروع نرم را دارد.

استفاده از سافت استارتر در دیزل ژنراتور

استفاده از سافت استارتر در دیزل ژنراتور دارای چندین مزیت است که آن را به گزینه ای جذاب برای مشاغل تبدیل می کند. مزیت اصلی کاهش شوک ولتاژ هنگام روشن کردن ژنراتور است که در نتیجه سیگنال های کاهش ولتاژ از موتور است.

 این از افزایش ناگهانی انرژی به قطعات متصل به ژنراتور جلوگیری می کند و می تواند از تعمیرات یا آسیب های پرهزینه جلوگیری کند و در عین حال عمر خود ژنراتور را طولانی تر کند. علاوه بر این، بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که داشتن یک استارت نرم در محل، سطوح نویز را که اغلب با روش‌های راه‌اندازی معمولی مرتبط است، کاهش می‌دهد.

این می تواند به ویژه در صورتی مفید باشد که سطح سر و صدا نگران کننده باشد و کسب و کارها اگر در یک منطقه پر سر و صدا واقع شده باشند یا مشتریانی که به نویز حساس هستند، ممکن است این یک نقطه فروش جذاب باشد.

در مجموع، وجود یک سافت استارتر یک راه مؤثر برای اطمینان از قابلیت اطمینان، محافظت از سرمایه‌گذاری و ایجاد یک محیط کاری دلپذیر است. به این ترتیب، انتقال به بخش بعدی در مورد کاهش نویز به یک تصمیم آسان تبدیل می شود.

استفاده از سافت استارتر در ترکیب با ژنراتورها می تواند افت ولتاژ را تا ۱۰ درصد کاهش دهد و کیفیت کلی توان را افزایش دهد.

استفاده از سافت استارترها همچنین به کاهش فشار مکانیکی روی ژنراتور کمک می کند و امکان عملکرد نرم تر و عمر طولانی تر واحد را فراهم می کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد نشان داد که استفاده از سافت استارتر در دیزل ژنراتور می تواند سطح ارتعاش را تا ۴۰ درصد کاهش دهد و عملکرد کلی دستگاه را افزایش دهد.

استفاده از سافت استارتر در دیزل ژنراتور با برد سنکرون

سافت استارتر معمولاً با موتورهای القایی (ناهمزمان) استفاده می شوند. اما آنها همچنین ممکن است مزایایی برای تامین انرژی موتورهای سنکرون داشته باشند. دلیل آن این است که بسیاری از موتورهای سنکرون در ابتدا هنگام راه اندازی مانند موتورهای القایی عمل می کنند. یعنی بین میدان الکتریکی دوار و موقعیت روتور تاخیر وجود دارد.

قبل از اینکه موتور وارد وضعیت سنکرون شود، تاخیر وجود دارد. همانند موتورهای القایی، موتورهای سنکرون نیز می‌توانند جریان‌های بزرگ استاتور را در هنگام راه‌اندازی حدود پنج تا هشت برابر جریان بار کامل در غیاب راه‌اندازی نرم بکشند.

رتبه بندی سافت استارتر در دیزل ژنراتور

سافت استارترها معمولاً دارای امتیاز مشابهی با موتورهایی هستند که نیرو می دهند. وضعیت ممکن است برای زمان‌های رمپ راه‌اندازی و سطوح ولتاژ اولیه که خارج از حد معمول هستند متفاوت باشد.

 برای مصارف سنگین، یک روش معمول استفاده از یک سافت استارتر با قدرت یک سایز بزرگتر از موتور و استفاده از رله اضافه بار زمانی است که زمان رمپ طولانی می شود. برای برنامه‌هایی که شروع مکرر دارند، یکسان است.

چه نوع ژنراتورهایی به سافت استارتر نیاز دارند؟

سافت استارتر با موتورهای القایی AC استفاده می شود که دارای جریان هجومی یا گشتاور بالایی هستند تا فشار وارد بر سیستم الکتریکی و موتور در هنگام راه اندازی کاهش یابد. انواع متداول موتورهای القایی AC که به سافت استارتر نیاز دارند عبارتند از:

 موتورهای القایی سه فاز و پمپ های شناور تک فاز. استارت های نرم را می توان با برخی از موتورهای DC  مانند پمپ های بالابر گریز از مرکز بزرگ و کمپرسورهای رفت و برگشتی نیز استفاده کرد.

همه این نوع ژنراتورها به دلیل جریان زیاد در هنگام راه‌اندازی به یک سافت استارتر نیاز دارند که در صورت عدم مدیریت صحیح می‌تواند باعث آسیب به سیستم الکتریکی یا موتور شود.

یک سافت استارت در دیزل ژنراتور با افزایش تدریجی ولتاژ اعمال شده به موتور از طریق یک اثر رمپینگ، جریان هجومی را کاهش می‌دهد، که امکان راه‌اندازی کنترل‌شده و کاهش تنش روی سیستم الکتریکی و موتور را فراهم می‌کند.

سافت استارتر در دیزل ژنراتور

سیگنال های کاهش ولتاژ

سیگنال های کاهش ولتاژ یکی از اجزای مهم سافت استارترهای مورد استفاده در ژنراتورها هستند. سیگنال‌های کاهش ولتاژ از جعبه کنترل متصل به کلیدهای مدار ژنراتور ارسال می‌شوند و به آن‌ها می‌گویند که چه زمانی ولتاژ را کاهش دهند تا شروعی نرم انجام دهند.

این سیگنال‌ها انتقال بسیار نرم‌تری را نسبت به یک کلید روشن/خاموش معمولی امکان‌پذیر می‌سازند، زیرا به‌جای خاموش کردن فوری ولتاژ، به آرامی ولتاژ را کاهش می‌دهند. این به کاهش قبوض برق، فرسودگی ماشین آلات و هزینه های کلی تعمیر و نگهداری کمک می کند.

ممکن است در مورد اینکه کدام نوع سیگنال باید استفاده شود – فرکانس ثابت یا فرکانس متغیر – بحث شود. سیگنال‌های فرکانس ثابت ساده‌تر، قابل اطمینان‌تر هستند و به سخت‌افزار کمتری نیاز دارند، اما سیگنال‌های فرکانس متغیر با تغییر فرکانس متناسب، امکان کنترل دقیق ولتاژ را فراهم می‌کنند.

همچنین مهم است که تعداد دفعات ارسال سیگنال را در نظر بگیرید – برخی از ارائه دهندگان آنها را به طور مداوم ارسال می کنند در حالی که برخی دیگر این کار را به صورت ناگهانی یا فواصل انجام می دهند.

به طور کلی، هیچ پاسخی متناسب با همه وجود ندارد. بسته به نیاز هر برنامه یا نصب، ممکن است نیاز به استفاده از انواع و فرکانس‌های مختلف سیگنال باشد تا راه‌اندازی نرم‌افزار به حداکثر بازدهی برسد.

هنگامی که سیگنال های کاهش ولتاژ آن طور که در نظر گرفته شده است کار نمی کنند، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود، مانند ارتباط ضعیف بین جعبه کنترل و قطع کننده مدار که منجر به تنظیم نامناسب ولتاژ می شود. بنابراین، نظارت منظم بر سیستم برای هر مشکلی که به طور بالقوه ممکن است ایجاد شود، مهم است، زیرا پیشگیری بهتر از درمان است.

هدف از استفاده از سافت استارتر در دیزل ژنراتور چیست؟

هدف اصلی استفاده از سافت استارتر در دیزل ژنراتور، کاهش میزان فشار مکانیکی و الکتریکی وارد شده به موتور و اجزای آن در هنگام راه اندازی است. یک سافت استارتر ولتاژ و جریان وارد شده به موتور را تنظیم می‌کند، در نتیجه ضربه‌های گشتاور، زمان‌های طولانی‌تر میل لنگ و جریان‌های هجومی بالایی را که هنگام راه‌اندازی موتور از حالت توقف خاموش تولید می‌شود، کاهش می‌دهد.

این می تواند به جلوگیری از خرابی ژنراتور و اجزای متصل به آن به دلیل بارهای راه اندازی سنگین کمک کند. علاوه بر این، استفاده از یک سافت استارتر می تواند عمر ژنراتورهای گران قیمت را افزایش دهد و تضمین کند که آنها به طور مداوم بدون وقفه یا تعمیر و نگهداری غیر ضروری کار می کنند.

گروه نیروگاهی دانش بنیان تتاپاور

۰۹۱۵۵۷۷۷۹۷۰

https://instagram.com/tetapowerco