روش های مختلف خنک کننده ژنراتور

در این مقاله به بررسی روش های مختلف خنک کننده ژنراتور، شرایط هر کدام و اینکه کدام مورد برای شما مناسب تر است می پردازیم.

ژنراتورها از انواع کوچک قابل حمل که مردم به عنوان نیروی پشتیبان برای خانه های خود استفاده می کنند تا واحدهای صنعتی بزرگ که به عنوان منبع اصلی برق در سایت های حفاری نفت از راه دور استفاده می شوند، متفاوت است. اندازه یا عملکرد ژنراتورها هر چه که باشد، یک چیز مشترک دارند – همه آنها گرما تولید می کنند.

روش های مختلف خنک کننده ژنراتور

چرا ژنراتورها به خنک کننده نیاز دارند؟

بیشتر ژنراتورها هادی های متعددی دارند که همگی با عبور جریان از آنها گرما تولید می کنند. این گرما می تواند به سرعت در داخل سیستم ایجاد شود و باید به درستی حذف شود تا خطر آسیب کاهش یابد.

اگر گرما به درستی از سیستم حذف نشود، آسیب به سیم پیچ ها نسبتاً سریع اتفاق می افتد. تعدادی از مسائل از جمله مشکلات ترخیص و تعادل ممکن است رخ دهد. اما کاهش قابل توجه این گرما از طریق سیستم های خنک کننده مختلف امکان پذیر است. با خنک کردن مداوم ژنراتور، می توان خطر هر گونه آسیب به خود ژنراتور را به حداقل رساند. در نهایت، این امر باعث کاهش آسیب و جلوگیری از نیاز به تعمیرات می شود.

روش های مختلف خنک کننده ژنراتور

سیستم های هوا خنک

با دانستن ارزش ژنراتورهای خنک کننده، مهم است که بدانیم بهترین سیستم های خنک کننده هوا چگونه کار می کنند. برای سیستم های خنک کننده هوا، دو روش اصلی خنک سازی در دسترس است.

اولین مورد سیستم های تهویه باز است. در اینجا هوای موجود در جو با نوعی سیستم اگزوز استفاده می شود. و اجازه می دهد تا هوا مستقیماً به جو آزاد شود. هوا را می کشد و آن را به سمت اطراف بیرون می راند.

نوع دوم یک سیستم بسته است. یک سیستم بسته همانطور که از نامش پیداست، هوا را در جای خود نگه می دارد. پس از آن هوا را دوباره به گردش در می آورد. همانطور که گردش هوا انجام می شود، هوا خنک می شود که به نوبه خود ژنراتور را خنک نگه می دارد.

سیستم های خنک کننده هوا دارای محدودیت هایی از جمله خطر گرم شدن بیش از حد هستند. با این حال، سیستم‌های خنک‌کننده با هوا عمدتاً به ژنراتورهای کوچک آماده به کار و قابل حمل که حداکثر ۲۲ کیلووات برق در هر واحد تولید می‌کنند، محدود می‌شوند.

سیستم های خنک کننده مایع

سیستم های خنک کننده مایع که گاهی اوقات به آنها سیستم های خنک کننده با آب نیز گفته می شود، گزینه دیگری از روش های مختلف خنک کننده ژنراتور است. انواع مختلفی از سیستم های خنک کننده مایع وجود دارد. برخی از آنها با روغن کار می کنند در حالی که برخی دیگر از خنک کننده استفاده می کنند. هیدروژن یکی دیگر از عناصر خنک کننده است.

یک سیستم خنک کننده مایع دارای یک پمپ آب است که مایع خنک کننده را با استفاده از تعدادی شیلنگ در اطراف موتور حرکت می دهد. گرمای ژنراتور به طور طبیعی به خنک کننده منتقل می شود و دستگاه خنک می شود. این نوع سیستم به ویژه برای ژنراتورهای بزرگتر بهترین است. آنها برای خنک نگه داشتن ژنراتور به قطعات سنگین تری نیاز دارند. که هزینه را افزایش می دهد، اما رایج ترین گزینه برای استفاده تجاری و صنعتی هستند.

یکی از گزینه های کلیدی سیستم خنک کننده با هیدروژن است. اینها همچنین برای ژنراتورهای بزرگ استفاده می شوند. هیدروژن به کار رفته در آنها رسانایی حرارتی بالایی دارد. که به این سیستم ها اجازه می دهد تا گرما را با سرعت بیشتری خارج کنند. در نتیجه، برای سیستم‌های بزرگ‌تری که نمی‌توانند با استفاده از خنک‌کننده‌های دیگر به‌طور مؤثر خنک شوند، به خوبی کار می‌کنند.

روش های مختلف خنک کننده ژنراتور

کدام سیستم برای شما مناسب تر است؟

هنگام انتخاب راه حل خنک کننده مناسب برای یک ژنراتور، اندازه و کاربرد ژنراتور نقش مهمی در فرآیند تصمیم گیری دارد. برای سیستم‌هایی که بزرگ‌تر هستند، معمولاً همه آنهایی که بیش از ۲۲ کیلووات قدرت دارند، سیستم‌های خنک‌کننده هوا به سادگی مؤثر نیستند. آنها نمی توانند گرمای کافی را از سیستم خارج کنند و به آنها اجازه می دهد تا به سرعت بیش از حد گرم شوند. سیستم های خنک کننده مایع رایج ترین گزینه برای فضاهای تجاری و صنعتی هستند.

هر سیستمی دارای جوانب مثبت و منفی است. سیستم های خنک کننده با هوا ساده تر و ارزان تر از سیستم های خنک کننده مایع هستند. سیستم های خنک کننده مایع قوی تر و موثرتر هستند. در پایان، سیستم خنک کننده ای که انتخاب می کنید به احتمال زیاد برای نیازهای شما کافی طراحی می شود. سیستم‌های خنک‌کننده با هوا در محدوده‌ای که در آن استفاده می‌شوند بسیار توانا هستند. اگر دمای محیط بسیار گرم نباشد، اکثر ژنراتورهای مسکونی مشکلی برای خنک‌کردن از طریق هوا نخواهند داشت.

گروه نیروگاهی دانش بنیان تتاپاور

۰۹۱۵۵۷۷۷۹۷۰

https://instagram.com/tetapowerco