رادیاتور و قسمت های اصلی آن

در این مقاله رادیاتور و قسمت های اصلی آن به همراه علائم خرابی رادیاتور توضیح داده می شود.

 

رادیاتور در موتور دیزل ژنراتور چیست؟

رادیاتور برای خنک کردن موتور دیزل در حین کار استفاده می شود تا مطمئن شود که دمای بیش از حد تولید نمی کند.

 

رادیاتور دیزل ژنراتور چگونه کار می کند؟

همانطور که یک موتور دیزل کار می کند، گرما در طول فرآیند احتراق تولید می شود. در حین کار کردن موتور، مایع خنک‌کننده به اطراف آن پمپ می‌شود و گرمای تولید شده به مایع خنک‌کننده منتقل می‌شود.

مایع خنک کننده از طریق رادیاتور پمپ می شود، که دارای یک فن است که هوای خنک محیط را در سراسر ماتریس / هسته رادیاتور می دمد.

رادیاتور و قسمت های اصلی آن

قطعات اصلی رادیاتور

رادیاتور و قسمت های اصلی آن:

قاب رادیاتورها

این قاب از هسته رادیاتور پشتیبانی می کند زیرا فن هوا را از طریق آن می دمد و قاب موتور هنگام کار می لرزد.

هسته رادیاتورها

اینجاست که خنک سازی اتفاق می افتد. هسته از لوله ها و باله ها تشکیل شده است. مایع خنک کننده از طریق لوله ها جریان می یابد و گرما به باله ها منتقل می شود. هوای دمیده شده توسط فن این گرما را از ژنراتور دور می کند.

فن (یا فن های رادیاتور)

فن کار را انجام می دهد، می تواند به طور مکانیکی از محور میل لنگ موتور از طریق قرقره ها و تسمه ها تغذیه شود، یا می تواند توسط یک موتور الکتریکی به صورت الکتریکی هدایت شود. ممکن است چندین فن روی رادیاتور وجود داشته باشد، مخصوصاً زمانی که آنها با برق حرکت می کنند.

درپوش فشار

 درپوش فشار برای کمک به آب بندی سیستم خنک کننده عمل می کند تا بتواند تحت فشار باقی بماند. مایع خنک کننده در رادیاتور تحت فشار است تا از جوشیدن مایع خنک کننده جلوگیری شود. همچنین سیستم را کارآمدتر نگه می دارد.

مخازن ورودی و خروجی

این مخازن جایی هستند که مایع خنک کننده به داخل و خارج رادیاتور جریان می یابد و در سر رادیاتور قرار دارند. مایع داغ از طریق مخزن ورودی از موتور جریان می یابد و پس از خنک شدن از مخزن خروجی خارج شده و دوباره به موتور باز می گردد.

شیلنگ های رادیاتور

 مایع خنک کننده از طریق شیلنگ های رادیاتور در موتور حرکت می کند. آنها برای اتصال مخازن ورودی و خروجی به رادیاتور و موتور مهم هستند.

رادیاتور و قسمت های اصلی آن

سایر قطعات مهم سیستم خنک کننده

قطعات مهم دیگری از سیستم خنک کننده وجود دارند که در کنار رادیاتور شما کار می کنند، از جمله پمپ آب و ترموستات.

ترموستات دمای موتور را تنظیم می کند. اگر موتور نیاز به خنک شدن داشته باشد، ترموستات باز می شود تا اجازه ورود مایع خنک کننده را بدهد. اگر موتور در دمای کار مناسب باشد بسته می شود.

پمپ آب مایع خنک کننده را از طریق سیستم هل می دهد. این جزء معمولاً توسط تسمه محرک موتور کار می کند که پمپ را روشن می کند و تیغه های چرخان در صورت نیاز مایع را از طریق سیستم وارد می کنند. واشرها و مهر و موم ها مایع خنک کننده را در خود نگه می دارند.

علائم خرابی رادیاتور

با گذشت زمان، قسمت های مختلف سیستم خنک کننده ممکن است شروع به فرسودگی کنند. برای یک نمای کلی تر، شایع ترین مشکلات سیستم خنک کننده را بخوانید.

چند نشانه مبنی بر اینکه رادیاتور شما به طور خاص دارای مشکل است می تواند شامل موارد زیر باشد:

نشتی مایع خنک کننده:

ترک یا نشتی در رادیاتور باعث می شود مایع خنک کننده روی زمین زیر خودرو شما ظاهر شود. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که وسیله نقلیه شما پارک شده یا زمانی که در حال رانندگی هستید. اگر متوجه این یا سطح پایین مایع خنک کننده شدید، ممکن است در رادیاتور خود ترک داشته باشید.

خنک کننده یا لجن تغییر رنگ:

 مایع خنک کننده معمولاً قوام نازکی دارد و به رنگ سبز یا زرد است. زنگ زدگی و زباله های ناشی از خرابی رادیاتور ممکن است باعث آلودگی در مایع شود که می تواند آن را به رنگ تیره یا زنگ زده تبدیل کند. همچنین ممکن است ضخیم تر شود و لجن ایجاد کند که می تواند از خنک شدن موتور جلوگیری کند.

گرمای بیش از حد:

 گرمای بیش از حد یک وسیله نقلیه می تواند یک مشکل رادیاتور باشد، زیرا رادیاتور راهی است که گرمای موتور را از بین می برد.

باله های خم شده یا آسیب دیده:

 در صورت خم شدن یا آسیب دیدن باله های روی رادیاتور، جریان هوا به سمت رادیاتور مسدود می شود. این می تواند ناشی از برخورد شن به آنها در حین رانندگی باشد یا در صورت استفاده از فشار آب زیاد هنگام تمیز کردن آنها.