برای بهتر پاسخ دادن به این سوال که دیزل ژنراتور چیست می‌توان گفت که دیزل ژنراتور یک منبع جایگزین و قابل اعتماد برای تولید ولتاژ برق در خانه‌ها، کسب و کارها و کارخانه‌ها می‌باشد. دیزل ژنراتورها جریان برق را با استفاده از یک ژنراتور و موتور دیزلی تولید می‌کنند. دیزل ژنراتور از سوخت دیزل برای کار استفاده کرده و یک جریان پیوسته نیروی ولتاژ را فراهم می‌کند و در نتیجه به تنظیم نوسانات کمک خواهد کرد.

دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور چیست و نحوه کار آن چگونه می‌باشد؟

دیزل ژنراتور از دو بخش تشکیل شده است. موتور دیزلی، وسیله‌ای است که می‌تواند به وسیله احتراق یک سوخت مایع که سوخت دیزل می‌نامند حرکت چرخشی ایجاد کند. ژنراتور وسیله‌ای است که می‌تواند از حرکت چرخشی، برق تولید کند. به عبارتی دیگر بهتر است در جواب سوال دیزل ژنراتور چیست گفت که دیزل ژنراتور دستگاهی است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. نوع سوختی که در دستگاه به کار برده می‌شود در مقایسه با دیگر سوخت‌ها با دمای بالاتر سوزانده شده و از این رو کارآمدتر بوده و قدرت بیشتری را برای دستگاه فراهم می‌کند.

دیزل ژنراتور، به وسیله یک موتور احتراق داخلی (موتور IC) انرژی مکانیکی تولید شده را به نیروی الکتریکی تبدیل می‌کند. ژنراتور با کمک موتور آی سی که دیزل را می‌سوزاند در ابتدا هوا به ژنراتور منتقل کرده تا زمانی که فشرده شود و سپس سوخت دیزل تزریق شده و به همین ترتیب احتراق شروع و ژنراتور را راه اندازی می‌کند.

انواع دیزل ژنراتور

انواع دیزل

انواع دیزل ژنراتور چیست؟ دیزل ژنراتورها بسته به وسعت و میزان مصرف محل مورد استفاده انواع مختلفی دارد. موتور برق برای مصارف کم از جمله منازل، ژنراتور گازسوز و دیزل ژنراتور برای مصارف بیشتر از جمله مجتمع‌های تجاری یا مسکونی بزرگ استفاده می‌شود.

نوع دیگر دیزل ژنراتورها چیست؟ این نوع بر اساس توان خروجی به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می‌شوند. خروجی تک فاز برای مناطق مسکونی و خروجی سه فاز برای تاسیسات برقی و استفاده‌های تجاری کاربرد دارد.

  • دیزل ژنراتورها بر اساس نوع سوخت مصرفی تقسیم بندی هم می‌شوند. دیزلی، بنزینی، گازی، دوگانه سوز و…
  • همچنین مولدهای آن‌ها بر اساس مدت زمان به ۴ دسته تقسیم بندی می‌شوند: ۱-مولدهای اضطراری ۲-مولدهای پایه ۳-مولدهای دائم ۴-مولدهای چند منظوره

به طور کلی دیزل ژنراتورها در انواع برندهای گوناگونی در بازار موجود هستند که به راحتی می‌توان آن‌ها را خریداری کرد. دیزل دوئیتز، ولوو، پرکینس، لوول، استامفورد، مکالته از انواع ژنراتورها هستند که در بازار پرفروش بوده و از کیفیت بالایی برخوردار هستند. ولوو یکی از بهترین نمونه‌های دیزل ژنراتور است. شرکت تولید کننده آن در تولید شناورهای دریایی، دیزل ژنراتور و وموتورهای دیزلی فعالیت گسترده‌ای داشته است. برای انتخاب آن باید یکی از انواع دیزل‌ها را با توجه به محیط مورد استفاده و نوع کارکرد آن‌ها انتخاب کرد.

مزایای دستگاه دیزل ژنراتور

در بالا متوجه شدیم که دیزل ژنراتور چیست و چگونه کار می‌کند اکنون در این بخش به مزایای این دستگاه می‌پردازیم:

  • موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی مصرف سوخت کمتری داشته و در مدت زمان یکسانی مصرف سوخت موتور دیزلی کمتر است.
  • سوخت‌های دیزلی ارزان‌تر از سوخت‌های بنزینی هستند و استفاده از موتورهای دیزلی صرفه اقتصادی دارد.
  • موتورهای دیزلی فاقد کاربراتور هستند و در مقایسه با دیگر موتورها استهلاک کمتری دارند.
  • عمر مفید دیزل ژنراتورها سه برابر موتورهای بنزینی است.
اجزا دیزل

دیزل ژنراتورها چه خصوصیاتی دارند؟

در این بخش به ادامه دیزل ژنراتور چیست و این موتورها چه خصوصیاتی دارند خواهیم پرداخت. دیزل ژنراتورها منبع مهمی برای تولید برق موقت و اضطراری در بخش‌های مختلف در مقیاس بزرگ صنایع هستند. هر چه دیزل ژنراتورها بزرگ‌تر راندمان آن‌ها بهتر خواهد بود. ارزان بودن سوخت مصرفی آن‌ها در مقایسه با موتورهای بنزینی مهم‌ترین مزیت آن‌ها محسوب می‌شود.

دیزل ژنراتورها اغلب به صورت جفتی در اتاقک موتور قرار داده شده و این کار با دقت بسیار بالایی صورت می‌گیرد تا اشکال در بخشی از موتور سبب از کار افتادن هر دو ژنراتور نشود.

قطعات دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور قابل حمل

شاید برای شما جالب باشد بدانید قطعات دیزل ژنراتور چیست؟ در ادامه به صورت موردی به این قطعات اشاره شده است.

  1. موتور
  2. منبع تغذیه
  3. سیستم سوخت
  4. تنظیم کننده فشار
  5. سیستم‌های خنک کننده و خروجی
  6. سیستم روغن کاری
  7. شارژ باتری
  8. صفحه کنترل
  9. قالب مونتاژ اصلی

چرا به دیزل ژنراتور نیاز است؟

در بالا به موارد اصلی که دیزل ژنراتور چیست و چه کاربرد و خصوصیاتی دارد اشاره شد. یکی دیگر از موارد و نکات مهمی که باید در مورد آن بدانید علت نیاز به دیزل ژنراتور است. دلایل زیادی وجود دارد که می‌توان گفت خرید ژنراتور کمک شایانی به خریداران می‌کند و مفید است. در اینجا به برخی دلایل اشاره کرده‌ایم:

  • منبع دیگری از برق در دسترس نیست.
  • ظرفیت کافی برای تامین برق از طرف تامین کننده تجاری وجود ندارد.
  • در صورت قطع دوره‌ای یا پایدار برق شبکه تجاری منبعی اضافی از انرژی الکتریکی ضروری است. چرا که تلفات برق می‌تواند به طور جدی بر سازمان‌های مختلف تاثیر بگذارد. از جمله این سازمان‌ها می‌توان به بیمارستان‌ها به دلیل از دست دادن نظارت بیمار، مراکز به دلیل ضرر در پردازش‌ها، دفاتر و ساختمان‌های اقامتی به دلیل از دست دادن قدرت، روشنایی و بالابرها نام برد.

کابرد دیزل ژنراتور چیست؟

کاربرد دیزل ژنراتور چیست به یک دغدغه در میان افراد تبدیل شده و جواب این نوع سوال را افرادی که تخصص و دانشی کافی در مورد دیزل ژنراتور دارند می‌توانند توضیح دهند که کاربردهای این نوع ژنراتور چیست.

  • معدن: از دیزل ژنراتورها به طور گسترده در عملیات استخراج معادن استفاده می‌شود. این دیزل‌ها بیش از ۷۰ درصد از کل نیروی مورد نیاز در عملیات معدن را با تجهیزات سنگین از جمله ماشین حفاری، تسمه نقاله و جرثقیل تامین می‌کنند.
  • مراقبت‌های بهداشتی: این صنعت از بسیاری از جهات حساس است. چرا که بدون ژنراتورهای موتور دیزلی برای تامین برق پشتیبان و در صورت قطع یا خرابی بسیاری از بیماران در استفاده از امکانات پزشکی جان خود را از دست داده‌اند.
  • تجاری: قطعی برق در محل‌های تجاری به معنای زیان‌های هنگفت برای ثبت پول نقد است و چالش‌های امنیتی برای مردم و سرمایه آن‌ها ایجاد خواهد کرد.
کاربرد های دیزل ژنراتور

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد به بیانی ساده توضیح دهیم که دیزل ژنراتور چیست و چه کاربردی دارد. دیزل ژنراتورها کاربردی‌ترین نوع ژنراتور است که با سوخت دیزل کار می‌کند. دلیل انتخاب سوخت دیزل این است که تولید حرارت کمتری دارد و قدرت بیشتری در مقایسه با سوخت‌های دیگر از جمله بنزین داشته و از قیمت پایین‌تری برخوردار است. به دلیل این‌که قدرت و دوام آن بالا و قیمت به صرفه تری نسبت به دیگر ژنراتورها دارد از آن برای تولید برق در بلند مدت استفاده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه دیزل ژنراتور مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *