دلایل خرابی دیزل ژنراتور و نحوه جلوگیری از آن ها

دلایل خرابی دیزل ژنراتور و نحوه جلوگیری از آن ها را در این مقاله بخوانید.

خرابی باتری

یکی از دلایل خرابی  دیزل ژنراتور، خرابی باتری است. باتری های راه اندازی ضعیف یا کم شارژ، شایع ترین علت خرابی ژنراتورهای آماده به کار هستند، به طوری که ۸ درصد از تمام باتری ها به دلیل تجمع سولفات از کار می افتند.

سولفاته شدن زمانی اتفاق می‌افتد که باتری سرب از شارژ کامل محروم شود و کریستال‌های سولفات به کریستالی پایدار تبدیل شوند. اگر کریستال‌ها هفته‌ها یا ماه‌ها باقی بمانند، می‌توانند سفت شوند و کریستال‌های بزرگ در نهایت باعث کاهش مواد فعال باتری و در نتیجه خراب شدن باتری می‌شوند.

جلوگیری:

برای جلوگیری از این امر، باید یک شارژ دوره ای کاملا اشباع اعمال شود.

 

سطح خنک کننده پایین

از دیگر دلایل خرابی دیزل ژنراتور مربوط به دستگاه خنک کننده است.

موتور ژنراتورها به گونه ای طراحی شده اند که در دماهای خاص کار کنند، با وجود مایع خنک کننده کافی در موتور، خطر داغ شدن بیش از حد و از کار افتادن آن در زمانی که بیشتر مورد نیاز است وجود دارد.

جلوگیری:

سطح مایع خنک کننده رادیاتور را هر هفته چک کنید و مایع خنک کننده مناسب موتور را شارژ کنید. موتور را به طور مشهود بررسی کنید تا مایع خنک کننده از موتور نشت نکند.

تست لودبانک

موتورهای دیزلی طوری طراحی شده اند که در بارهای خاص کار کنند، عدم کارکردن ژنراتور با بار ۷۰/۸۰ درصد یا قدرت کامل حداقل یک بار در سال می تواند باعث آسیب به واحدهای انژکتور شود که به طور اجتناب ناپذیری منجر به آسیب به موتور می شود.

دلایل خرابی دیزل ژنراتور و نحوه جلوگیری از آن ها

:جلوگیری

آزمایش سالانه لودبانک می‌تواند مشخص کند که آیا خرابی وجود دارد و یا می‌تواند وجود داشته باشد، همچنین سیستم خنک‌کننده و سایر قطعات موتور با پتانسیل کامل خود کار می‌کند و هرگونه کربن غیرضروری در موتور در اثر کارکردن بار سبک را می‌سوزاند.

آلودگی سوخت

آلودگی سوخت زمانی اتفاق می‌افتد که زباله‌ها و سایر مواد راکد در مخزن سوخت جمع شوند، که همچنین می‌تواند باعث تجمع آب اضافی و رشد حشرات سوخت شود.

دلایل خرابی دیزل ژنراتور و نحوه جلوگیری از آن ها

آلودگی سوخت از دلایل خرابی دیزل ژنراتور

جلوگیری:

پرداخت منظم سوخت و نگهداری باک بهترین پیشگیری برای این امر است.

 بیشتر در مورد واحدهای ژنراتور آماده به کار

کلید بریکر

گاهی اوقات خطای انسانی رخ می دهد و در طول روال های تعمیر و نگهداری ممکن است پانل کنترل در حالت خودکار قرار نگیرد و قطع کننده خروجی در موقعیت اشتباه رها شود.

جلوگیری:

همیشه بررسی کنید که قطع کننده خروجی در وضعیت روشن و پانل کنترل در حالت خودکار است.

موارد ذکر شده از دلایل عمده و مهم خرابی دیزل ژنراتورها می باشد. که البته خرابی دیزل ژنراتور دلایل دیگری نیز دارد مانند:

وجود داشتن هوا درون سیستم سوخت رسانی.

یکی دیگر از خرابی های رایج دیزل ژنراتور، وجود هوا درون سیستم سوخت رسانی دستگاه است. وجود هر میزان هوا درون انژکتور ها موجب می شود تا به طور کامل احتراق انجام نشود و یا حتی مانع از استارت خوردن درست دستگاه شود.

اثرات آب و هوایی

اثرات محیطی

نشتی روغن

هشدار سطح سوخت بالا

سرعت چرخش موتور

مشکل در EGR

دریچه EGR قطعه ای است که برای کاهش سطح انتشار وسایل نقلیه مدرن کار می کند. این سوپاپ بخشی از گازهای خروجی را به داخل موتور بازگردانده (بین ۵ تا ۱۵ درصد). این امر باعث احتراق کامل سوخت و کاهش مواد سمی از جمله اکسید نیتروژن می شود.

در صورتی که این شیر گیر کرده باشد و یا عملکرد آن درست نباشد، دستگاه دیزل قدرت کمی از خود نشان خواهد داد و از اگزوز دود سفید و یا سیاه مشاهده می کنید.

مشکلات توربو

 شما می توانید برای ارتباط با کارشناسان گروه نیروگاهی تتاپاور با شماره تلفن ۹-۰۵۱۳۸۸۰۰۵۳۸ یا برای مشاهده راه های ارتباطی روی این لینک (تماس با ما) کلیک فرمایید.