تفاوت موتورهای خودرویی با موتور ژنراتور

هدف هم ژنراتورها و هم موتورها تبدیل انرژی از شکلی به شکل دیگر است. با این حال دارای تفاوت هایی هستند. در این مقاله سعی داریم تفاوت بین موتورهای خودرویی و موتور ژنراتور را بیان کنیم.

تفاوت موتورهای خودرویی با موتور ژنراتور
موتور چیست؟

اصطلاح “موتور” یک اصطلاح کلی است. معمولاً برای نشان دادن ماشینی که انرژی مکانیکی تولید می کند استفاده می شود. انرژی اولیه معمولاً به شکل انرژی شیمیایی از طریق سوخت تأمین می شود. با این حال، موتورهای خاص نیز وجود دارد. به عنوان مثال، یک موتور حرارتی که قادر است انرژی حرارتی را به انرژی مکانیکی تبدیل کند.

هر موتور بسته به اندازه و نوع آن، اصول کار متفاوتی دارد. به عنوان مثال، موتورهای حرارتی از یک سیال در حال کار استفاده می کنند که انرژی حرارتی موتور را تامین می کند و در نهایت آن را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند.

به طور مشابه، یک موتور احتراق داخلی از بنزین یا گازوئیل استفاده می کند.

ژنراتور چیست؟

برخلاف موتورهایی که انرژی را به اشکال مختلف به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند، هدف ژنست تبدیل ظرفیت گرمایی به انرژی مکانیکی و در نهایت به انرژی الکتریکی است. موتور و دینام دو جزء ضروری یک ژنراتور هستند.

ژنراتورها معمولاً در مناطق در حال توسعه که در آن خط برق بدون وقفه در دسترس نیست استفاده می شود. به طور مشابه، در مکان هایی که قطع برق رایج است، یک ژنراتور بسیار مورد نیاز است. علاوه بر این، کسب‌وکارهایی که نمی‌توانند انرژی خود را از دست بدهند (مثلاً یک مرکز داده) دارای ژنراتور در حالت آماده‌باش هستند.

در واقع، ژنراتورها بسیار متنوع هستند زیرا می توانند به عنوان منبع اصلی انرژی یا به عنوان منبع انرژی اضافی در ساعات اوج مصرف مورد استفاده قرار گیرند.

تفاوت موتورهای خودرویی با موتور ژنراتور

موتور خودرو چگونه کار می کند؟

به طور خاص، یک موتور احتراق داخلی یک موتور حرارتی است که انرژی حاصل از گرمای سوختن بنزین را به کار مکانیکی یا گشتاور تبدیل می کند. این گشتاور به چرخ ها اعمال می شود تا ماشین حرکت کند.

 و مگر اینکه شما یک ساب دو زمانه باستانی رانندگی می‌کنید (که مانند یک اره زنجیری قدیمی به نظر می‌رسد و دود روغنی اگزوز آن بیرون می‌آید)، موتور شما چه در حال سوار شدن به فورد یا فراری باشید، بر اساس همان اصول اولیه کار می‌کند.

موتورها دارای پیستون هایی هستند که در داخل لوله های فلزی به نام سیلندر به سمت بالا و پایین حرکت می کنند. دوچرخه سواری را تصور کنید: پاهای شما برای چرخاندن پدال ها بالا و پایین می روند.

 پیستون‌ها از طریق میله‌هایی (مثل ساق پای شما هستند) به میل لنگ متصل می‌شوند و برای چرخاندن میل لنگ موتور بالا و پایین می‌روند، به همان روشی که پاهای شما میل لنگ دوچرخه را می‌چرخاند – که به نوبه خود چرخ محرک دوچرخه یا چرخ‌های محرک ماشین را به حرکت در می‌آورد.

 بسته به وسیله نقلیه، معمولاً بین دو تا ۱۲ سیلندر در موتور آن وجود دارد که در هر کدام یک پیستون بالا و پایین حرکت می کند.

موتور ژنراتور چگونه کار می کند؟

مانند موتور احتراق داخلی یک خودرو، موتور ژنراتور برای کار کردن به سوخت نیاز دارد. دیزل، گاز طبیعی، پروپان، بنزین و سوخت های زیستی گزینه های رایجی هستند.

از احتراق سوخت برای ایجاد یک حرکت چرخشی در میل لنگ به روش زیر استفاده می شود: با پایین آمدن پیستون، هوا از طریق یک سوپاپ ورودی به داخل سیلندر وارد می شود. سپس پیستون به سمت بالا حرکت می کند و باعث می شود هوا در سیلندر فشرده شود. وقتی هوا فشرده می شود و در اثر آن فشردگی به دمای معینی می رسد، سوخت به داخل سیلندر تزریق می شود و مشتعل می شود.

احتراق، یک انفجار کوچک، پیستون را به سمت پایین هل می دهد. سپس پیستون به بالای سیلندر باز می گردد و گازهای حاصل از احتراق را از دریچه اگزوز خارج می کند. پیستون ها به یک میل لنگ متصل می شوند، بنابراین با بالا و پایین رفتن پیستون ها، میل لنگ می چرخد.

در یک وسیله نقلیه، از این حرکت و انرژی برای حرکت وسیله نقلیه استفاده می شود. در ژنراتور برای تولید برق استفاده می شود.

تفاوت موتورهای خودرویی با موتور ژنراتور

تفاوت موتورهای خودرویی با موتور ژنراتور

تفاوت موتورهای خودرویی با موتور ژنراتور

موتورهای دیزلی و بنزینی در مفهوم گسترده مشابه هستند. هر دو نشان دهنده موتورهای احتراق داخلی (ICE)  هستند که به طور خاص برای تبدیل انرژی شیمیایی موجود در سوخت به انرژی مکانیکی ایجاد شده اند. انرژی مکانیکی باعث می شود که پیستون ها در سیلندرهای موتور به سمت بالا و پایین حرکت کنند. آنها از طریق میله های اتصال به میل لنگ متصل می شوند. حرکات آنها باعث ایجاد حرکت چرخشی لازم برای حرکت خودرو به جلو می شود.

بنابراین، هر دو نوع موتور از طریق یک سری انفجار (احتراق) سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند. تفاوت اصلی بین آنها این است که چگونه این احتراق ها رخ می دهد. در موتورهای بنزینی، سوخت ابتدا با هوا مخلوط شده و سپس توسط پیستون فشرده می شود. سپس توسط جرقه های شمع ها مشتعل می شود. در موتورهای دیزل، هوا قبل از مخلوط شدن با سوخت فشرده می شود. از آنجایی که هوا هنگام فشرده شدن گرم می شود، سوخت را مشتعل می کند.

از دیگر موارد تفاوت موتورهای خودرویی با موتور ژنراتور می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • طراحی و ساختار
  • دور موتور
  • توان و کارایی
  • سرویس و نگهداری

گروه نیروگاهی دانش بنیان تتاپاور

۰۹۱۵۵۷۷۷۹۷۰

https://instagram.com/tetapowerco