تاثیر اینورتر در دمپ بارهای ضربه ای

تاثیر اینورتر در دمپ بارهای ضربه ای
تاثیر اینورتر در دمپ بارهای ضربه ای

اینورترها یا مبدل های جریان مستقیم به متناوب (DC به AC) دستگاه های الکترونیک قدرتی هستند که مهمترین کاربرد آن تبدیل DC به AC می باشد.

یکی دیگر از کاربردهای دیگر اینورترهادر برخی کاربردهای صنعتی حذف یا کاهش اضافه جریان راه اندازی موتورهای الکتریکی است.

در حقیقت در این حالت اینورتر در نقش یک سافت استارت عمل می کند که البته سرعت موتور را نیز کنترل می کند.

پس سافت استارت ها و اینورترها تفاوت هایی وجود دارد که فعلا موضوع بحث ما نیست و صرفا با توجه به ویژگی کاهش جریان اولیه موتورها توسط هردوی این دستگاه ها می تواند در انتخاب دیزل ژنراتور مناسب برای شرایط اضطراری نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

ما می دانیم که دیزل ژنراتورها در پاسخگویی به جریان های هجومی اولیه که گاها تا ۵ برابر جریان نامی یک تجهیز ممکن است وجود داشته باشد ، محدودیت عملکردی دارند به این معنا که فقط تا حدود ۴۰ درصد توان نامی دیزل ژنراتور می تواند جریان حجومی تحمل نماید که البته این درصد به دلیل مکانیزم عملکردی و سیستم سوخت رسانی موتورهای پایه گازسوز پایین تر از این عدد می باشد.

بنابراین در زمان انتخاب یک دیزل ژنراتور مناسب از لحاظ توان تولیدی برای برق اضطراری یک مجموعه یا کارخانه علاوه بر میزان بار مصرفی پایه ای که در آن مجموعه هم توجه کرد که مجموع این آمپرها بیش تر از جریان قابل تحمل دیزل ژنراتور در این حاالت نباشد. البته توحه به زمانبندی زیر بار رفتن دیزل ژنراتورو ورود تدریجی و پله پله تجهیزات زیر بار دیزل ژنراتور می تواند مشکلات ناشی از جریان اولیه موتورها را کاهش دهد.

وجود سافت استارت و اینورتربر روی دستگاه ها ، ماشین آلات موتورها و تجهیزات ییک واحد صنعتی و کارخانه بدلایل که قبل توضیح داده شد که باعث کاهش یا حذف جریان هجومی اولیه می شمد  نیز می تواند این اطمینان خاطر را بدهد که احتمالا دیزل ژنراتوری که قرار است در هنگام قطع برق شبکه سراسری و در شرایط اضططراری تامین کننده برق مجموعه باشد، خواهد توانست از پس این آمپرهای هجومی اولیه برآید.

به عبارت دیگر تنها با در نظر گرفتن بار پایه مصرفی و کمی بالاتر از آن می توان توان دیزل ژنراتور مناسب برای شرایط اضطراری مجموعه را انتخاب و تهیه نمود.

تاثیر اینورتر در دمپ بارهای ضربه ای

گروه نیروگاهی دانش بنیان تتاپاور