تمام افرادی که به هر دلیل با دیزل ژنراتور کار می کنند باید ایمنی در دیزل ژنراتور را به طور کامل بشناسند. در واقع به همان اندازه که نحوه کار کردن با انواع موتور ژنراتور اهمیت دارد باید نکات ایمنی کار با آن ها را نیز بدانید. چرا که این دستگاه ها را ساعت های طولانی مورد استفاده قرار می دهید. بنابراین در طول این مدت، سرمایه انسانی و مالی شما به ایمنی این دستگاه ها ارتباط پیدا می کند. ناگفته مشخص است که اگر در رابطه با ایمنی در دیزل ژنراتور اطلاعات کافی به دست نیاورید، در ۲ مورد مهم زیر ضرر خواهید کرد؛

  1. دستگاهی که استفاده می کنید، بهره وری لازم و کافی را در اختیار شما قرار نمی دهد.
  2. سرمایه های مالی و انسانی خود را به خطر می اندازید تا جایی که حتی امکان دارد آن ها را از دست بدهید.

اصلی ترین موارد برای ایمنی در دیزل ژنراتور کدام است؟

اصول ایمنی موتور ژنراتور

رعایت همه موارد ایمنی در دیزل ژنراتور در تمام مراحل کار با آن ضروری است. از لحظه ای که دیزل ژنراتور را می خرید تا هر زمان که آن استفاده می کنید، رعایت نکات ایمنی فوق العاده اهمیت دارد. بر این اساس، اصلی ترین موارد مربوط به ایمنی دیزل ژنراتور شامل موارد زیر می شود:

  • خرید دیزل ژنراتور
  • نصب دیزل ژنراتور
  • محل نصب دستگاه
  • نگهداری دیزل ژنراتور

خرید دیزل ژنراتور

دقت در زمان خرید دیزل ژنراتور اولین نکته ای است که در رابطه با ایمنی این نوع دستگاه ها باید در نظر بگیرید. دستگاه هایی با نقص فنی علاوه بر این که به هیچ وجه برق مصرفی مورد نیاز شما را تأمین نمی کنند، بسیار خطرآفرین نیز هستند. بنابراین یکی از مواردی که باید در زمینه ایمنی در دیزل ژنراتور رعایت کنید، خرید از تأمین کنندگان معتبر مانند گروه نیروگاهی تتاپاور است. مزیت های خرید از این قبیل تولید کنندگان و فروشنده های انواع موتور ژنراتور را می توان در موارد زیر خلاصه کرد؛

  • تحویل دستگاه های اصل و کاملاً سلامت به مشتریان
  • بارگیری اصولی دستگاه ها برای صدمه ندیدن آن ها تا زمان رسیدن به دست مشتری
  • عرضه دستگاه هایی با داشتن تمام استانداردهای بین المللی
  • داشتن خدمات پس از فروش
  • ارائه مناسب ترین قیمت به دلیل حذف واسطه گری در تمام مراحل فعالیت های مجموعه
  • تأمین قطعات مورد نیاز دستگاه در صورت نیاز به تعمیر و تعویض
  • ارسال بسیار سریع سفارشات

مطالعه بیشتر: راهنمای خرید دیزل ژنراتور

نصب دیزل ژنراتور

برای این که بتوانید بهترین میزان بهره وری و عملکرد را از دستگاه خود داشته باشید، باید نصب دستگاه را با کمال دقت انجام دهید. به همین دلیل یکی از مهم ترین بخش های مربوط به ایمنی در دیزل ژنراتور به مرحله نصب آن ارتباط دارد. از مهم ترین نکاتی که در رابطه با نصب دیزل ژنراتور باید رعایت شود، می توان به ۳ مورد زیر اشاره کرد:

نصب دستگاه توسط متخصصین

راه اندازی موتور ژنراتور

فقط متخصصین با تجربه باید نصب و راه اندازی دستگاه را انجام دهند. چرا که آن ها به طور دقیق همه موارد را در زمینه نصب صحیح و رعایت استانداردهای لازم در زمان نصب می دانند. این افراد با رعایت همه اقدامات ایمنی، الزامات راه اندازی دستگاه و کنترل اتصالات از بروز هر گونه مشکل احتمالی جلوگیری می کنند.

مهار بخش های متحرک دیزل ژنراتور

مهار بخش های متحرک دیزل ژنراتور

یکی دیگر از موارد بسیار مهم در رابطه با ایمنی در دیزل ژنراتور زمان نصب دستگاه، مهار بخش های متحرک دیزل ژنراتور است. متخصصین باید هنگام نصب از گارد و یا حفاظت های مناسب برای همه قسمت های متحرک دستگاه استفاده کنند. آن ها با انجام این کار مانع از ایجاد مشکل های احتمالی خواهند شد.

بررسی و کنترل دستگاه

بررسی و کنترل تک تک اجزای دستگاه یکی دیگر از کارهایی است که متخصصین به منظور حفظ ایمنی در دیزل ژنراتور انجام می دهند. انجام این کار فوق العاده حیاتی و ضروری است. چرا که کوچک ترین سهل انگاری در این زمینه می تواند خطرات بسیار زیادی را برای دستگاه و کاربران آن به وجود بیاورد. خطراتی مانند:

  • برق گرفتگی
  • از کار افتادن دستگاه
  • سوختن ژنراتور
  • آتش سوزی دیزل ژنراتور و کارگاه

محل نصب دستگاه

محل نصب دیزل ژنراتور

متخصصین محل نصب دستگاه را طوری تعیین می کنند تا ضمن حفظ ایمنی در دیزل ژنراتور، عملکرد آن نیز در بهترین سطح ممکن قرار گیرد. به همین دلیل برای نصب دستگاه ۲ مورد زیر را مدنظر خود قرار می دهند:

داشتن راه های خروجی

کارشناسان مکانی را باید برای نصب دیزل ژنراتور انتخاب کنند که حتماً قابلیت قرار دادن راه های خروج اضطراری را داشته باشد. علاوه بر این، کارفرمایان باید این راه ها را با یک نقشه دقیق و آسان در معرض دید عموم قرار دهند. به این ترتیب، کارکنان در صورت بروز هر نوع حادثه احتمالی نظیر آتش سوزی، به راحتی می توانند از این راه ها خود را نجات دهند.

در دسترس بودن تمام بخش های دیزل ژنراتور

در دسترس بودن موتور ژنراتور

فضایی که برای نصب دستگاه انتخاب می کنند باید قابلیت دسترسی آسان داشته باشد. به این معنی که کارشناسان درصورت نیاز برای تعمیر و نگهداری دستگاه به راحتی به تمام بخش های آن دسترسی پیدا کنند. این موضوع برای ایمنی در دیزل ژنراتور به ویژه در مواقع اضطراری فوق العاده دارای اهمیت است.

وجود سیستم تهویه

مکانی که برای نصب دستگاه در نظر می گیرید باید سیستم تهویه هوای مناسب داشته باشد. داشتن تهویه هوای مناسب یکی از مهم ترین مواردی است که می تواند ایمنی دیزل ژنراتور را تأمین کند. اهمیت این موضوع با توجه به ۲ نکته زیر بهتر مشخص می شود:

  1. در حین کار کردن دیزل ژنراتور گازهای سمی از آن خارج می شود. خروج این گازها برای حفظ سلامت کاربران فوق العاده دارای اهمیت است.
  2. فضایی که تهویه مطلوب داشته باشد، باعث می شود تا سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور بهینه عمل کند. به این ترتیب، دمای موتور دستگاه پایین می آید و عمر دیزل ژنراتور بالاتر می رود.

راه اندازی دیزل ژنراتور

راه اندازی موتور ژنراتور

راه اندازی دستگاه یکی دیگر از مراحلی است که متخصصین باید با در نظر گرفتن ایمنی در دیزل ژنراتور آن را انجام دهند. در زمان راه اندازی دیزل ژنراتور توجه به نکات ایمنی فوق العاده ضروری است. برخی از این نکته ها عبارت هستند از:

  • جلوگیری از گذاشتن و نگهداری مواد اشتعال زا در کنار و نزدیکی دستگاه
  • قرار دادن امکانات اطفای حریق در کنار دیزل ژنراتور
  • جلوگیری از ریختن سوخت روی بدنه دستگاه
  • جلوگیری از ریخته شدن روغن روی زمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *