موتور برق یکی از انواع دستگاه های پرکاربرد خانگی و صنعتی به شمار می آید. این نوع دستگاه به دلیل موارد مصرف متنوع دارای مدل های گوناگون با ویژگی هایی متفاوت است. انواع موتور برق این توانایی را دارند تا برق مورد نیاز کاربران مختلف خانگی و صنایع کوچک و بزرگ را با تبدیل انرژی تأمین کنند. موتور این دستگاه ها تبدیل انرژی حرکتی به انرژی الکتریکی را انجام می دهد. علاوه بر این، یکی از معیارهایی که برای عوامل مؤثر بر قیمت موتور برق در نظر گرفته می شود، همین متفاوت بودن خصوصیات است.

مطالعه بیشتر: آشنایی با قیمت انواع موتور برق

 

بررسی انواع معیارهای تقسیم موتور برق

انواع موتور برق به دلیل چه عواملی ایجاد می شود؟​

تولید کنندگان موتور برق عوامل متعدی را به عنوان شاخص های تعیین کننده نوع این دستگاه های مولد برق تعیین کرده اند. این عوامل می توانند نوع کاربرد آن ها را نیز تحت تأثیر قرار دهند. به همین دلیل است که برای خرید انواع موتور برق بهتر است ابتدا با کارشناس های مراکز فروش این نوع دستگاه ها مشورت کنید.

تجربه و تخصص کارشناس های مجموعه هایی نظیر گروه نیروگاهی تتاپاور به شما کمک می کند تا مناسب ترین ها را انتخاب کنید. به ویژه این که این نوع شرکت ها به عنوان تولید کننده می توانند بهترین قیمت موتور برق را نیز به شما ارائه بدهند. چرا که این متخصصین دارای شناخت کافی در رابطه با انواع این دستگاه ها و مهم ترین شاخص های تعیین کننده نوع آن ها هستند. شاخص هایی مانند:

  • نوع سوخت مصرفی
  • نوع ساختار (مکانیزم) راه اندازی موتور برق: این شاخص به نوع روشن و خاموش شدن موتور برق مربوط می شود.
  • نوع شاسی
  • میزان ولتاژ خروجی: این شاخص همان نوع برق مصرفی مورد نیاز کاربران است که انواع موتور برق برای آن ها با تبدیل انرژی فراهم می کنند.
  • قابلیت حمل داشتن و یا ثابت بودن موتور برق
  • خانگی و یا صنعتی بودن: این نوع شاخص با توجه به تمام شاخص های قبل نیز در انواع مختلف عرضه می شود.

انواع موتور برق و خصوصیات آن ها

همان طور که اشاره کردیم هر یک از انواع موتور برق خصوصیت های منحصر به فرد خود را دارا هستند. به برخی از این خصوصیت ها در زیر اشاره می شود.

دستگاه های متفاوت در نوع سوخت مصرفی

انواع موتور برق براساس سوخت مصرفی

موتور برق هایی که در این دسته بندی قرار می گیرند، سوخت خاص خود را مورد استفاده قرار می دهند. آن ها با استفاده از این نوع خاص سوخت می توانند مولد میزان برق مورد نیاز کاربران باشند. انواع موتور برق با توجه به نوع سوخت عبارت هستند از:

  • موتور برق دیزلی یا موتور برق گازوئیلی (Diesel Generator): پر کاربردترین مدل در بین این نوع موتور برق ها محسوب می شود.
  • موتور برق بنزینی (Gasoline Generator): برای انواع موتور برق که قابل حمل هستند و به منظور به کار بردن در سفرها خریداری می شوند، بهترین گزینه به حساب می آیند.
  • موتور برق گازی (Gas Generator): این نوع دستگاه ها یا از گاز شهری (CNG) استفاده می کنند و یا گاز مایع (LPG) را مورد استفاده قرار می دهند. آن مدل هایی که سوخت مصرفی آن ها گاز شهری است، برای محیط هایی که دارای گاز شهری هستند، بهترین انتخاب به شمار می آیند.
  • موتور برق نفتی – بنزینی یا موتور برق دوگانه سوز

موتور برق های متفاوت از نظر نوع ساختار راه اندازی دستگاه

انواع موتور برق براساس ساختار راه اندازی

این نوع از موتور برق ها شامل موارد زیر می شوند:

  • دستی یا هندلی: انواع موتور برق بنزینی که ابعاد کوچکی دارند عموماً این نوع ساختار را برای راه اندازی دارا هستند. برای به کار انداختن این نوع دستگاه ها به نیروی انسانی نیاز است.
  • استارتی: ساختار راه اندازی استارتی را اغلب برای موتور برق هایی استفاده می کنند که ابعاد بزرگی دارند. این نوع ساختار راه اندازی یک ساختار الکتریکی است. به این صورت که موتور برق با انرژی ذخیره شده در باتری و پس از چرخاندن سوئیچ آن روشن می شود. برخی از انواع موتور برق برای روشن شدن دارای تلفیقی از دو نوع ساختار راه اندازی استارتی و دستی (هندلی) هستند.
  • امرجنسی یا ATS یا تابلوی امرجنسی: تابلو در این نوع ساختار راه اندازی، زمان قطع شدن برق به موتور برق دستور می دهد که روشن شود. موتور برق حدوداً بعد از گذشت ۱۰ ثانیه به شکل خودکار روشن خواهد شد. جریان الکتریسیته را نیز با طی شدن همین زمان اندک وارد مدار می کند تا کاربران آن را مورد استفاده قرار دهند. این نوع موتور برق ها برای فضاهایی مناسب هستند که برق آن ها باید خیلی سریع وصل شود. مکان هایی مثل مراکز درمانی، سالن های ورزشی، مراکز صنعتی، فروشگاه ها، سردخانه ها و محیط هایی از این قبیل.

دستگاه های متفاوت از نظر میزان ولتاژ خروجی

انواع موتور برق براساس ولتاژ

این نوع موتور برق ها به دو دسته زیر با ویژگی های خاص خود تقسیم می شوند:

  • موتور برق های تک فاز: این نوع موتور برق ها را می توانید برای منازل و یا محیط های شهری مورد استفاده قرار دهید. در واقع انواع موتور برق با این خصوصیت را برای کارهای کوچک باید به کار ببرید. ذکر این نکته لازم است که ولتاژ استاندارد در کشور ما ۲۲۰ ولت است.
  • موتور برق های سه فاز: این نوع موتور برق ها در مقایسه با انواع موتور برق های تک فاز دارای ولتاژ خروجی بالاتری یعنی ولتاژ ۳۸۰ ولت هستند. ابزارهای سنگین و صنایع کوچک و بزرگ عموماً برای به کار افتادن به این نوع ولتاژ خروجی نیاز دارند. بر همین اساس، موتور برق های سه فاز را به منظور تأمین برق مورد نیاز آن ها به کار می برند.

موتور برق های متفاوت از نظر نوع شاسی موتور برق

انواع موتور برق از این نظر دارای ۲ نوع مختلف هستند:

  • موتور برق های کانوپی دار: این نوع موتور برق ها دارای محفظه ای به نام کانوپی هستند. وظیفه اصلی و البته فوق العاده مهم کانوپی یا به اصطلاح اتاق سایلنت مانع شدن از به گوش رسیدن صدای موتور است. این محفظه مانع از بروز آلودگی صوتی حاصل از این نوع دستگاه ها به خصوص دستگاه های بزرگ می شود. استفاده از این نوع موتور برق در محیط های مسکونی بی نهایت اهمیت دارد.
  • موتور برق های بدون کانوپی یا اوپن: انواع موتور برق از این مدل را برای مراکز صنعتی مورد استفاده قرار می دهند. چرا که عموماً دستگاه را در فاصله ای ۷ متری از محل کار کارکنان قرار می دهند. بنابراین صدای زیادی از موتور برق شنیده نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *