انواع تابلو برق صنعتی

انواع تابلو برق صنعتی بر اساس نوع عملکرد آن ها متفاوت می باشد و این تابلو ها هر کدام با یک کاربرد در مکان مورد نظر نصب و مورد استفاده قرار می گیرند.

ﺗﺎﺑﻠﻮ برق مجموعه ﺗﺠﻬﻴﺰاﺗﻲ است ﻛﻪ ﺑﺮای ﻛﻨﺘﺮل و ﺗﻮزﻳﻊ اﻧﺮژی اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﻲ ﮔﻴرد و عبارت است از فضایی که تجهیزات برقی در آن نصب می شود. لزومی ندارد تابلو را حتماً در یک فضای بسته فلزی بدانیم بلکه فضای بسته فلزی، نوعی از تابلو محسوب می شود. در واقع تابلو برق یک کابینت برای تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی است که کلیدها و دستگیره های کنترلی و ابزارهای نمایش روی آن نصب می شود. تابلوهای برق برای جلوگیری از وارد شدن شوک الکتریکی به کاربران تجهیزات و حفاظت تجهیزات در برابر عوامل محیطی استفاده می شوند.

در این مقاله انواع تابلو برق صنعتی از نظر سطح ولتار و کاربرد را بررسی خواهیم کرد.

انواع تابلو برق صنعتی

* انواع تابلو برق صنعتی از نظر سطح ولتاژ

    تابلو برق فشار ضعیف (LV)

    تابلو برق فشار متوسط (MV)

    تابلو برق فشار قوی (HV)

    تابلو برق فشار ضعیف (LV)

این تابلو برق‌ها جریان حداکثر یک کیلوواتی را پشتیبانی می‌کنند و همه تجهیزات لازم برای محافظت از سیستم‌هایی که جریان کمی از آنها عبور می‌کند را دارد. آنها از دستگاه‌های سوییچینگ برای قطع و وصل جریان، فشار ضعیف همراه با تجهیزات کنترلی، نشانگر، تنظیم‌کننده، اندازه‌گیری و… تشکیل می‌شوند که کلیه اتصالات داخلی را پشتیبانی می‌کنند.

در ساخت این تابلو برق، انواع کنتاکتور ترانس‌ها، کلید اتوماتیک، کابلشو و سایر تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرند. تجهیزات مورد استفاده در این تابلو تفاوت فراوانی با تابلو برق‌های فشارقوی و متوسط دارند.

    تابلو برق فشار متوسط (MV)

این دسته از تابلو برق‌ها ولتاژی بین ۱۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ ولت دارند. بدنه، کلید، کنتاکتور فشار متوسط، رله، باسبار، لوازم اندازه‌گیری، تجهیزات کنترلی از جمله قطعات تشکیل دهنده تابلو برق فشار متوسط هستند. تابلو برق فشار متوسط هم در دو نوع تابلو فشار متوسط ثابت و تابلو فشار متوسط کشویی ساخته می‌شود.

تابلوهای برق جریان متوسط باید توانایی سوییچینگ جریان‌های خازنی و القایی را داشته باشند و عملکرد ON/OFF  آنها نرمال باشد. همچنین بتوانند مداری که در آن جریان اتصال‌کوتاه رخ داده را قطع کنند. معمولا از آنها در پست‌های برق استفاده می‌شود.

   تابلو برق فشار قوی (HV)

در بسیاری از مکان‌های صنعتی و کارخانه‌ها نیاز به تابلو برق فشار قوی خواهیم داشت. این تابلو برق قابلیت عملکرد در بازه ولتاژ ۶۳ هزار تا ۴۰۰ هزار ولت را به‌راحتی خواهد داشت. تجهیزات مورداستفاده در تابلو برق فشارقوی با بالاترین سطح استاندارد تولید می‌شوند. از اجزای اصلی این تابلو برق می‌توان به کلید عایق، کلید قطع کن، بریکرها، کنتاکتورها و فیوزها اشاره کرد.

تابلوهای برق ولتاژ بالا در انتقال از نیروگاه ها کاربرد دارند. در این تابلوها جریان کمتر با انتقال ولتاژ بالا انجام می شود تا امکان استفاده از کابل های نازک تر فراهم شود. انتقال ولتاژ بالا با تابلوهای سوئیچینگ و توزیع انجام می شود.

انواع تابلو برق صنعتی

* انواع تابلو برق صنعتی از نظر کاربرد

    تابلو برق توزیع

    تابلو برق کنترل

    تابلوهای اصلاح ضریب قدرت

تابلو برق توزیع

تابلو برق توزیع به منظور جمع آوری و توزیع انرژی الکتریکی به کار برده می شوند. تابلوهای توزیع بسته به نیاز در ابعاد مختلف و نیز از نظر تجهیزات برای کاربردهای خاصی ساخته می شوند. ورودی تابلو اغلب برق شبکه سراسری است و خروجی آن مصرف کننده است. برای اتصال تابلو به ورودی و خروجی ها اغلب از ترمینال استفاده می کنند.

تابلوهای توزیع مختص تقسیم بندی جریان برق ورودی و انتقال آن است. این انتقال می تواند بین شبکه ای از تابلوهای دیگر که هر کدام کاری تخصصی انجام می دهند و یا صرفاً یک تابلوی توزیع چند منظوره صورت گیرد. در واقع این تابلو نوعی منبع تغذیه با حفاظت بالا برای دیگر تابلوها و ماشین آلات است. تقسیم بندی جریان به کمک ادوات مختلفی از جمله MCB ها و MCCB ها و با در نظر گرفتن سیستم حفاظت و محاسبات اندازه کابل ها و شمش های مسی صورت می گیرد

تابلو برق کنترل

نوع دیگری از تابلو‌ برق صنعتی که در مراکز مهم مورد استفاده قرار می‌گیرند، تابلو‌های حفاظت و کنترل هستند. این تابلو ها معمولا به منظور راه اندازی و کنترل خطوط در متروها و کارخانه‌های بزرگ استفاده می‌شوند. در طراحی و ساخت این تابلو برق با استفاده از تجهیزات مختلف می‌‌توان وضعیت سیستم را بررسی کرد. این تابلو برق با بهره گیری از این تجهیزات و با بررسی کردن سیستم می‌‌تواند اطلاعات را نمایش دهد و در صورت نیاز می‌توان با انجام تغییرات توسط اپراتور، نیازهای شبکه برق را برطرف نمود. در حقیقت با استفاده از این تابلو برق می‌توان تنظیمات اعمال شده را به سیستم منتقل کرد.

تابلوهای اصلاح ضریب قدرت

یکی دیگر از انواع تابلو برق صنعتی از نظر کاربرد، تابلوهای اصلاح ضریب قدرت هستند که به عنوان بانک خازنی هم شناخته می‌شوند. این نوع از تابلوها می‌توانند به طور موثری توان راکتیو سیستم را کاهش داده و در نتیجه بازده آن را بالا ببرند. برای کنترل ضریب قدرت در این تابلوها از رگولاتورهایی استفاده شده که شکل موج و اختلاف زمانی ولتاژ و جریان را اندازه‌گیری می‌کنند. سپس ظرفیت خازن مورد نیاز را تعیین کرده و با ورود به شبکه، ضریب توان را اصلاح خواهند کرد.

انواع تابلو برق صنعتی

گروه نیروگاهی دانش بنیان تتاپاور

۰۹۱۵۵۷۷۷۹۷۰

https://instagram.com/tetapowerco