از اهمیت ۳ فیلتر دیزل ژنراتور باخبرید؟

فهرست مطالب

اهمیت ۳ فیلتر دیزل ژنراتور

فیلتر هوا، فیلتر سوخت (که وظیفه جداسازی آب از سوخت را هم دارد) و فیلتر روغن، اجزای ضروری در دیزل ژنراتور هستند که نقش مهمی در عملکرد هر دیزل ژنراتور ایفا می کنند. دیزل ژنراتور شما باید با حداکثر راندمان ژنراتور کار کند. این بدان معنی است که مهم است که قطعات پشتیبانی و حیاتی مناسب و اصل، به درستی نصب شده و اصولی در ژنراتور شما نگهداری شود.

شما به فیلتر هوا، فیلتر سوخت و فیلتر روغن مناسب برای دیزل ژنراتور خود نیاز دارید. البته باید مطمئن شوید که از فیلتر های اصل در دیزل ژنراتور خود استفاده می کنید. استفاده از فیلتر های استاندارد و تعویض به موقع آن ها می تواند حداقل عمر مفید دیزل ژنراتور شما را تا ۲۰ سال افزایش دهد!

در ادامه سعی کرده این که به معرفی این سه فیلتر بپردازیم و همچنین عملکرد هر یک را توضیح دهیم. همچنین مواردی که باید در زمینه این سه فیلتر به آن توجه کنید هم برایتان روشن خواهیم کرد. 

فیلتر هوا دیزل ژنراتور

فیلتر هوا در حفظ سلامت دیزل ژنراتور شما ضروری است.  دیزل ژنراتورها برای فرآیند احتراق خود به هوای بیرونی نیاز دارند. با این حال، این هوای بیرون حاوی مقدار زیادی از خاک، ماسه، گرد و غبار و غیره است که باید از هوا جدا شوند تا اطمینان حاصل شود که هوای پاک وارد فرآیند احتراق می شود.

اگر فیلتر هوای شما کثیف شده و در زمان مناسب تعویض نگردد؛ دیگر نمیتواند ذرات و گرد و غبار هوا را از آن جدا کند. پس بنا براین این مواد مضر برای دیزل ژنراتور، به محفظه احتراق رسیده و برای دیزل ژنراتور مشکل ایجاد خواهد نمود. پس مصرف دیزل ژنراتور بسیار افزایش می یابد. علاوه بر آن عمر مفید دستگاه کم شده و به زودی کل دیزل ژنراتور احتیاج به یک سرویس اساسی پیدا می کند.

فیلترهای هوا با استخراج این ذرات از ورود به موتور دیزل، نقش مهمی در طول عمر دیزل ژنراتور شما ایفا می کنند و تنها اجازه عبور هوای شفاف را می دهند. فیلترهای هوا عمر محدودی دارند و پس از ساعات مشخصی کارکرد، تعویض آن ها  با فیلتر هوای جدید و  اصل، بسیار مهم است. فیلتر هوا مانند فیلتر سوخت، حدود ۵۰۰ ساعت پس از استفاده دوام می آورد و اکثر افراد می توانند آن را تعویض کنند، مشروط بر اینکه اقدامات احتیاطی رعایت شود.

توصیه می کنیم حتما از فیلترهای هوای اصلی استفاده کنید. این فیلترها را می توانید از شرکت ما یعنی تتاپاور تهیه نمایید. توجه داشته باشید که فیلترهای هوای غیراصلی ممکن است قیمت کمی داشته باشند، اما از نظر کیفیت پایین هستند. استفاده از این فیلترهای هوا خطر بالقوه ای برای دیزل ژنراتورهای شما ایجاد می کند، زیرا ممکن است ترکیب نادرستی از هوا و سوخت را به دیزل ژنراتور شما وارد کنند. در ادامه این موضوع، منجر به عملکرد ضعیف موتور و مصرف سوخت بالا می شود که ممکن است در نتیجه هزینه بیشتری برای شما داشته باشد.

فیلتر سوخت دیزل ژنراتور

فیلتر سوخت یا همان فیلتر گازوئیل دیزل ژنراتور، از ورود گرد و غبار و سایر ذرات مضر به موتور جلوگیری می کنند. بدون فیلتر سوخت، برخی از ناخالصی ها می توانند وارد موتور شده و باعث آسیب های احتمالی به پمپ های سوخت و انژکتورها شوند. این در نهایت عملکرد موتور را تحت تأثیر قرار می دهد.

هر دیزل ژنراتور فقط با نوع خاصی از فیلتر سوخت که برای آن طراحی شده است کار می کند. استفاده از فیلترهای سوخت دیگر به احتمال زیاد به دیزل ژنراتور شما آسیب می رساند. شما می توانید اطلاعات مربوط به نوع فیلتر سوخت مورد نیاز دیزل ژنراتور خود را از طریق شماره قطعه روی فیلتر سوخت بیابید.

یک فیلتر سوخت طوری طراحی شده است که به طور متوسط، حدود ۵۰۰ ساعت از کارکرد دیزل ژنراتور دوام می آورد. این تقریباً ۲۰ روز استفاده برای دیزل ژنراتور های دائم کار است. پس یعنی برای یک دیزل ژنراتور دائم کار تقریبا ۲۰ روز زمان لازم است، تا فیلترهای سوخت شما نیاز به تعویض داشته باشد.

تعویض فیلتر بنزین فرآیند نسبتاً ساده ای است و اکثر افراد می توانند آن را انجام دهند. البته افراد باید، اقدامات احتیاطی لازم را در نظر بگیرند.

برای اطمینان از سلامت کامل دیزل ژنراتور شما، اصل بودن فیلتر سوخت، بسیار مهم است. اگر مطمئن نیستید، می توانید با ما تماس بگیرید. ما به شما در یافتن فیلتر سوخت مناسب برای دیزل ژنراتور خاص خود کمک می کنیم.

هنگامی که یک دیزل ژنراتور از شرکت تتاپاور خریداری می شود، یک دفترچه  سرویس دیزل ژنراتور ارائه می شود که شامل گزارش نحوه نگهداری است. این گزارش تعمیر و نگهداری شامل تمام جزئیات و اطلاعات قطعاتی است که پس از ساعت‌های مشخصی از کار باید سرویس شوند. ما اکیداً توصیه می‌کنیم که از گزارش تعمیر و نگهداری پیروی کنید، زیرا کارکرد روان ژنراتور دیزل را تضمین می‌کند.

فیلتر روغن دیزل ژنراتور

فیلتر روغن نقش اساسی در تامین روغن تمیز برای قسمت های مختلف موتور دیزل، برای کارکرد نرم و کاهش اثرات سایش و پارگی ها دارد. روغن تمیز اصطکاک را کاهش می دهد، در این صورت اجزای فلزی ممکن است بدون آسیب رساندن بو خود و سایر قطعاتی که با آن ها در ارتباط هستند، به یکدیگر فشار بیاورند.

با پمپاژ مداوم؛ روغن در سراسر موتور، باقیمانده ها و سایر ذرات که ممکن است روغن را در طول زمان آلوده کنند را در خود جمع آوری می کند. فیلتر روغن دیزل ژنراتور، هر بار که روغن از فیلتر عبور می کند با جمع آوری این باقیمانده ها و ذرات، روغن را تمیز می کند تا اطمینان حاصل شود که روغن برای چرخه بعدی خود در موتور “تمیز” است.

اگر روغن کثیف باشد، غلیظ و ساینده می شود و در نهایت فیلتر را مسدود می کند و در این صورت، به طور خودکار فیلتر روغن  را از طریق یک شیر تخلیه عبور می دهد. این امر باعث افزایش اصطکاک بین قطعات داخل موتور دیزل و در نتیجه افزایش سایش می شود.

مانند فیلترهای سوخت و هوا، تعویض فیلترهای روغن نیز پس از گذراندن ساعات مشخصی از کارکرد دیزل ژنراتور بسیار مهم است. از فیلترهای تقلبی روغن باید اجتناب شود زیرا این امر منجر به نشت روغن و خوردگی می شود و به سرعت عمر موتور دیزل ژنراتور را کم می کند. فقط باید از فیلترهای روغن اصلی استفاده شود که عمر دیزل ژنراتور را طولانی تر کرده و تمام قطعات موتور را به درستی روغن کاری می کند.

انواع فیلتر دیزل ژنراتور تتاپاور اهمیت 3 فیلتر دیزل ژنراتور

اقدامات احتیاطی هنگام تعویض فیلترها

هنگام تعویض فیلترها، لطفاً موارد زیر را به خاطر بسپارید:

  1. همیشه از خاموش بودن موتور مطمئن شوید.
  2. لطفاً بررسی کنید که دیزل ژنراتور از طریق کنترل پنل دیزل ژنراتور و همچنین دکمه اضطراری و جداکننده باتری خاموش باشد.
  3. موتور دیزل مکش بسیار زیادی را در ورودی هوا ایجاد میکند. در صورتی که در هنگام روشن بودن موتور دیزل ژنراتور بخواهید فیلتر هوای آن را تعویض نمایید؛ تقریباً هر چیزی که نزدیک باشد مانند مهره ها و پیچ ها می تواند از دزیچه ورود هوا به داخل موتور پرواز کند!

خلاصه

به طور خلاصه، مزایای نگهداری  اصولی فیلتر سوخت، فیلتر هوا و فیلتر روغن عبارتند از:

  1. عملکرد و راندمان بهتر دیزل ژنراتور
  2. عمر طولانی دیزل ژنراتور
  3. انتشار آلودگی کمتر
  4. کاهش مصرف سوخت

ما در شرکت تتاپاور اکیدا استفاده از قطعات اصلی را برای دیزل ژنراتور توصیه می کنیم. استفاده از قطعات اصلی نه تنها راندمان دیزل ژنراتور را افزایش می دهد، بلکه عمر آن  را هم بیشتر میکند.ما در شرکت و گروه نیروگاهی تتاپاور در زمینه تامین قطعات اصلی، و ارائه خدمات سرویس و تعمیرات دیزل ژنراتور در سراسر ایران در خدمت شما هستیم.

اشتراک گذاری صفحه

مهندس وحید شکری

مهندس وحید شکری

فارق التحصیل رشته مهندسی برق قدرت که مدرک خود را از دانشگاه صنعت آب و برق وابسته به دانشگاه شهید بهشتی دریافت نموده اند. با بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه دیزل ژنراتور و احداث ۵ نیروگاه تولید پراکنده و همچنین مدیر عامل و موسس شرکت دانش بنیان تتاپاور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *