دستگاه برق اضطراری یک منبع مستقل از انرژی الکتریکی است. این منبع از سیستم‌های الکتریکی دیگر در صورت از دست دادن منبع تغذیه طبیعی پشتیبانی می‌کند. اجزا دستگاه برق اضطراری از ژنراتور، باتری، اینورتر و… تشکیل شده است. 

این دستگاه‌ها برای محافظت از جان و مال و عواقب قطع برق طبیعی به کار گرفته می‌شوند و سبب می‌شوند که برق به طور مداوم در دسترس قرار گیرد. این دستگاه‌ها را به عنوان سیستم برق اضطراری می‌شناسند.

 یک یو پی اس می‌تواند برای محافظت از سخت افزارهایی مانند مراکز داده، رایانه‌ها و سایر تجهیزات الکتریکی استفاده شود، جایی که یک افزایش/افت غیرمنتظره سبب می‌شود مشکلات جدی مانند از دست دادن اطلاعات، اختلال در کسب و کار و حتی جراحات یا تلفات شود.

 از این دستگاه در گستره وسیعی از مکان‌هایی از جمله مثل بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، دیتاسنترها، تجهیزات مخابراتی، کشتی ها و… استفاده می‌شوند. در این مقاله به بررسی اجزا دستگاه برق اضطراری پرداخته‌ایم. اگر تا کنون موفق به خرید این دستگاه نشده‌اید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

برای مطالعه بیشتر: دستگاه برق اضطراری

مقدمه

دستگاه برق اضطراری

اجزا دستگاه برق اضطراری طبق برنامه ای که برای آن‌ها تعریف شده است برق مورد نیاز در صورت قطعی برق را تامین می‌کنند. سیستم UPS یا همان دستگاه تأمین برق اضطراری جزو بخش‌های ضروری زندگی ما تبدیل شده است. 

صنعت الکترونیک در زندگی روزمره ما نقش پررنگی ایجاد کرده است. متاسفانه با نزدیک شدن به فصل تابستان در شبکه برق رسانی مشکلاتی پیش می‌آید که ممکن است موجب خرابی یک وسیله الکترونیکی خانگی شود. تنها راه حل این مشکل استفاده از دستگاه‌های یو پی اس است. استفاده از دستگاه تکنولوژیکیups ، موجب می‌شود محصولات الکتریکی به طور دائم حفاظت شوند.

دستگاه برق اضطراری چیست؟

UPS مخفف Uninterruptible Power Supply یا همان منبع تغذیه بدون وقفه که ما در زندگی روزمره به عنوان دستگاه برق اضطراری می‌شناسیم. UPS دستگاه تغذیه الکترونیکی است که از اجزا مختلفی تشکیل شده است. وظیفه اجزا دستگاه برق اضطراری تامین بدون وقفه توان مورد نیاز مصرف کننده‌ها می‌باشد. این دستگاه بین برق شبکه و مصرف کننده‌ها قرار گرفته علاوه بر مسئولیت تثبیت و تنظیم ولتاژ شبکه، از نفوذ نوسانات و اختلالات شبکه به تجهیزات حساس جلوگیری می‌کند.

 از دیگر وظایف این دستگاه می‌توان به توان مورد نیاز مصرف کننده‌ها از جمله تجهیزات کامپیوتری که تاثیر پذیری بیشتری از نوسانات شبکه دارند را از طریق انرژی ذخیره شده در باتری‌ها تامین و محافظت می‌کند اشاره کرد. همچنین در زمان قطعی برق توان مصرفی آن‌ها را تامین می‌کند. استفاده از سیستم برق اضطراری (UPS) مقرون به صرفه شده و همچنین جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. چرا که هزینه‌های سخت افزاری و نرم افزاری افزایش یافته است.

اجزا دستگاه برق اضطراری

چهار جزء اصلی در این سیستم UPS وجود دارد. اجزا دستگاه برق اضطراری عبارتند از: رکتیفایر، باتری، اینورتر و سوئیچ بای پس استاتیک.

اجزا یو پی اس

۱.رکتیفایر

رکتیفایر یکی از اجزا دستگاه برق اضطراری است که چندین عملکرد کلیدی را انجام می‌دهد. اولین مورد تبدیل برق ورودی از AC (جریان متناوب) به DC (جریان مستقیم). دومین نقش اصلی آن شارژ مجدد باتری است، در حالی که برق DC نیز به اینورتر می‌رسد. بسته به اندازه UPS، ماژول رکتیفایر (یکسو کننده) ممکن است شارژر باتری را در خود جای دهد. در سیستم‌های منبع تغذیه اضطراری کوچکتر (یعنی کمتر از ۳ کیلو ولت آمپر) رکتیفایر و شارژر باتری اجزا جداگانه‌ای هستند.

رکتیفایرها در دستگاه برق اضطراری می‌توانند نوسانات ولتاژ ورودی گسترده ای را بپذیرند، این به معناست که سیستم می‌تواند بارهای اضافه یا نوسانات را بدون نیاز به درگیر کردن باتری‌ها کنترل کند.

۲.باتری

باتری از اجزای دستگاه برق اضطراری می‌باشد. در یک سیستم یو پی اس در صورت قطع برق، باتری برق اضطراری را تامین می‌کند. رکتیفایرها یا یک شارژر جداگانه که از دیگر اجزای دستگاه UPS هستند همواره شارژ باتری را تضمین می‌کنند. باتری در سیستم یو پی اس دارای حداقل یک رشته باتری است که تعداد باتری‌های مورد نیاز بستگی به ولتاژ DC منبع تغذیه اضطراری دارد. 

باتری‌های درون یک رشته به صورت سری به هم متصل می‌شوند، بنابراین اگر یک باتری منفرد از کار بیفتد، کل رشته نیز دچار مشکل خواهد شد. برای سیستم‌های یو پی اس کوچکتر، باتری‌ها اغلب درون واحد هستند. در حالی که در سیستم‌های بزرگتر، باتری‌های منبع تغذیه بدون وقفه، اغلب در اطاقک‌های مستقل خود قرار می گیرند.

باتری دستگاه برق اضطراری

۳.اینورتر

این دستگاه یکی از اجزا دستگاه برق اضطراری است که وظیفه تبدیل جریان مستقیم ذخیره شده در باتری‌ها به جریان متناوب شهری را دارد. دستگاه، با قطع برق شهری بلافاصله وارد مدار شده و توان مصرف کننده را تامین می‌کند. هرچه توان خروجی بیشتری نیاز باشد؛ قطعه اینورتر و دیگر تجهیزات نیز ابعاد بیشتری خواهند داشت. اینورتر یک مبدل AC به DC است که به منبع تغذیه DC از جمله باتری متصل است.

 اینورتر انرژی خود را از باتری گرفته و انرژی را برای برنامه هایی که از آن استفاده می‌کنند به برق AC تبدیل می‌کند. در اینورتر هیچ کنترل کننده شارژ داخلی وجود ندارد. چرا که نمی‌تواند باتری را شارژ کند. برای شارژ باتری به یک کنترلر شارژ خارجی نیاز است.

۳.شارژر

عملکرد بخش شارژر که یکی از اجزا دستگاه برق اضطراری است به این صورت است که ابتدا ولتاژ DC ورودی به وسیله یک مدار به ولتاژ مناسب برای شارژ باتری تبدیل شده و سپس باتری توسط دو حالت جریانی و ولتاژی شارژ می‌شود تا هنگامی که باتری شارژ آن کامل شود. بعد از اینکه شارژ باتری کامل شد، مدار شارژر خاموش می‌شود. این کار موجب افزایش طول عمر باتری شده و هنگامی مدار شارژر مجدد وارد مدار شده و عمل شارژ انجام می‌دهد که باتری تا یک حدی تخلیه شود.

۴.سوئیچ ByPass

عملکرد بخش شارژر که یکی از اجزا دستگاه برق اضطراری است به این صورت است که ابتدا ولتاژ DC ورودی به وسیله یک مدار به ولتاژ مناسب برای شارژ باتری تبدیل شده و ساین قطعه از دیگر اجزا دستگاه برق اضطراری است که در در صورت بروز نقص در سیستم یو پی اس نقش محافظ را بر عهده دارد. 

زمانی که دستگاه برق اضطراری در وضعیت‌های اضافه بار، صاعقه، افزایش ولتاژ بیش از حد مجاز تعین شده، اتصال کوتاه در مصرف کننده، افزایش بیش از حد دمای دستگاه و یا تعمیر قرار گیرد، نمی‌تواند انرژی الکتریکی لازم برای تغذیه مصرف کننده را فراهم کند، در این صورت دستگاه UPS با ایجاد مسیری، انرژی الکتریکی مورد نیاز مصرف کننده را تامین می‌کند. این مسیر توسط قطعه سوئیچ ByPass static اتفاق می‌افتد. 

در مسیر این قطعه ورودی مستقیما به خروجی اتصال می یابد.پس باتری توسط دو حالت جریانی و ولتاژی شارژ می‌شود تا هنگامی که باتری شارژ آن کامل شود. بعد از اینکه شارژ باتری کامل شد، مدار شارژر خاموش می‌شود. این کار موجب افزایش طول عمر باتری شده و هنگامی مدار شارژر مجدد وارد مدار شده و عمل شارژ انجام می‌دهد که باتری تا یک حدی تخلیه شود.

کاربرد دستگاه برق اضطراری

امروزه با گسترش روز افزون تکنولوژی موارد کاربرد دستگاه برق اضطراری بسیار زیاد شده است. گستره کاربرد دستگاه UPS در ذخیره برق خانگی و مولد پشتیبان تجهیزات پزشکی توسط اجزا دستگاه برق اضطراری گرفته تا کاربرد این تجهیزات در آزمایشگاه‌ها و دیتاسنترها، تجهیزات مخابراتی، کاربردهای خانگی، تجاری، اداری و… را در بر میگیرد. در ادامه برخی از رایج‌ترین موارد کاربرد دستگاه UPS اشاره شده است:

  • کاربرد در خانه‌های مسکونی به منظور تامین برق آسانسور، کامپیوتر و دیگر تجهیزات الکتریکی
  • کاربرد در مغازه برای دوربین مدار بسته، سیستم‌های حفاظتی، دستگاه کارتخوان
  • کاربرد در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها برای روشنایی و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی
  • کاربرد در مراکز داده و دیتاسنترها برای سرورها و تجهیزات شبکه
  • رها و تجهیزات شبکه
  • کاربرد در تجهیزات مدرن کشتی‌های نیروی دریایی
  • کاربرد برای تجهیزات الکتریکی در مدرسه، دانشگاه و دیگر مراکز مهم
اینورتر یو پی اس

سخن پایانی

-در این مقاله به ارزیابی اجزای دستگاه برق اضطراری پرداختیم، انواع و عملکرد آن‌ها را شرح دادیم. شما می‌توانید با مطالعه مطالب ذکر شده اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید.

تتاپاور یکی از مجهزترین و تخصصی‌ ترین مراکز عرضه دستگاه‌های برق اضطراری به مشتریان است و با جدیدترین تجهیزات آماده خدمت رسانی است. شما خریداران و مشتریان محترم می‌توانند برای دریافت مشاوره و راهنمایی‌های لازم جهت خرید این دستگاه‌ها‌ با شماره تلفن‌های درج شده در سایت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *