نحوه کار دیزل ژنراتور چگونه است؟

در دنیایی زندگی می کنیم که در آن، برق یکی از مهم ترین نقش ها را بازی می کند. به مرحله ای از زندگی بشر رسیده ایم که دیگر نمی توان، عدم وجود برق و انرژی الکتریسیته را در آن تصور کرد. اهمیت برق، اهمیت مولد و تولید کننده برق را هم بالا می برد. یکی از مهم ترین و قدیمی ترین این مولد ها، دیزل ژنراتور است. اختراع دیزل ژنراتور ها، فاصله چندانی از اختراع برق؛ یا بهتر است بگوییم اکتشاف برق ندارد. در این مقاله سعی می کنیم نحوه کار دیزل ژنراتور را مورد بررسی قرار دهیم.

اجزای دیزل ژنراتور

قبل از این که به بررسی نحوه کار دیزل ژنراتور بپردازیم، بهتر است اجزای تشکیل دهنده آن را بررسی کنیم. بعد که اجزای اصلی دیزل ژنراتور مشخص شد، با بیان اینکه نحوه کار هر کدام از آن ها به چه صورت است، می توانیم به نحوه کار دیزل ژنراتور هم برسیم.

ژنراتور

دیزل ژنراتور همانطور که از اسم آن مشخص است، از دو قسمت اصلی موتور دیزل و ژنراتور تشکیل شده است. موتور دیزل، وظیفه دارد که انرژی شیمیایی موجود در سوخت دیزل یا همان گازوئیل را به انرژی مکانیکی تبدیل نماید. این انرژی مکانیکی که به صورت چرخشی است به ژنراتور منتقل می شود. ژنراتور تقریبا یک قطعه اصلی محسوب می شود و جزئیات خاصی که بتوان در این مقاله به آن پرداخت ندارد. این دستگاه انرژی مکانیکی ای که توسط موتور دیزل تولید شده را به انرژی الکتریسیته تبدیل می نماید.

ژنراتور درواقع نوعی دینام است. طریقه کار آن هم به طور کلی بر اساس کار دینام است. حتما تا به حال دینام دوچرخه را دیده اید. دینام دوچرخه به چرخ دوچرخه متصل می شود و انرژی چرخشی مورد نیاز خود را تامین می نماید. 

این انرژی چرخشی در دینام به الکتریسیته تبدیل می شود. طریقه کار دینام و ژنراتور در دیزل ژنراتور به این صورت است که هر دو از تغییر میزان میدان مغناطیسی در سیم پیچ استفاده می کنند. برای این کار باید آهن ربا یا آهن رباهایی در میان سیم پیچ ها چرخانده شوند. البته گاهی هم سیم پیچ ها در میان آهن رباها، چرخانده می شوند. به هرحال این عمل باعث می شود که انرژی الکتریکی در سیم پیچ ها تولید شود.

 ژنراتور این انرژی الکتریکی را از سیم پیچ ها جمع آوری می کند و در خروجی به ما تحویل می دهد. همه این مراحل از موتور دیزل شروع می شود که نقش اصلی را در نحوه کار دیزل ژنراتور ارائه می کند. در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

نحوه کار دیزل ژنراتور

موتور دیزل

موتور دیزل از پیچیدگی کمتری نسبت به ژنراتور برخوردار است اما قطعات بیشتری دارد. موتور دیزل مانند هر موتور دیگری انرژی شیمیایی موجود در سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می نماید. این موتور یک موتور درون سوز است. قطعات اصلی موتور که به آن کمک می کنند تا کار خود را بهتر انجام دهد عبارت اند از: سیستم خنک کننده، سیستم روغنکار، سیستم سوخت رسان، سیستم هوا رسان، گاورنر و … در ادامه هرکدام را به صورت مختصر بررسی می کنیم.

سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور

از مهم ترین قطعات موتور دیزل ژنراتور، می توان به سیستم خنک کننده دیزل ژنراتور اشاره کرد. سیستم خنک کننده در هر موتور دیگر هم اهمیت بالایی دارد. همانطور که گفته شد، موتور دیزل، یک موتور درون سوز است. موتور های درون سوز با سوزاندن سوخت در درون خود به تولید انرژی مکانیکی می پردازند. همین باعث می شود که دمای موتور دیزل، پس مدت کوتاهی بسیار بالا رود.

 اگر دما کنترل نشود، موتور به اصطلاح، گریپاژ می کند. یعنی قطعات موتور مانند سیلندر، پیستون و بدنه موتور ممکن است کم کم ذوب شوند! سیستم خنک کننده گرمای اضافی موتور دیزل را از آن خارج می کند. این سیستم در انواع سیستم خنک کننده آب خنک و سیستم خنک کننده هوا خنک وجود دارد.

سیستم روغنکار دیزل ژنراتور

این سیستم در موتور دیزل، وظیفه دارد که تمام قطعات متحرک موتور را در طول کار آن روغنکاری کند. قطعات متحرک موتور که روی سایر قطعات حرکت می کنند، اگر به خوبی روغنکاری نشوند، روی نحوه کار دیزل ژنراتور اثر منفی می گذارد و پس از مدت کوتاهی، سایش پیدا کرده و خراب می شوند. سیستم روغنکاری دیزل ژنراتور علاوه بر این، وظیفه تمیزکاری قطعات را هم به عهده دارد.

 تمام ذرات و آلودگی های موجود در موتور، توسط روغنی که به وسیله سیستم روغنکاری به میان قطعات موتور پمپ می شود، شسته می شود. این آلودگی ها توسط فیلتر روغن دیزل ژنراتور از روغن جدا می شود.

سیستم سوخت رسان دیزل ژنراتور

سیستم سوخت رسان در موتور دیزل، وظیفه دارد که سوخت دیزل موجود در باک را تمیز کرده و به موتور برساند. این سیستم با استفاده از فیلتر مخصوص، سوخت را تمیز می کند و آب موجود در آن را نیز از سوخت جدا می کند. سیستم سوخت رسان دیزل ژنراتور باید با سایر قطعات موتور دیزل کاملا هماهنگ باشد. میزان مصرف سوخت دیزل ژنراتور تا حد زیادی به عملکرد درست این سیستم بستگی دارد.

سیستم هوا رسان دیزل ژنراتور

سیستم هوا رسان در دیزل ژنراتور هم از اهمیت بالایی برخوردار است. این بخش از موتور دیزل هوای مورد نیاز موتور را تمیز می کند و به موتور می رساند. سیستم هوا رسان از روش های مختلفی برای تمیز کردن هوا از ذرات ریز استفاده می کند. این سیستم گاهی با استفاده از نیروی گریز از مرکز به تمیز کردن هوا از ذرات می پردازد؛ گاهی هم از فیلتر هوا برای تمیز کردن هوا استفاده می کند. 

هر چه تمیز کردن هوای ورودی کامل تر صورت بگیرد، طول عمر دیزل ژنراتور بیشتر می شود. سیستم هوا رسان در دیزل ژنراتور گاهی به توربو شارژ مجهز می شود. توربو شارژ هوای بیشتری به موتور تزریق می کند. همین باعث می شود که قدرت موتور و بازده آن بسیار بیشتر شود.

گاورنر

دیزل ژنراتور برای اینکه همواره دور موتور را در میزان مناسب نگهداری کند، از گاورنر استفاده می کند. دیزل ژنراتور مانند موتور اتومبیل نیست که لازم باشد در زمان های مختلف دور موتور های مختلف داسته باشد. 

موتور دیزل ژنراتور روی یک دور موتور بهترین بازده را دارد. موضوع این است که نمی توان با رساندن میزان مشخص و ثابت از سوخت، دور موتور را در دیزل ژنراتور ثابت نگه داشت. 

چرا که وقتی دیزل ژنراتور زیر بار می رود یعنی از برق آن استفاده می شود، نیاز به قدرت بیشتری دارد و سوخت بیشتری باید به آن برسد. گاورنر با توجه به دور موتور میزان سوخت ورودی به موتور دیزل را تنظیم می کند. 

به این صورت که وقتی موتور زیر بار است میزان سوخت ورودی را بیشتر می کند و وقتی موتور از زیر بار خارج می شود، میزان سوخت ورودی را کاهش می دهد. در این صورت، همواره دور موتور دیزل در یک مقدار مشخص ثابت باقی می ماند.

با توجه به توضیحاتی که درباره نحوه عملکرد و وظیفه هرکدام از قطعات اصلی دیزل ژنراتور گفته شد، تا حدودی با نحوه کار دیزل ژنراتور آشنا شدیم. اگر در این زمینه اطلاعات بیشتری می خواهید، می توانید به قسمت مقالات وبسایت تتاپاور مراجعه فرمایید.

گذشته از این اگر باز هم به دنبال اطلاعات بیشتری هستید یا قصد خرید دیزل ژنراتور را دارید، کارشناسان ما آماده هستند تا به صورت رایگان به شما در این زمینه مشاوره لازم را ارائه کنند. کافیست با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری صفحه

مهندس محمد علی ناصری

مهندس محمد علی ناصری

سمت: سرپرست فروش شرکت تتاپاور
تحصیلات: کارشناس ارشد برق، گرایش قدرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *