مزایا و معایب دیزل ژنراتور

یک انتخاب عالی برای تولید برق اضطراری و یا صنعتی برای بسیاری از تاسیسات صنعتی در ایران و جای جای جهان دیزل ژنراتور است. در ادامه می خواهیم بدون فوت وقت به بررسی مزایا و معایب دیزل ژنراتور بپردازیم.

مزایا دیزل ژنراتور

تعمیر و نگهداری کم هزینه : دیزل ژنراتورها نسبت به انواع دیگر ژنراتورهای موجود در بازار نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند. اگر با چک لیست جامع نگهداری دیزل ژنراتور کار کرده باشید، اهمیت این موضوع را می دانید. این موضوع به این دلیل است که موتور دیزل ژنراتور برای راه اندازی به قطعات کمتری نیاز دارد، بنابراین دیگر نگران تعویض شمع ها یا بازسازی کاربراتورها مانند موتورهای گازسوز نخواهید بود.

بهره وری سوخت: نوع و میزان مصرف سوخت برای هر کسی که یک ژنراتور را خریداری می کند یکی از معیار های بسیار مهم است. در حالی که قیمت گازوئیل ممکن است کمی بیشتر از سایر منابع سوخت باشد، دیزل ژنراتورها مصرف پایین تری نسبت به رقبای خود دارند و سوخت کمتری نسبت به ژنراتورهای گازی مصرف می کنند.

دوام: موتورهای دیزلی یا همان دیزل ژنراتور ها در محیط کار بسیار سخت و مستحکم هستند، بنابراین در شرایط مختلف محیطی در برابر سایش و شکستگی و … مقاومت بسیار بالایی دارند.

ذخیره سازی ایمن سوخت:  ذخیره سازی سوخت دیزل بسیار ایمن تر از سایر انواع سوخت است، مانند بنزین که احتمال انفجار بالایی دارد و در صورت ریختن به راحتی مشتعل می شود. در حالی که گازوئیل سرعت و خطر اشتعال بسیار کمتری دارد، همچنین ماندگاری بیشتر آن نسبت به بنزین این سوخت را متمایز می کند، بنابراین اگر قرار است موتور ژنراتور شما برای مدت زیادی خاموش باشد، دیزل ژنراتور انتخاب بهتری است. چرا که سوخت آن در منبع سوخت، ماندگاری بالاتری دارد. البته اگر بعد از یک مدت طولانی خواستید دوباره از دیزل ژنراتور استفاده کنید، سرویس گازوئیل دیزل ژنراتور لازم خواهد بود.

طول عمر بیشتر: خواهید دید که ژنراتورهای دیزلی معمولاً از ژنراتورهای بنزینی دوام بیشتری دارند. برخی از مدل ها سه برابر بیشتر از یک ژنراتور گازسوز کار می کنند. با تعمیر و نگهداری مناسب، یک دیزل ژنراتور این پتانسیل را دارد که سال‌های زیادی به کار خود ادامه دهد. شاید خیلی بیشتر از رقبای بنزینی و گازی خود. خواندن مقاله ژنراتور گازی یا دیزل ژنراتور در این باره کمک شایانی به شما خواهد کرد.

منبع تغذیه دائمی و بدون قعطی: هنگامی که با خاموشی و قطعی برق مواجه می شوید، یک دیزل ژنراتور می تواند بسیار قابل اعتماد باشد و سیستم های برق حیاتی شما را برای مدت بسیار طولانی روشن و قابل استفاده قرار دهد که این کار باعث می شود تا زمان خاموشی به حداقل برسد و در زمانی که منتظر بازگشت برق هستید، تسهیلات شما ضرر مالی قابل توجهی را تجربه نکند.

توان خروجی: ژنراتورهای دیزلی قادر به تولید برق در توان های بالا هستند و نسبت به انواع دیگر ژنراتورهای موجود، مدت زمان بیشتری کار خواهند کرد. این امر باعث میشود که این ژنراتور ها برای مکان های خاص که در آن شبکه برق ممکن است غیرقابل اعتماد باشد، گزینه مناسبی تلقی شوند.

طرز کار موتور ژنراتور

معایب دیزل ژنراتور

مانند هر نوع ژنراتور، دیزل ژنراتورها دارای معایبی هستند و بد نیست با آنها نیز آشنا شویم. معایب استفاده از آنها عبارتند از:

نویز و آلودگی صوتی: صدا، یکی از مهم ترین معیار ها برای انتخاب ژنراتور است. سیستم های دیزلی ممکن است بسیار پر سر و صدا باشند، بنابراین اغلب دور از محل کار قرار می گیرند. اما نگران این موضوع نباشید امروزه موانع عایق صوتی نیز وجود دارد که صاحبان مشاغل می توانند از آنها برای کاهش صدای محیط کار استفاده کنند. می توانید در این باره به مقاله ۵ راه کاهش صدای دیزل ژنراتور که توسط مهندسین شرکت تتاپاور تهیه و تدوین شده است مراجعه کنید.

هزینه ها: راه اندازی دیزل ژنراتور در ابتدا می تواند هزینه بیشتری نسبت به انواع دیگر ژنراتورها داشته باشد. با این حال، از آنجایی که هزینه نگهداری دیزل ژنراتور بسیار پایین است، ممکن است استفاده از آن به صرفه تر باشد.

دسترسی به سوخت مصرفی: یکی از اصل های نگهداری از دیزل ژنراتور ها داشتن منبعی برای این سوخت هست و باید در نظر داشته باشید که در هنگام خاموشی ممکن است سوخت در دسترس نباشد. شما نمی خواهید خود را بدون برق ببینید، بنابراین به خاطر داشته باشید که اگر این محصول را دارید منبع سوخت دیزل را همیشه در دسترس داشته باشید تا از اختلال در عملکرد ژنراتور جلوگیری کنید.

انتشار گازهای گلخانه ای: یکی از اشکالات عمده دیزل ژنراتورها این است که دی اکسید کربن، اکسید نیتروژن، ذرات معلق و سایر آلایندگی های خطرناک را تولید می کنند که در جو منتشر می شوند. کسانی که نگران پایداری زیست محیطی هستند ممکن است متوجه شوند که گاز طبیعی برای محیط زیست بهتر است.

حجم و وزن بالا: موتورهای دیزلی بسیار مستحکم هستند و برای این استحکام از قطعات بزرگ و سنگین ساخته می شوند؛ این امر باعث می شود که این  محصول حجیم تر و سنگین تر از بقیه ژنراتور ها باشد.

آیا باید دیزل ژنراتور را انتخاب کنم؟

اینکه آیا باید از دیزل ژنراتور استفاده کنید یا نه به نیاز شرکت شما و یا کاربرد آن برای شما بستگی دارد. معمولاً می توانید دیزل ژنراتورها را در بخش های صنعتی بیابید. این دستگاه دارای راندمان بالا و توانایی تولید مقدار زیادی نیرو است. همچنین دیزل ژنراتور ها نیاز به نگهداری زیادی ندارند و با توجه به راندمان سوخت و دوام آنها و همچنین عیب هایی که به آن اشاره شد، پاسخ سوال را بعد از ارزیابی و نوع استفاده خودتان مششخص کنید.

 

مزایا و معایب دیزل ژنراتور 

اشتراک گذاری صفحه

مهندس محمد علی ناصری

مهندس محمد علی ناصری

سمت: سرپرست فروش شرکت تتاپاور
تحصیلات: کارشناس ارشد برق، گرایش قدرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *