روش نگهداری باتری در دیزل ژنراتور

باتری نقش مهمی در دیزل ژنراتور دارد. بدون باتری دیزل ژنراتور روشن نمی شود یا حداقل نمی توان به روش های معمول دیزل ژنراتور را راه اندازی نمود. بنابراین توجه به نگهداری باتری دیزل ژنراتور اهمیت بسیار بالایی دارد. در ادامه بعد از معرفی باتری دیزل ژنراتور، به روش های نگهداری بررسی و سرویس آن می پردازیم.

انواع باتری برای دیزل ژنراتور

موتور دیزل در دیزل ژنراتورها شباهت بسیار زیادی با موتور کامیون ها و سایر ماشین های سنگین دارد. به همین جهت باتری مورد استفاده در دیزل ژنراتور هم تقریبا همان باتری موجود در ماشین های سنگین است.

کلا سه نوع باتری برای دیزل ژنراتور ها استفاده می شود. باتری های اسیدی، باتری های خشک  یا همان باتری های اتمی و باتری های نیکل کادیوم. باتری های اسیدی نیاز به رسیدگی دارد. این درحالی است که باتری های خشک احتیاج به نگهداری ندارند. هر دو مدل باتری های اسیدی و اتمی را می توان با یک مدل شارژر، شارژ نمود.

باتری های نیکل کادیوم، عمری بسیار بیشتر از سایر باتری ها دارند. البته قیمت آن ها هم بسیار بیشتر است. این باتری ها در دیزل ژنراتور هایی مورد استفاده قرار می گیرند که قرار است در صنایع حساس استفاده شوند. برای کاربرد های معمول، استفاده از باتری های اسیدی یا اتمی مناسب و کافی است.

روش نگهداری باتری در دیزل ژنراتور

مراحل بررسی و سرویس باتری دیزل ژنراتور

اول از همه به ایمنی شخصی توجه کنید. هنگام بررسی و سرویس باتری، از پیش بند ضد اسید و عینک محافظ استفاده کنید. هنگامی که مایع باتری یا الکترولیت، به طور تصادفی روی پوست یا لباس پاشید، بلافاصله آن را با مقدار زیادی آب بشویید.

اگر باتری دیزل ژنراتور را برای باراول شارژ می کنید، زمان شارژ باتری نباید از ۴ ساعت بیشتر شود. زمان شارژ بیش از حد باعث کاهش عمر باتری می شود.

در مواردی که دیزل ژنراتور در آب و هوای شرجی قرار دارد، یعنی شرایطی که دمای هوا معمولا بیش از ۳۰ درجه سانتی گراد و رطوبت هوا هم از ۸۰ درصد بیش تر است؛ زمان شارژ باتری حدود ۸ ساعت مناسب است.

اگر باتری بیش از یک سال است که استفاده نشده است. بهتر اس زمان شارژ آن حدود ۱۲ ساعت باشد.

بررسی کنید که آیا سطح مایع الکترولیت کافی است یا خیر. در صورت لزوم الکترولیت استاندارد به آن اضافه کنید. مایع باتری باید تا محل علامت گذاری شده در باتری برسد. اگر نشانه داخل باتری قابل مشاهده نبود، سطح مایع باتری، باید از سطح ورق فلزی حدود ۱۰ میلیمتر بالاتر باشد. پس از افزودن، لطفاً بلافاصله از باتری استفاده نکنید.  بگذارید باتری حدود ۱۵ دقیقه بماند.

روش نگهداری باتری در دیزل ژنراتور

لطفا توجه فرمایید که هنگام شارژ باتری، ابتدا باید سطح الکترولیت را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را با آب مقطر تنظیم کنید. سپس به شارژ کردن باتری بپردازید. برای تنظیم آب باتری فقط از آب مقطر استفاده نمایید.

باتری در هنگام شارژ، گاز اکسیژن و هیدروژن تولید می کند. معمولا باتری ها طوری طراحی شده اند که مجهز به تهویه هوا هستند. آن ها اکسیژن و نیتروئژن را باهم ترکیب کرده و تولید قطرات آب می کنند. ولی در بعضی مواقع ممکن است تهویه باتری دچار مشکل شود و گاز اکسیژن و نیتروژن به خوبی تخلیه نشده و انباشته شوند. از آنجایی که این دو گاز به صورت خالص بسیار قابلیت انفجار دارند؛ لذا در هنگام شارژ باتری اقدامات ایمنی را رعایت کرده و حتی المقدور، کار شارژ باتری را در محیطی انجام دهید که تهویه مناسب دارد.

شارژر مناسب برای شارژ باتری دیزل ژنراتور

برای اینکه دیزل ژنراتور همواره آماده به کار باشد و در زمانی که برق قطع شد بتوان از آن استفاده نمود؛ باتری دیزل ژنراتور یکی از مهمترین قطعات است که باید آمادگی صد در صدی داشته باشد.

شارژر باتری دیزل ژنراتور انواع مختلف دارد. مهمترین برند های شارژر باتری دیزل ژنراتور عبارتند از: دیپ سی (deepsea) و کومپ (comap)  که عملکرد خوبی در زمینه شارژ باتری دارند.

شارژر های استاندارد طوری طراحی شدند که با تنظیم ولتاژ شارژ، سیکل مصنوعی شارژ و دشارژ را برای باتری دیزل ژنراتور به وجود می آورند. این شارژر ها مجهز به قطع کن های اتوماتیک هستند که مانع شارژ بیش از حد باتری شده و عمر آن را افزایش می دهند.

برای دیزل های کوچک که در زمان استارت به ولتاژ ۱۲ ولت احتیاج است از باتری های ۱۲ ولت استفاده می شود. برای شارژ این باتری ها باید ولتاژ شارژر را بر روی ۱۳ ولت تنظیم نمود.

برای دیزل ژنراتور های قوی تر از باتری های ۲۴ ولت استفاده می شود. شارژر این باتری ها در زمان شارژ روی ۲۵ ولت تنظیم می شود تا بهترین عملکرد را در زمینه شارژ باتری از خود نشان دهد.

اگر در زمینه باتری، شارژر باتری و سایر موارد مربوط به باتری دیزل ژنراتور خود احتیاج به راهنمایی داشتید، ما در شرکت تتاپاور آماده ایم تا به شما در این زمینه به صورت رایگان، مشاوره دهیم.

اشتراک گذاری صفحه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *