رتبه API در روغن موتور دیزل ژنراتور چیست؟

برندهای مختلف روغن موتور دیزل ژنراتور در بازار وجود دارد. چگونه بفهمیم کدام یک برای استفاده در موتور دیزل مان مناسب است؟ پاسخ در API روغن پنهان شده است.

API مخفف American Petroleum Institute است. این سازمان هر ترکیبی از روغن موتور را ارزیابی می کند. به ترکیبات روغن موتور که مطابق با استانداردهای فعلی ILSAC هستند، یک رتبه API اختصاص می دهد. ILSAC مخفف International Lubricant Standardization and Approval Committee و به معنای کمیته بین المللی استاندارد سازی و تایید روان کننده است. خودروسازان آمریکایی و ژاپنی این کمیته را اداره می کنند.

رتبه بندی API یک راه عالی برای تعیین این است که آیا روغن موتور برای استفاده در موتور شما ایمن است یا خیر.

رتبه API در روغن موتور دیزل ژنراتور شامل چه مواردی است؟

مهر تأیید با رتبه API به این معنی است که روغن با حداقل استانداردهای عملکردی مطابقت دارد. توجه به این رتبه در سرویس دیزل ژنراتور اهمیت بالایی دارد. رتبه بندی API به دو حالت زیر تقسیم می شود:

  • دو حرف که با S شروع می شود: این نشان می دهد که روغن برای موتورهای بنزینی است.
  • دو حرف که با C شروع می شود و به دنبال آن “-۴” می آید: این نشان می دهد که روغن برای موتورهای دیزلی است.

حرف دوم برای چه کاری است؟ چرا فقط به این بسنده نمی شود که روغن برای موتور بنزینی است یا دیزلی؟ دلیلش این است که رتبه‌بندی‌های API برای هر موتور بنزینی و دیزلی، هرازگاهی تغییر می‌کند.

حرف دوم در API روغن موتور چیست؟

تنها هدف روغن موتور روانکاری موتور است. قطعات موتور در طول زمان تکامل می یابند، بنابراین روغن موتور نیز باید تکامل یابد. هنگامی که تولیدکنندگان قطعات خودرو قطعات بهتری تولید می کنند، این قطعات ممکن است به روغن با موارد زیر نیاز داشته باشند:

  • ویسکوزیته بهتر
  • حفاظت بهتر
  • سازگاری بیشتر با قطعات جدید

هر بار که روغن موتور همراه با قطعات موتور به روز می شود، رتبه API آن تغییر می کند. تفاوت به وجود آمده در روغن های جدید با حرف دوم رتبه بندی API مشخص می شود.

مهم است که مطمئن شوید روغن موتور تازه با آخرین رتبه بندی API دریافت می کنید. اگر موتور شما کمتر از ۱۵ سال سن دارد، می‌توانید روغن موتور را با رتبه‌بندی API متناسب با سن موتور خود دریافت کنید. به خاطر داشته باشید که هرچه رتبه API قدیمی تر باشد، احتمال انقضای روغن بیشتر است.

روغن تاریخ مصرف گذشته چه مشکلی دارد؟

بسیاری از مردم این را نمی دانند، اما روغن موتور منقضی می شود. روغن موتور اگر بدون استفاده باقی بماند، تجزیه می شود! وقتی روغن تاریخ مصرف گذشته را داخل موتور خود می‌ریزید، موتور شما را آنطور که باید روغن کاری نمی‌کند. در نهایت در معرض خطر سایش زودرس قرار خواهید گرفت.

تا حالا مشخص شد بهتر است برای هر موتور با هر سن، روغن مناسب با خودش استفاده شود. از طرفی معلوم شد روغن هایی که برای موتور های قدیمی تر طراحی شده اند، دیگر تولید نمی شوند و آن هایی که باقی مانده اند، منقضی شده اند. با این اوصاف، تکلیف موتور های قدیمی تر چه می شود؟

رتبه API در روغن موتور دیزل ژنراتور

برای موتور های قدیمی خود از چه روغنی استفاده کنیم؟

اگر با این معضل روبرو هستید، خبرهای خوبی داریم. می توانید از روغن موتور جدیدتر با رتبه بندی API بالاتر استفاده کنید. ترکیبات جدیدتر روغن موتور سازگار با موتورهای قدیمی تر هستند. این بدان معناست که آنها در موتورهای قدیمی هم به خوبی کار می کنند. البته در مورد API های قدیمی‌تر نمی‌توان همین را گفت.

 آنها با موتورهای جدید سازگار نیستند. علت این موضوع آن است که، روغن موتور با رتبه‌بندی API قدیمی‌تر نمی‌تواند گرمای تولید شده توسط موتورهای جدیدتر را تحمل کند. گرما باعث می شود، روغن به سرعت تجزیه شود و روغن تجزیه شده نمی تواند موتور را به اندازه کافی روغن کاری کند. اگر از روغن موتور با رتبه API مناسب موتورهای قدیمی‌تر از موتور خود استفاده می‌کنید، موتور شما پیش از موعد فرسوده می‌شود.

رتبه بندی API به چه صورت است؟

فهرست طولانی‌ای از رتبه‌بندی‌های API و دوره زمانی ایجاد آن‌ها وجود دارد. برای طولانی نشدن مطلب، اجازه دهید در مورد موارد فعلی صحبت کنیم.

رتبه بندی های جدید API برای موتورهای بنزینی

  • SN: برای موتورهای بنزینی تولید شده پس از سال ۲۰۱۰
  • SM: برای موتورهای بنزینی تولید شده بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹
  • SJ: برای موتورهای بنزینی تولید شده بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴

تمام رتبه‌بندی‌های API دیگر که ازSH  تا  SAهستند، منسوخ شده‌اند. بنابراین حتی اگر موتوری دارید که قدیمی‌تر از ۲۰۰۱ است، باز هم بهتر از از API های یالاتر برای آن استفاده کنید. دو دلیل محکم وجود دارد که از جدیدترین رتبه بندی API استفاده کنید:

  1. رتبه بالاتر، روغن موتور تازه تر است که هنوز تا منقضی شدن فاصله ی زیادی دارد
  2. رتبه بالاتر، سازگاری با تمام موتور ها در هر تاریخی دارد.

روغن موتور با هر یک از رتبه‌بندی‌های API که ذکر شد باید همچنان برای استفاده خوب باشد. ولی اگر از روغن موتور با رتبه بندی SJ API به قبل استفاده می کنید، احتیاط کنید. این احتمال وجود دارد که روغن منقضی شده باشد.

رتبه بندی های جدید API برای موتورهای دیزلی

  • CJ-4: برای دیزل های پرسرعت چهار زمانه تولید شده پس از سال ۲۰۱۰
  • CI-4: برای دیزل های تولید شده بین سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۱۰
  • CH-4: برای دیزل های تولید شده بین سال های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲

هر رتبه بندی API دیگر که قبل از این رتبه بندی ها وجود دارد، منسوخ شده است. همیشه بهترین کار این است که از یک رتبه بندی جدید برای اطمینان از روانکاری مطمئن در موتور خود استفاده کنید.

آخرین رتبه بندی API برای موتورهای بنزینی “SN” و برای موتور های دیزل ” CJ-4″ است. این روغن ها، نسبت به رتبه بندی های قدیمی تر API ، مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

  • بهبود مصرف سوخت
  • بهبود عمر اجزای سیستم و کاهش آلایندگی
  • کنترل لجن، رسوب در موتور و اکسیداسیون دقیق تر
  • ویسکوزیته بهتر در دمای پایین
  • حفاظت در برابر خوردگی در دمای بالا و پایین
  • حفاظت بهتر از توربوشارژر
  • محافظت در برابر گرفتگی فیلتر روغن
  • سازگاری بهتر با اورینگ ها

آیا سؤالی در مورد رتبه‌بندی API دارید که در این مقاله به آن اشاره نشده است؟ در صورت تماس با ما در شرکت دانش بنیان تتاپاور خوشحال خواهیم شد به آنها پاسخ دهیم!

منبع:   www.gopurepower.com

اشتراک گذاری صفحه

مهندس احسان باقریان

مهندس احسان باقریان

سمت: مدیر تولید شرکت تتاپاور
تحصیلات: کارشناسی مهندسی برق
دستاورد ها: مدیر پروژه بهینه سازی موتورهای مان، ایویکو، دورمن، رنو، بنز، کامینز و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *