انواع سیستم خنک کننده در دیزل ژنراتور

برای سال ها، دیزل ژنراتور یک انتخاب محبوب بوده است که در طیف وسیعی از صنایع و کاربردها مورد استفاده قرار می گیرد. دیزل ژنراتورها قوی هستند، ساختار محکم و حساب شده ای دارند و ساخته شده اند تا در طول زمان دوام بیاورند و همچنین در صورت نیاز بارهای کاری سنگین را تحمل کنند. 

علاوه بر این ها، دیزل ژنراتورها قدرتمند هستند، نیاز بشریت به برق و انرژی الکتریسیته به دیزل زنراتورها کمک کرد تا در بسیاری از صنایع در سراسر جهان از جمله فرودگاه ها، کشاورزی، پارک های تفریحی، ساخت و ساز خارج از محل، عملیات معدن، مراکز داده، مراکز آموزشی به یکی از اصلی ترین واحدها تبدیل شوند.

 مراکز درمانی و بیمارستان ها و مراکز ارائه دهنده خدمات و مراقبت های بهداشتی، و حتی مراکز نظامی هم، دیگر مواردی هستند که به دیزل ژنراتور ها به عنوان یکی از مهم ترین بخش های خود توجه دارند.

در حالی که دیزل ژنراتورها به تنهایی دارای مزایای زیادی هستند، سیستم خنک کننده چیزی است که دیزل ژنراتورها را قادر می سازد تا واقعاً بدرخشند و وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

معرفی انواع سیستم خنک کننده در دیزل ژنراتور

سیستم خنک کننده با هوا یا سیستم خنک کننده با مایع؟

موتور دیزل در دیزل ژنراتور ها، دارای سیستم خنک کننده است که نقش مهمی را در دیزل ژنراتور به عهده دارد و در چک لیست نگهداری از دیزل ژنراتور جزء اولین موارد است. سیستم های خنک کننده دیزل ژنراتور در دو نوع هوا خنک کننده و خنک کننده با مایع وجود دارد.

هوا خنک کننده

یکی دیگر از انواع سیستم خنک کننده ، سیستم‌های خنک‌کننده دیزل ژنراتور که با هوا کار می کنند، معمولاً برای ژنراتورهای دیزلی قابل حمل با توان تولیدی کم و کیلووات پایین‌تر استفاده می‌شوند.

 این سیستم از گردش هوا برای پایین آوردن دمای موتور دیزل، استفاده می کند. این کار با کشیدن هوای خنک از محیط اطراف و سپس دمیدن آن به داخل قسمت‌های مختلف مجموعه دیزل ژنراتور انجام می شود. 

این یک روش رایج است که به جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور دیزل در دیزل ژنراتور کمک می کند.

مزیت بزرگ سیستم های خنک کننده با هوا این است که مجموعه دیزل ژنراتور به رادیاتور، پمپ آب، دماسنج یا هیچ شیلنگ اتصالی نیاز ندارد. همچنین لازم نیست نگران یخ زدن، جوش آوردن، نشت و آلوده شدن یا خوردگی مایع خنک کننده در سیستم خنک کننده باشید.

 علاوه بر این، دیزل ژنراتور های مجهز به سیستم خنک کننده با هوا، به تعمیر و نگهداری کوتاه مدت کمتری نیاز دارند، زیرا سیستم خنک کننده با هوا نسبتاً ساده است.

مهم است که به خاطر داشته باشید که دیزل ژنراتورهای هوا خنک در صورت استفاده طولانی مدت ممکن است بیش از حد گرم شوند. زیرا سیستم های خنک کننده با هوا، توانایی خنک کنندگی پایین تری دارند.

 گرمای بیش از حد می تواند باعث گریپاژ کردن موتور ژنراتور شود و همچنین می تواند باعث شود ژنراتور خاموش شود تا از آسیب به آن جلوگیری شود. در غیر این صورت ممکن است به طور غیرقابل جبرانی به ژنراتور آسیب برساند.

دیزل ژنراتورهای هوا خنک نسبتاً پر سروصدا تر هستند و نمی توان بسیاری از ترفند های کاهش صدای دیزل ژنراتور را روی آن ها اجرا نمود، زیرا فن هنگام دمیدن هوا در سراسر موتور صدا تولید می کند.

 همچنین به دلیل جریان هوای مورد نیاز برای خنک نگه داشتن ژنراتور، کاهش سطح نویز از طریق تضعیف صدا دشوارتر است. علت این موضوع این است که این دیزل ژنراتور ها را نمی توان مسدود نمود و پیدا کردن مکان مناسب دیزل ژنراتور درباره ی آن ها نیازمند دقت بالاتری است.

سیستم خنک کننده در دیزل ژنراتور تتاپاور انواع سیستم خنک کننده در دیزل ژنراتور

سیستم خنک کننده با مایع

سیستم های خنک کننده با مایع معمولاً برای دیزل ژنراتورهای پرقدرت تر با درجه بندی کیلووات بالاتر استفاده می شوند و از خنک کننده یا روغن برای پایین نگه داشتن دمای داخلی قطعات با استفاده از رادیاتور و پمپ آب استفاده می کنند. 

پمپ به توزیع مایع خنک کننده به بلوک موتور از طریق شبکه ای از شیلنگ ها کمک می کند. گرمای تولید شده از بلوک موتور به مایع خنک‌کننده منتقل می‌شود و سپس به رادیاتور رسیده و سپس با هوا خنک می‌شود.

دیزل ژنراتورهای مجهز به سیستم خنک کننده با مایع، در مقایسه با دیزل ژنراتورهای قبلی، نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر بیشتری دارند و در سرویس های دوره ای دیزل ژنراتور، بخش مهمی از کار را به خود اختصاص می دهند؛ 

اما اغلب برای بسیاری از کاربران دیزل ژنراتور محبوب تر هستند. اگر از دیزل ژنراتور با سیستم خنک کننده مایع استفاده می کنید، باید به طور مرتب سطوح ضد یخ، مایع خنک کننده، اتصالات شلنگ را بررسی و نظارت کنید و همچنین حتماً نشتی های ممکن را بررسی کنید.

یکی از مواردی که باید در مورد انواع سیستم خنک کننده با مایع در نظر داشت این است که در زمینه خرید دیزل ژنراتور هزینه های تولید بالاتری دارند، بنابراین اغلب گران تر هستند. 

البته معمولا خرید این دیزل ژنراتور ها به صرفه تر است؛ زیرا سیستم‌های خنک‌کننده مایع در مقایسه با همتایان خود که خنک‌کننده با هوا هستند، قوی‌تر و بادوام‌ تر هستند.

ژنراتورهای دیزلی با سیستم خنک‌ کننده با مایع، نیز نسبت به واحدهای خنک‌کننده با هوا بسیار بی‌صداتر می باشند، زیرا می‌توان ژنراتور را با محفظه‌ای که با صدا تضعیف می‌شود، تجهیز کرد.

بعد از خواندن مقاله انواع سیستم خنک کننده اگر در بازار دیزل ژنراتور هستید، اما مطمئن نیستید که کدام سیستم خنک کننده برای شما مناسب است یا اگر به دنبال دیزل ژنراتور با بودجه محدود هستید، لطفاً با ما در شرکت  تتاپاور تماس بگیرید. ما می توانیم در این زمینه بهترین مشاوره را به شما ارائه دهیم.

اشتراک گذاری صفحه

مهندس احسان باقریان

مهندس احسان باقریان

سمت: مدیر تولید شرکت تتاپاور
تحصیلات: کارشناسی مهندسی برق
دستاورد ها: مدیر پروژه بهینه سازی موتورهای مان، ایویکو، دورمن، رنو، بنز، کامینز و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *