در یک دستگاه دیزل ژنراتور، برد دیزل ژنراتور نقش اساسی در هماهنگی و کنترل اجزای گوناگون دیزل ژنراتور را بر عهده دارد که در سال‌های اخیر انواع برد دیزل ژنراتور در بازار عرضه شده‌اند و با پیشرفت روز افزون صنعت الکترونیک PLC ها یا همان بردها نقش مهمی در دهه‌های اخیر پیدا کرده‌اند. بردهای PLC به خاطر قابلیت برنامه ریزی شدن، انعطاف پذیر بوده و دارای کارائی بسیار بالایی می‌باشد. امروزه استفاده از برد دیزل ژنراتور در انواع مجموعه‌های دیزل ژنراتور اتوماتیک شایع شده است که موجب صرفه جویی زیادی در نیروی کار می‌شود. در این مقاله درباره انواع برد دیزل ژنراتور، کاربرد، مزایا و معایب آن‌ها و… شرح داده شده است.

مقدمه

انواع برد دیزل ژنراتور یا همان PLC در هوشمند شدن سیستم‌های گوناگون از جمله دیزل ژنراتور نقش مهمی ایفا می‌کنند. در طی فعالیت دستگاه‌های الکترونیکی دستگاه‌ها ممکن است داغ یا کند شوند و یا ممکن است با بالا رفتن سرعت آن‌ها و یا عوامل بسیار مختلف دیگری روی عملکرد صحیح آن ها تأثیر بگذارد. در تمامی تجهیزات الکتریکی موجود، از قبیل ژنراتورها، متغیرهای بیان شده در هنگام فعالیت، سیگنال‌های الکتریکی ارسال می‌کنند و وظیفه‌ی دریافت و پردازش این سیگنال‌ها بر عهده انواع برد دیزل ژنراتور است پس از آن برد، دستورات لازم را به بخش‌های مختلف آن سیستم الکترونیکی صادر می‌کند.

برد دیزل ژنراتور چیست؟

وظیفه انواع برد دیزل ژنراتور جلوگیری از خرابی دیزل و موتور برق می‌باشد. کنترل و حفاظت پارامترهای مهم موتور از جمله دمای آب، فشار روغن، ولـتاژ، دور موتور، فرکانس … بر عهده برد می‌باشد. به طور کلی برد دیزل ژنراتور سیگنال‌ها را دریافت کرده، پردازش می‌کند و دستورات لازم را بر اساس آن‌ها به بخش‌های مختلف صادر می‌کند. در صورت تشخیص سالم بودن دستگاه و کارکرد درست هر کدام از پارامترها توسط برد به دیزل ژنراتور اجازه ادامه فعالیت را می‌دهد. اگر پارامتری در حد غیر مجاز خود نزدیک شود برد کنترل دیزل ژنراتور هشدار می‌دهد اما دیزل ژنراتور همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

 اگر پارامتری از دستگاه، از حد خود نرمال خود خارج شود برد موجب خاموش شدن دستگاه شده که در این بین برد دیزل ژنراتور از آسیب دیدگی موتور ژنراتور ممانعت می‌کنند. انواع برد در دیزل ژنراتور در دو جهت استفاده می‌شوند. ۱-حفاظت و کنترل دیزل ژنراتور که همان اعلام آلارم خاموش شدن برای حفاظت از کمیت‌های الکتریکی و مکانیکی دیزل ژنراتور است. ۲-نحوه عملکرد و راه اندازی دیزل ژنراتور که همان عملکردهای دستی اتوماتیک امرجنسی، پارالل سنکرون و … می‌باشد.

کنترلر

کاربرد برد در دستگاه موتور ژنراتور

انواع برد در دیزل ژنراتور مشخص خواهد کرد که چه موقع باید دستگاه استارت و شروع به کار کند، و در چه زمانی دستگاه موتور ژنراتور باید متوقف شود. یکی دیگر از کاربردهای برد در دستگاه دیزل ژنراتور این است که به طور مداوم خروجی سنسور روغن و سنسور آب موتور دیزل را در جهت حفاظت از موتور دیزل کنترل می‌کند.

 همچنین برد دستگاه‌های موتور ژنراتور برای محافظت از ژنراتور، خروجی ولتاژ را کنترل می‌کنند تا این اطمینان خاطر ایجاد شود که ژنراتور با خروجی برق با کیفیت ثابت ۲۴۰ ولت یا ۴۰۰ ولت با فرکانس ثابت ۵۰ هرتز تحویل می‌دهد. اندازه‌گیری میزان موجودی گازوئیل منبع سوخت دیزل ژنراتور و همچنین مشخص کردن زمان سوخت‌گیری از دیگر امکانات برد موتور ژنراتور است.

 یکی از پرکاربردترین استفاده برد دیزل ژنراتور در تابلوهای اتوماتیک دیزل ژنراتور می‌باشد که نقش آن‌ها تبدیل دیزل ژنراتور نرمال به یک دستگاه دیزل ژنراتور اتوماتیک بدون استفاده از اپراتور است.

انواع برد دیزل ژنراتور

در گذشته دیزل ژنراتورها دارای بردهای کنترل کننده اتوماتیک نبودن و تنها فقط به نمایش فشار روغن و دمای آب بسنده می‌کردند. برد به وسیله یک گیج بر روی پنل کوچک نصب می‌شد و یک سوئیچ که فقط وظیفه استارت را بر عهده داشت فعالیت موتور را مدیریت می‌کرد. امروزه با گسترش و توسعه انواع برد همه عملکرد موتور به وسیله این بردها انجام می‌شود و دستورات لازم توسط برد صادر می‌شود. در ادامه به انواع برد دیزل ژنراتور اشاره خواهیم کرد.

  1. برد استارت اتوماتیک یا برد منوال:

    وظیفه این نوع بردها حفاظت موتور، توقف و استارت موتور است. کاربرد دیگری که این نوع بردها دارند قابلیت حفاظت فشار روغن، دمای آب و دیگر حفاظت‌های قابل تعریف را دارا می‌باشد. 

  2. از قابلیت‌ها و امکانات این برد می‌توان به جریان خروجی ژنراتور، ولتاژ ژنراتور، خواندن فشار روغن و دمای آب، قطع و وصل سلونید سوخت یا شیر برقی گاز، قابلیت کار بر روی ژنراتورهای دیزلی و گاز سوز، استارت اتوماتیک موتور، زمان بندی روشن شدن اتوماتیک موتور، حفاظت تمام پارامترهای الکتریکی ژنراتور اعم از حفاظت‌های ولتاژی، جریانی و فرکانسی را ذکر کرد. کاربرد برد استارت اتوماتیک به صورت تکی و در مکان‌هایی است که برق شهری وجود نداشته و نیاز به دیزل ژنراتور دارد.

  3. برد amf اضطراری یا چنچ آور:

    بردهای اضطراری علاوه بر اینکه امکانات یک برد اتوماتیک را دارند توانایی روشن کردن اتوماتیک ژنراتور را دارا می‌باشند و می‌توانند مصرف کننده را از برق شهری جدا و به برق ژنراتور متصل کنند.

  4.  از دیگر قابلیت‌های این نوع برد می‌توان به قابلیت قطع و وصل کردن کنتاکتور برق شهر و ژنراتور، خواندن جریان ژنراتور، حفاظت پارامترهای الکتریکی ژنراتور، مانتیتور پارامترهای الکتریکی برق شهر، قابلیت تعریف زمان بندی‌های کاری ژنراتور، قابلیت کنترل شیرهای سوخت، برق جرقه زن و قابلیت تعریف خطاها به صورت نرم افزاری ذکر کرد.

  5.  یکی از کاربرد بردهای اضطراری در دیزل ژنراتور این است که به عنوان یک منبع تغذیه اضطراری شناخته شده که این منبع در هنگام قطع برق شهر به صورت اتوماتیک فرمان روشن شدن دیزل ژنراتور را صادر می‌کند.

  6. برد سنکرون:

    کاربرد این نوع برد در موازی سازی چند ژنراتور باهم و یک یا چند ژنراتور با برق شهر است. این نوع بردها از انواع برد در دیزل ژنراتور از پیچیده‌ترین و تخصصی‌ترین برد ژنراتورها بوده و دارای بیشترین پارامترهای کنترلی و حفاظتی هستند.

کنترلر دستی موتور ژنراتور

عوامل موثر بر قیمت برد

به طور کلی عواملی که در زیر اشاره شده بر قیمت انواع برد دیزل ژنراتور موثر هستند که به طور خلاصه به شرح مختصر هر کدام از آن‌ها پرداخته‌ایم.

  1.  قدرت و توان دیزل ژنراتور:

    توان دیزل ژنراتور با توجه به نوع کاربری آن می‌تواند افزایش یا کاهش یابد. به عنوان مثال هر چه توان دیزل ژنراتور بالا باشد برد آن نیز قوی‌تر خواهد شد که در نتیجه برد قوی موجب افزایش قیمت موتور ژنراتور می‌شود. به طور کلی هر چه موتور ژنراتور قوی‌تر باشد مقدار گرمای تولید شده و شدت جریان آن بیشتر خواهد بود که هر دو عامل موجب صدمات جبران ناپذیری به موتور ژنراتور می‌شود که در نتیجه برد ژنراتور باید قوی‌ و با کارایی بیشتری انتخاب شود.

  2. کشور سازنده، کیفیت محصول و برند:

    محصولات برند اروپایی و آمریکایی در مقایسه با برندهای آسیایی به ویژه محصولات چینی از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. به این دلیل که محصولات اروپایی نوع قطعات آن‌ها از کیفیت بالایی برخوردار است.

  3. امکانات برد دیزل ژنراتور:

    امکانات انواع برد در دیزل ژنراتور صنعتی بیشتر از دیزل‌های خانگی است. این امکانات پیشرفته موجب افزایش قیمت برد دیزل ژنراتورها می‌شود. از امکانات ویژه آن‌ها می‌توان به استفاده از نمایشگر، آپشن‌ها و شاخصه‌های نظارتی، امکانات شخصی سازی شده بر حسب نیاز مشتری اشاره کرد.

  4. نوع کاربری دیزل ژنراتور:

    دیزل ژنراتورها در دو مدل در بازار عرضه می‌شوند: ۱-صنعتی ۲-خانگی. با توجه به قدرت و امکاناتی که برد دیزل ژنراتور صنعتی نسبت به نوع خانگی دارد قیمت آن به مراتب بیشتر است.

  5. دستی یا اتوماتیک بودن:

    انتخاب بین دستی بودن یا اتوماتیک بودن بر قیمت انواع برد دیزل ژنراتور تاثیرگذار است. به طور کلی مدل دستی ژنراتور هزینه پایین‌تری نسبت به اتوماتیک بودن آن دارد. ایرادی که در مدل دستی وجود دارد این است که برای انجام عمل قطع و وصل نیاز به اپراتور است که علاوه بر هزینه بیشتر، خطاهای انسانی نیز اجتناب ناپذیر است.

  6. خدمات پس از فروش:

    عامل مهم دیگر در تعیین قیمت برد ژنراتور، خدمات پس از فروش شرکت ارائه دهنده است. در هنگام خرید وجود نمایندگی معتبر برندهای جهانی در کشور موجب اطمینان خاطر خریدار با توجه به قیمت‌های هنگفت محصول می‌شود.

  7. متعلقات متناسب سازی شده و شخصی سازی شده:

    بیشتر قطعات و ابزارهای الکترونیکی را می‌توان از راه دور تحت کنترل قرار دارد و بر عملکرد آن‌ها نظارت داشت. با وجود این امکانات قیمت برد ژنراتور افزایش خواهد داشت.

پنل کنترل موتور ژنراتور

برندهای معروف برد دیزل ژنراتور

برد کومپ ComA:

برد کومپ از انواع برد دیزل ژنراتور است. این نوع برد محصولات کنترلی را برای تولید برق و کنترل موتور طراحی و تولید می‌کند.

برد انکو،امکو و دیتاکام:

از برندهای مطرح برد دیزل ژنراتو، دیتاکام ساخت کشور ترکیه است. بردهای دیزل ژنراتور انکو، امکو و دیتاکام در ایران فقط جهت کنترل یک دستگاه دیزل ژنراتور می‌باشند و قابلیت اتصال به ECU دیزل ژنراتور را ندارند.

Fortrust:

Fortrust یک برند چینی برد دیزل ژنراتور است که در بازار ایران طرفدار زیادی ندارد. سنسور، گاورنر الکترونیکی، مانیتور موتور، صفحه کنترل ژنراتور و سیستم کنترل اتوماسیون از محصولات این شرکت می‌باشند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد به طور خلاصه انواع برد موتور ژنراتور شرح داده شود. امید است که این مطالب برای شما مثمر ثمر واقع شده باشد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *