آینده دیزل ژنراتور چه می شود؟

به نظر شما آینده دیزل ژنراتور چه می شود؟

در دنیایی زندگی می کنیم که در آن، دیزل ژنراتور به عنوان یک مولد قدرتمند در عرصه تولید انرژی برق و الکتریسیته، حرف اول را می زند. استفاده از دیزل ژنراتور به عنوان برق پشتیبان در مراکز حساس، مانند بیمارستان ها و مراکز حساس نظامی و … بسیار رایج است. علاوه بر این، دیزل ژنراتور ها در مزارع دور افتاده یا در مکان هایی که قرار است ساخت و سازهای بزرگی در آن ها انجام شود، بسیار مورد توجه و استفاده قرار گرفته اند. 

با این حال سیاره ی ما زمین، به تازگی دچار مشکلاتی شده است که باعث شده دولت مردان، در راستای کاهش این مشکلات، قوانینی را وضع نمایند که محدودیت هایی را مخصوصا برای دیزل ژنراتور ها ایجاد نموده است. بخشی از این محدودیت ها، درباره آلودگی محیط زیست دیزل ژنراتور ها و قسمتی هم مربوط به آلودگی صوتی این ماشین های نسبتا سنگین است. در مقاله ۵ راه کاهش صدای دیزل ژنراتور درباره منابع آلودگی صوتی دیزل ژنراتور صحبت کردیم.

حال چند سوال اساسی مطرح می شود. با این وضعیت جدید، و با این مشکلاتی که برای سیاره ما به وجود آمده و با توجه به قوانین محدود کننده ای که برای دیزل ژنراتور ها، روز به روز تعیین می شود، در نهایت برای رسیدن به آینده ی سبز، دیزل ژنراتور ها برای همیشه از رده خارج می شوند؟ یا اینکه آن ها می توانند با پیشرفت تکنولوژی، خود را با جهانی تمیز تر سازگار کنند و در کنار ما باقی بمانند؟ آیا انرژی های تجدید پذیر مخصوصا انرژی باد و خورشیدی، می توانند دیزل ژنراتورها را به گوشه ی رینگ کشانده و آن ها را برای همیشه از رده خارج نمایند؟

دیزل ژنراتور Cat XQ2280 کاترپیلار تتاپاور

دیزل ژنراتور جدید و فوق العاده Cat XQ2280 کاترپیلار ….

دنیا در حال تغییر است

افراد زیادی هستند که در مناطق دور افتاده و خارج از شبکه برق سراسری زندگی می کنند. سال هاست که دیزل ژنراتور توانسته، پشتیبان و منبع تامین برق این افراد باشد. این افراد با اتکا به دیزل ژنراتور، توانسته اند، برق مطئنی برای کار و فعالیت های روزانه خود تامین نمایند. با این حال، با توجه به اینکه تعداد افرادی که برای زندگی یا کار یا هردو، به مناطق خارج از دسترس برق سراسری مهاجرت می کنند در حال افزایش است، تمایل به سمت استفاده از منابع تجدید پذیر برق هم، روز به روز افزایش پیدا می کند.

همین موضوع باعث شده که فناوری هم به این منابع تجدید پذیر توجه ویژه ای داشته باشد. این توجه، پیشرفت های بسیاری را مخصوصا در زمینه نیروگاه های بادی و خورشیدی حاصل کرده. فناوری های جدید هرچند هنوز در مراحل آزمایشی هستند، ولی توانسته اند با پیشرفت در زمینه های ذخیره سازی انرژی در باتری های پر قدرت، برق پایدار و قابل اتکایی را برای مصارف گوناگون تامین نمایند.

 با این وجود، هنوز امکان آن فراهم نشده که دیزل ژنراتور ها را کلا نادیده بگیرند. در این سیستم ها، حتی با این فناوری پیشرفته، باز هم یک دیزل ژنراتور برای مواقع اضطراری در نظر گرفته شده است. این دیزل ژنراتور برای مواقعی که این سیستم جدید با مشکل رو به رو شود، به تامین برق مشغول خواهد شد.

آینده دیزل ژنراتور 2 آینده دیزل ژنراتور چه می شود؟

پس سیستم هایی که قرار است در آینده به اصطلاح جایگزین دیزل ژنراتور ها شوند، فعلا توانسته اند این ماشن های کهنه کار را از وظیفه ی تامین دائمی برق کنار بزنند. ولی همچنان برای پشتیبانی به دیزل ژنراتور ها وابسته اند. البته باید این موضوع را در نظر بگیریم، که برق تولید توسط این سیستم های جدید، اشکالات معمول مانند نویز و آلاینده و …. بسیار کمتری دارند.

چرا میل به سمت انرژی های جدید در حال افزایش است؟

همانطور که گفته شد، از آنجایی که اقبال عمومی کم کم به سمت انرژی های تجدیدپذیر در حال افزایش است، توجه فناوران به این عرصه بیشتر شده. این یعنی مراحل ساخت و تامین مواد اولیه این دستگاه ها روز به روز کم هزینه تر می شود. پس خرید این دستگاه ها و استفاده از برق تولیدی آن ها ارزان تر شده که این خود عاملی می شود برای استقبال بیشتر افراد به استفاده از منابع برق تجدید پذیر دستگاه های مورد استفاده در نیروگاه های بادی یا خورشیدی نسبت به ده سال قبل بسیار ارزان تر و کار آمد تر شده اند.

 باتری های قدرتمند که روز به روز توانایی آن ها در ذخیر انرژی بیشتر می شود هم به کمک این سیستم های جدید آمده و باعث شده، نیروگاه های تجدید پذیر گزینه وسوسه انگیزی برای مصرف کنندگان باشد.

خاموش کردن اضطراری دیزل ژنراتور

خاموش کردن اضطراری دیزل ژنراتور …

چه آینده ای پیش روی ماست؟

آینده دیزل ژنراتور چه می شود؟

چیزی که مشخص است، مولد های برق که با انرژی های تجدید پذیر، به تولید برق و انرژی الکتریسیته می پردازند، با سرعت در حال پیشرفت هستند. این در حالی است که سرعت پیشرفت در دیزل ژنراتور ها بسیار کمتر از این صنایع جدید است. با این حال و با توجه به تمام اشتیاقی که مردم به سیستم های جدید تولید برق نشان می دهند، بازهم، مردم می خواهند که به انرژی قابل اتکایی دسترسی داشته باشند.

 همین موضوع باعث شده که در نهایت دیزل ژنراتور ها همچنان محبوبیت بسیار بیشتری را در میان عموم، از آن خود کنند. حتی افرادی که سیستم های تجدید پذیر جدید را برای تولید برق انتخاب می کنند، باز هم یک دیزل ژنراتور را به عنوان پشتیبان، خریداری کرده و در کنار این سیستم جدید قرار می دهند.

در آینده نزدیک، به نظر نمی رسد بتوان روزی را متصور شد که دیزل ژنراتور دیگر مورد استفاده قرار نگیرد. حتی اگر، سیستم های جدید بسیار پیشرفت نمایند، باز هم در صنایع بزرگ، که در نقاط دور افتاده مجبور به فعالیت هستند، از دیزل ژنراتور های پرقدرت استفاده خواهد شد. استفاده از دیزل ژنراتور به عنوان برق پشتیبان هم که امری مهم است و صنایع بزرگ نمی توانند از آن چشم پوشی نمایند.

اشتراک گذاری صفحه

مهندس صالحه جمعه زاده

مهندس صالحه جمعه زاده

سمت: مدیر فروش و بازاریابی شرکت تتاپاور
تحصیلات: کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *