• آشنایی با انواع موتور ژنراتور

موتور ژنراتور یا موتور برق دستگاهی است بسیار پر کاربرد که هم دارای مصارف خانگی است و هم در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها را با توجه به عوامل گوناگون در اندازه ها و مدل های مختلف تولید می کنند. وظیفه انواع موتور ژنراتور این است که انرژی حرکتی (مکانیکی) را تبدیل به انرژی الکتریکی کند.

انواع مختلف موتور ژنراتور

هر اندازه این دستگاه ها بزرگ تر باشند، توانایی آن ها در تولید برق نیز بیش تر خواهد بود. به دلیل همین تنوع در توانایی مولد برق بودن است که جزء شناخته شده ترین و پر کاربردترین دستگاه ها به شمار می آیند. چرا که انواع موتورهای برق می توانند میزان برق مورد نیاز خانگی و صنعتی را برای هر نوع مصرف کننده ای تأمین کنند. به این ترتیب، با وجود این نوع دستگاه ها در زمان نبود برق هیچ مشکلی برای مصرف کنندگان خانگی و صنعتی به وجود نخواهد آمد.

انواع موتور ژنراتور طبق چه عواملی ایجاد شده است؟

عوامل متعددی انواع موتور ژنراتور را به وجود می آورند. بر همین اساس است که هر فردی طبق نیاز خود باید مناسب ترین نوع موتور ژنراتور را برای خود تهیه کند. در واقع یکی از مهم ترین نکات در زمان خرید موتور ژنراتور دقت در رابطه با همین موضوع است. چرا که هر کدام از انواع مختلف موتورهای برق نیازمندی ها، خصوصیت ها، عملکردها، کارایی ها و توانایی های ویژه خود را دارا هستند.

کوچک ترین اشتباه هنگام خرید موتور برق علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین، باعث می شود در انجام کارهای شما نیز اختلال ایجاد شود. در واقع حتی امکان دارد برای تهیه وسیله ای هزینه کنید که به هیچ وجه از کارایی لازم برای انجام کارهای شما برخوردار نیست. بنابراین مشاوره گرفتن از کارشناس های مجموعه هایی مثل گروه نیروگاهی تتاپاور بهترین اقدام پیش از خرید خواهد بود. با انجام این مشاوره ها قادر خواهید بود با صرف کم ترین هزینه، مناسب ترین نوع از انواع موتور ژنراتور را تهیه کنید. همین الان می توانید برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت موتور ژنراتور ها با ما تماس بگیرید.

مشخصات انواع موتور ژنراتور

به عنوان نمونه با تهیه یک موتور برق کوچک خانگی نمی توانید کارهای صنعتی خود را انجام دهید. چون کارهای صنعتی نیازمند نیروی برق قوی و بسیار زیاد است که موتور برق های کوچک خانگی قادر به تأمین آن ها نخواهند بود. همین تفاوت ها با توجه به نیاز افراد و صنایع مختلف باعث به وجود آمدن انواع موتور ژنراتور شده است. برخی از معیارهایی که انواع متفاوت این نوع دستگاه ها را به وجود می آورد، عبارت هستند از :

  • نوع سوخت مصرفی
  • نوع کاربرد خاص آن ها
  • عملکرد و کارایی موتور برق ها
  • میزان قدرت و توان آن ها
  • نوع مصرف خانگی و صنعتی
  • داشتن موتور ژنراتورها
  • ثابت و یا قابل حمل بودن آن ها
  • نوع سیلندر موتور ژنراتور
  • نوع سیستم روشن و خاموش شدن موتورهای برق
  • قیمت موتور برق ها

آشنایی با انواع موتور ژنراتور از نظر سوخت آن

انواع موتور ژنراتور با توجه به سوختی که برای انجام فعالیت خود مورد استفاده قرار می دهند، دارای ۳ نوع مختلف هستند. تفاوتی که بین این ۳ نوع موتور ژنراتور وجود دارد بیش تر به نوع سوخت آن ها مربوط می شود. یعنی از لحاظ عملکرد تقریباً مشابه یکدیگر هستند و تنها از نظر قدرت می توانند کمی متفاوت با دیگری عمل کنند. بنابراین انتخاب بهترین نوع سوخت به این معنی است که منابع سوختی در دسترس تر را در نظر بگیرید و موتور برق خود را انتخاب کنید. این ۳ نوع موتور ژنراتور عبارت هستند از:

  1. موتور ژنراتور گازوئیلی (دیزل ژنراتور)
  2. موتور ژنراتور بنزینی
  3. موتور ژنراتور گازسوز

ژنراتور گازوئیلی (دیزل ژنراتور)

دیزل ژنراتور یا موتور ژنراتور گازوئیلی

یکی از انواع موتور ژنراتور که مزیت های زیادی دارد، موتور ژنراتور گازوئیل سوز یا دیزل ژنراتور است. این نوع موتور ژنراتور در مقایسه با دو نوع دیگر پر کاربردترین دستگاه به حساب می آید. همان طور که از نام این نوع دستگاه ها مشخص است، سوخت مصرفی آن ها گازوئیل است. دلایلی که برای مصرف این نوع سوخت می توان ذکر کرد شامل موارد زیر می شود:

  • تولید حرارت کم تر
  • طولانی تر کردن عمر دستگاه
  • داشتن قدرت بیش تر از سوخت های دیگر (بنزین و گاز)
  • پایین تر بودن قیمت

مزیت های دیزل ژنراتور

این نوع از انواع موتور ژنراتور دارای مزیت های بسیار زیادی به خصوص در مقایسه با انواع دیگر موتور برق هستند. برخی از این مزیت ها عبارت از موارد زیر می شوند:

  • دارای قدرت و توان بسیار بالاتری هستند.
  • از نظر قیمت یک سوخت بهینه و مقرون به صرفه را مورد استفاده قرار می دهند.
  • این نوع دستگاه ها با داشتن این نوع سوخت امکان در اختیار داشتن یک انرژی همیشگی و بی وقفه را دارا هستند.در واقع گازوئیل یک سوخت همیشه در دسترس است و احتمال معطل ماندن دستگاه و در نتیجه توقف کارها به وجود نمی آید.
  • نگهداری از این نوع دستگاه ها در مقایسه با دو نوع دیگر اقتصادی تر است.
  • عمر مفید بالاتری نسبت به سایرین دارند.

موتور ژنراتور بنزینی

موتور ژنراتور بنزینی

این نوع از انواع موتور ژنراتور یکی از بهترین گزینه ها بعد از موتور برق های دیزلی برای مصارف سیار است. به دلیل ویژگی هایی که موتور ژنراتورهای بنزینی دارا هستند، پیشنهاد مصرف آن ها را به ۳ گروه زیر می دهند:

  1. مشتریان خانگی که عموماً به یک موتور ژنراتور کوچک و جمع و جور نیاز دارند.
  2. مغازه ها و کسب و کارهای کوچک که مصرف برق آن ها کم است.
  3. افرادی که در مصارف سیار مثلاً مسافرت ها به چنین دستگاه های مولد برقی احتیاج پیدا می کنند

موتور ژنراتور گازسوز

موتور ژنراتور گازسوز

از بین انواع موتور ژنراتور نوع موتور ژنراتور گازسوز آن برای مکان هایی که دارای گاز شهری هستند، بهترین گزینه محسوب می شود. یعنی مناطق شهری و مسکونی چون یک سوخت آسان و ارزان در اختیار دارند، برای این نوع موتورهای برق بهترین فضا را ایجاد می کنند. البته مشخص است که در این صورت باید از موتور برق های ثابت استفاده کنید. به این ترتیب، برای مصارف خانگی و کسب و کارهای کوچک گزینه خوبی به شمار می آیند.

اشتراک گذاری صفحه

مهندس احسان باقریان

مهندس احسان باقریان

سمت: مدیر تولید شرکت تتاپاور - تحصیلات: کارشناسی مهندسی برق
دستاورد ها: مدیر پروژه بهینه سازی موتورهای مان، ایویکو، دورمن، رنو، بنز، کامینز و ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *